Kom igång med maillista och nyhetssbrev

maillista mailutskick nyhetsbrev kom igång guide företag

E-post, mejl, email, mail, nyhetsbrev, mailutskick – kärt barn har många namn. Men oavsett vilket ord du föredrar så är en sak säker: att ha kontakt med dina kunder eller följare via mail är en smart och beprövad grej!

Jag blev själv omvänd för några år sedan från att ha tänkt att nyhetsbrev och mail var utdaterat och trist. Det är verkligen tvärtom! Och om du som egenföretagare lyssnat på eller läst amerikanska företagarpoddar och bloggar så har du nog hört folk mala på om sin “mailing list” en hel del.

I den här guiden tänkte jag ge dig allt du behöver för att komma igång och samla in mailadresser och skicka ut ditt första brev.

Innehåll:

Varför mail?

  • Sociala medier kommer och går men mailen består! Enligt Svenskarna och internet använder 97 % av internetanvändarna e-post och 70 % gör det dagligen. Användningen av e-post har stått stadigt genom alla år.
  • Inkorgen styrs inte av algoritmer – har du väl fått tillträde så kommer ditt mail framför ögonen på mottagaren.
  • En direktkontakt om något händer. Om din Facebook-sida skulle försvinna eller du blir utelåst från din Instagram så har du mailen som en stabil och öppen kommunikationskanal till dina följare.
  • Kontakter som du äger. Om du vill byta från en sociala medier-plattform till en annan får du inte ta med dig dina följare. Du äger inte dessa plattformar. Din maillista är din och vill du byta tjänst för utskick kan du ta den med dig.
  • Behåll kontakten och bygg relation. När någon googlar sig fram till ett blogginlägg, youtube-video eller produkt från dig får du möjligheten att fortsätta leverera värde och behålla relationen till personen istället för att de försvinner. Du gör helt enkelt mer av varje kontakt.
  • Vi gillar att få saker levererat. Vi lever alla upptagna liv och många har inte tid eller ork att läsa bloggar, läsa in sig på de senaste trenderna eller själva googla efter nya kunskaper. Att få det levererat, paketerat och klart, från någon vi litar på, är ofta väldigt attraktivt!
  • Driv trafik eller marknadsför dina erbjudanden. Dina följare har mycket för sig och riskerar därför att missa riktigt bra grejer du skapar för dem. Genom att skicka ut ett mail då och då med länkar till innehåll och erbjudanden ser du till att de inte missar värdet du kan ge dem.

Nyhetsbrevet är dött – länge leve nyhetsbrevet!

Först och främst vill jag säga: om bara ordet “nyhetsbrev” får det att vända sig i magen på dig – jag förstår dig! Jag har känt samma sak. Våra mailkorgar är ju oftast till bredden överfyllda med den digitala motsvarigheten till jobbiga reklamblad i postlådan.

Det är INTE den typen av nyhetsbrev jag vill uppmuntra dig att börja skicka.

I det här inlägget kommer du inte få lära dig några “dark side”-strategier eller hacks för hur du ska skicka jobbiga, automatiserade reklamblad för att driva sälj, sälj, sälj.

Istället ska du få lära dig hur du bygger relation genom genomtänkta och givande mail som dina prenumeranter ser fram emot att få i korgen.

Jag brukar av den anledningen undvika just ordet nyhetsbrev och istället prata om en mailklubb eller ett mailutskick.

För jag anser att när du ber om någons mailadress så ber du om deras förtroende. Du ber om direkt tillträde till deras inkorg. Det är ett förtroende som behöver förtjänas. Och det är viktigt att du leverera något av värde.

Några vanliga typer av mailutskick är:

  • Företagets nyhetsbrev. Ett företag delar med sig av de senaste nyheterna, erbjudandena och kanske en kort hälsning. Oftast ganska mallat och kräver att mottagaren är väldigt intresserad av företagets produkter/tjänster. Lättöverskådligt och gjort för att man ska klicka sig vidare till hemsidan.
  • Trendspaning eller omvärldsbevakning. Ett brev som samlar viktiga länkar och nyheter inom en särskild bransch eller ett område. Värdefullt för de som behöver hålla sig uppdaterade men inte hinner omvärldsbevaka själva.
  • Influencerbrevet. Ett utskick från en profil du gillar att följa (bloggare, youtuber, författare, fotograf, journalist etc). Oftast mer personligt och med unikt innehåll skapat just för mailutskicket. Kan även innehålla länkar till nya inlägg eller artiklar från månaden som du kanske missat och tips/länkar till andras innehåll. Värdefullt utifrån att du får en mer personlig kontakt med en profil du redan gillar.
  • Kunskap och uppladdning. Liknande influencerbrevet men från en profil med fokus på att lära ut något. Där du får nya kunskaper och insikter från mailets innehåll i sig. Det kan ofta vara del i en längre uppladdning för att sälja en produkt, till exempel en bok eller webbkurs. Ger ett högt värde utifrån att du förhoppningsvis får nya, relevanta kunskaper regelbundet ned i inkorgen.
  • Mailmagasinet. En samling unika och högkvalitativa artiklar i mailformat. Som ett litet mini-magasin rakt ned i inkorgen. Kräver lite mer tid och engagemang av mottagaren då det är mycket att läsa. Har ofta ett högt värde utifrån kvalitén på innehållet. Eftersom det är ett innehåll som också kräver resurser att skapa kan ett sådant här utskick ibland innehålla sponsrat innehåll/annonser eller vara kopplat till en betalmodell.
  • Ditt mailutskick? Det här är bara några vanliga exempel. Du kanske tänkt dig någon kombination av dessa? Eller så har du en helt ny, revolutionerande idé?

Steg 1: Val av tjänst för maillista och utskick av nyhetsbrev

Det är såklart möjligt att själv administrera din maillista och manuellt skriva upp och lägga till nya mailadresser i en grupp i ditt vanliga mailprogram att skicka ut till. Men det är krångligt, osmidigt och tidskrävande! Dessutom krångligare när det gäller att leva upp till GDPR.

Hela poängen med att digitalisera något är ju att ta tekniken till hjälp för att göra något på ett nytt sätt som är enklare och smidigare. Så därför använder de allra flesta idag en tjänst för sina utskick.

Om du har en hemsida så är det mycket möjligt att ditt webbhotell också erbjuder en enklare tjänst för mailutskick. Kolla igenom punkterna nedan för funktionaliteten innan du väljer om du ska använda den eller registrera dig på något annat ställe.

Att tänka igenom innan du registrerar dig

Vilken tjänst som passar bäst för dig beror lite på dina behov, din budget, dina framtidsplaner och vad som är mest prioriterat.

Här kommer några av de saker som är bra att ha koll på och fundera kring innan du bestämmer dig.

Och jag vet… såklart kan det vara svårt att veta just nu hur många prenumeranter du kommer ha eller vilka funktioner du kan tänkas behöva längre fram. Det är lugnt! Om du vill byta tjänst så kan du exportera listan du byggt upp och ta den med dig.

Pris

Olika tjänster har olika prismodeller. Oftast justeras priset utifrån dels hur många prenumeranter du har på din lista och dels hur ofta du skickar ut brev till dessa prenumeranter.

Så beroende på hur stora ambitioner du har med din maillista så behöver du kolla på vad som händer och hur priset påverkas när din lista växer.

För den som vill hålla det litet och enkelt, kanske för en blogg på hobbynivå, så finns det flera bra alternativ där det är gratis upp till 1000 eller 2000 prenumeranter. Men se såklart till att kolla vad som händer om du kommer över gratisgränsen så det inte blir en oväntad överraskning. Gratisabonnemangen brukar även vara mer begränsade sett till funktionalitet.

Segmentering och taggning

När din lista växer kan du vilja börja kategorisera dina prenumeranter efter olika kriterier för att se till att skicka så relevanta mail som möjligt. Därför vill du se vilka möjligheter din valda mailtjänst har för att göra detta.

Till exempel att kunna ange att alla som klickar på en särskild länk i ett mail blir taggade så du kan skicka ut ett nytt mail enbart till dessa prenumeranter. På så vis kan du segmentera din lista utifrån intresseområden, tjänster eller produkter de redan köpt eller liknande.

Automatiseringar

När du börjar få lite kläm på det här med att skicka ut mail och samla in nya prenumeranter kommer du också börja se möjligheter att automatisera utskick.

Till exempel att prenumeranter som skriver upp sig via en särskild sida ska få ett eller flera mail skickade till sig automatiskt i en sekvens över tid. Vilket kan vara en serie mail där du presenterar dig själv eller en mailkurs (“Lär dig annonsera på Facebook på fyra veckor”).

Nedladdningsbart material

Att kunna skicka ut nedladdningsbara, digitala produkter som bilder eller PDF-filer kan vara ett bra och smidigt sätt att locka nya prenumeranter till listan (se steg 2).

Om du väljer en mailtjänst där du kan ladda upp filerna så kan tjänsten även sköta leveransen på ett enkelt sätt. Då blir det helt automatiserat och underlättar och sparar tid för dig.

Dessutom gör det att du inte behöver en egen hemsida eller ett webbhotell för att förvara filerna som dina prenumeranter ska kunna ladda ned.

Landningssidor och widgets

För att få nya prenumeranter att skriva upp sig behöver det ju finnas ett formulär någonstans. Om du har en blogg så är det smidigt att lägga in en widget (modul) för registrering direkt i inlägg, sidmenyn eller på en särskild sida. Samma sak för dig med egen hemsida. Det gör att den som skriver upp sig kommer direkt in på listan utan någon manuell hantering från dig. En bra mailtjänst ska även skicka ut ett bekräftelsemail där personen får klicka på en länk (så kallad double opt-in).

Om du inte har någon egen hemsida utan bara en youtube-kanal, ett LinkedIn-konto eller Instagram så är det bra om mailtjänsten du använder har möjligheten att skapa egna landningssidor (landing pages). Det vill säga en liten enkel webbsida där man kan skriva upp sig på ditt nyhetsbrev. På så vis slipper du betala extra för en hemsida enbart för att samla in mailprenumeranter.

Mallar, layout och design

Det här med design av mailutskick är lite av en vattendelare. Ska det innehålla logotyper, bilder, färger och ha en attraktiv layout? Eller ska det mer likna ett “vanligt mail” med fokus på texten?

Vissa tycker det är viktigt med en snygg design där de vill kunna använda mallar, färger, egna typsnitt och andra element. Där nyhetsbrevets grafiska utseende är en del av varumärket och kan bidra till att det känns mer som ett härligt magasin som landar i inkorgen.

En risk med ett väldigt “designat” utskick är att en del av designen kan försvinna i inkorgen eftersom många mailprogram inte visar bilder på grund av säkerhet. Om du inte lyckas helt med designen så kan riskerar utseendet på ditt utskick att påminna mottagaren om de där tråkiga nyhetsbreven från företag (som vi inte läser).

Läs mer: Så underviker du att dina mail hamnar i spamfilter

Fördelen med ett mer designat nyhetsbrev är att du kan etablera varumärke, göra att brevet “poppar” och står ut från mängden och om du har mycket innehåll kan du strukturera upp detta så att det blir lätt att överskåda och läsa.

Om du vill kunna göra en snygg design på ditt mailutskick är det viktigt att kolla på vilka mallar och verktyg som erbjuds för detta.

Typer av nyhetsbrev som ofta kör en mer designad layout är:

  • Företagets nyhetsbrev
  • Trendspaning eller omvärldsbevakning
  • Mailmagasinet

Andra kör mer på den minimalistiska stilen med i princip enbart text och enklare mallar och verktyg för design. Det gör att utskicket känns mer som ett personligt mail än “nyhetsbrev”.

Genom att ta bort allt “fancy” med logotyper och design kan man dels fokusera mer på textinnehållet samt se till att inget stör läsarens uppmärksamhet.

När du använder en mer minimalistisk design så blir det ju extra viktigt att texten levererar tillräckligt med värde.

Typer av nyhetsbrev som ofta kör på mer minimalistisk layout är:

  • Influencerbrevet
  • Kunskap och uppladdning

Statistik och data

I dagens digitala samhälle är vi vana att få data på hur våra kommunikationsinsatser funkar. Du kan se visningar och likes på sociala medier, följa besök på din hemsida, se vad personer googlar för att hamna hos dig och så vidare.

Att bara skicka ut mail utan uppföljning blir ju lite som att skrika in i ett svart hål. En bra mailtjänst ger dig därför statistik på hur det går för dina mail. Den vanligaste statistiken är öppningsgrad samt hur många som klickat på någon länk i mailet. Därefter kan det skilja lite vilken typ av statistik du kan få ut.

Vissa mailtjänster erbjuder även A/B-testning. Där du kan skicka ut två olika mail, där halva listan får det ena och halva listan det andra. Sedan kan du jämföra vilket som funkade bäst. Till exempel om du vill testa skillnaden mellan väldigt designad eller mer minimalistisk design på mailet, olika rubriker eller helt olika innehåll.

Tips på mailtjänster för nyhetsbrev

Det finns idag en uppsjö av olika tjänster och företag som erbjuder de flesta av funktionerna som jag nämnde ovan. Skillnaden blir mest var deras fokus ligger och vilken typ av kunder de riktar sig till.

Här kommer tips på några tjänsterna som du kan börja klicka runt dig på och prova.

De flesta är gratis att registrera konto hos så du kan få en känsla för hur de är att använda innan du bestämmer dig för ett eventuellt abonnemang.

Det går såklart att flytta sin lista i framtiden (du äger alltid din lista) men om du har ett helt system uppsatt med automationer, nedladdningsbart innehåll och landningssidor kan det såklart bli lite av ett projekt att byta tjänst. Så att göra ett bra och långsiktigt val från början är något jag rekommenderar!

Mailchimp

En av de absolut största spelarna på marknaden är Mailchimp. Det är ett amerikanskt företag som erbjuder en fullständig och skalbar tjänst för mailutskick. De riktar sig främst till andra företag.

Fördelen med Mailchimp är att de funnits länge och har hunnit skruva mycket på sitt erbjudande, sin funktionalitet och integrationer till t.ex. WordPress, Squarespace och andra tjänster.

Mailchimp erbjuder många alternativ för mallar och styling. Alla funktioner jag skrev om ovan finns hos Mailchimp (som landningssidor, segmentering etc).

Eftersom Mailchimp används av många stora företag så är systemet gjort för att enkelt kunna skalas upp för utskick till hundratusentals prenumeranter.

Detta göra att jag upplever att själva användargränssnittet kan vara lite krångligt att ta sig runt. Som tur är finns det mycket bra support-sidor och tutorials att följa.

Prismässigt så kan du använda Mailchimp gratis upp till 2000 prenumeranter, därefter är lägsta prisnivån cirka 100 kr/månad. Läs mer om priserna och se vad som ingår här.

Jag använder själv Mailchimp för mina utskick och det är en storfavorit hos många jag känner också!

Tiny Letter

Eftersom Mailchimps huvudtjänst främst riktar sig till företag så har de också tagit fram alternativet Tiny Letter. Om du letar efter en så enkel tjänst som möjligt och vill köra på den minimalistiska stilen utan fancy design så är Tiny Letter kanske helt rätt för dig?

Tiny Letter är oerhört enkelt att navigera och väldigt rakt-upp-och-ned. Du får inte avancerade funktioner som segmentering, möjligheten att skapa olika moduler och landing pages eller avancerad statistik. Det finns inte heller alternativ för schemaläggning eller automatisering av utskick.

Du får inte heller en massa design- och layoutalternativ.

Däremot får du en enkel, avskalad och gratis tjänst för mailutskick där texten är i fokus. Du skriver dina mail i vad som liknar ett vanligt mailprogram. Du kan samla in prenumeranter via ett enkelt formulär du kan bädda in via HTML (t.ex. på en blogg) eller via din enkla prenumerationssida (tinyletter.com/dittanvändarnamn).

Du kan även lägga till prenumeranter manuellt men det är viktigt att dessa godkänt att bli uppskrivna (det som kallas opt-in, alltså att man accepterat).

Det finns en begränsning på 5000 prenumeranter hos Tiny Letter, når du den nivån anser de att du bör byta över till vanliga MailChimp.

Om du är en person (som jag) som kan få en härligt pirrig känsla i fingrarna av ett tomt, vitt textdokument så tror jag du kommer gilla Tiny Letter.

Convert Kit

När jag från början (med höga ambitioner) drog igång min mailklubb så använde jag Convert kit. Jag blev övertygad efter att ha lyssnat en del på en amerikansk business-podd där de lovprisade denna tjänst.

ConvertKit är särskilt skapad för bloggare och online-företagare som vill samla prenumeranter till sin maillista genom att locka med freebies och “content upgrades”. Till exempel ett PDF-häfte eller en mailkurs.

Så denna tjänst passar dig som vill köra på någon variant av “kunskap och uppladdning”-nyhetsbrev eller influencerbrevet.

ConvertKit ger dig massor med möjligheter till att skapa automatiseringar, segmentera din lista och skapa mailsekvenser.

Nathan Barry som skapat Convert Kit är stark förespråkare för den minimalistiska stilen med fokus på innehåll framför “fancy design”. Du kan fortfarande göra templates och ha en egen design på dina brev men det är inte lika mycket fokus på layout och drag-n-drop som Mailchimp.

Convert Kit riktar sig till dig som kommer använda din maillista som ett sätt att faktiskt tjäna pengar. Därför kostar det också pengar. 0-1000 prenumeranter går på cirka 300 kr/månad. Det är mycket pengar om du precis startat igång och inte har någon produkt att sälja till dina prenumeranter.

Du kan dock prova tjänsten gratis först innan du skriver upp dig på ett abonnemang.

Jag älskade Convert Kit när jag använde det och alternativen för att skapa olika moduler för att skriva upp sig och koppla dessa till särskilda utskick och gratisnedladdningar var jättekul. Men när jag nådde 1000 prenumeranter och insåg att jag skulle börja betala cirka 3 500 kr/år för tjänsten så fick jag problem. För jag har hittills inte haft några särskilda produkter som jag promotar genom min mailklubb.

Men om du ska dra igång en online-business med t.ex. webbkurser, e-böcker och andra produkter kan Convert Kit vara perfekt för dig!

Svenska tjänster för nyhetsbrev

Det finns såklart massvis med företag som säljer nyhetsbrevstjänster. Om du inte känner dig så pepp på att haka på de amerikanska tjänsterna och hellre skulle vilja ha något mer lokalt så finns till exempel:

En fördel med att välja ett svenskt bolag är ju att du kan få instruktioner och support på svenska. Du slipper även översätta bekräftelsemail och liknande, vilket du behöver göra från de amerikanska tjänsterna (om du vill ha dessa på svenska, det vill säga).

De svenska tjänsterna är ju också (förhoppningsvis) byggda med svenska företag i åtanke, vilket ju helt klart kan vara en fördel.

Steg 2: Börja samla in mailadresser

Vid det här laget borde du ha format en idé om vilken typ av mailutskick det är du vill göra. När du väl valt vilken mailtjänst du vill använda (eller börja med iallafall) så är det ju dags att börja locka prenumeranter till din lista.

Vilket värde erbjuder du den som skriver upp sig?

När vi ska ge ifrån oss vår mailadress och skriva upp oss på en maillista är det viktigt att vi får veta vad exakt vi skriver upp oss på. Du som samlar in adressen, vilket räknas som en personuppgift, har även en skyldighet att berätta detta enligt GDPR.

Så börja med att formulera detta på ett bra och tydligt sätt. Ju bättre dina potentiella prenumeranter förstår på förhand vad de skriver upp sig på desto större chans att de stannar kvar på listan och faktiskt läser de du skickar ut.

Fyll i profil och uppdatera bekräftelsemail

När någon skriver upp sig på din lista så ska de få ett första mail som ber dem bekräfta att de vill prenumerera, det som alltså kallas “double opt-in”. I din mailtjänst kan du ändra i detta brev så det känns lite mer personligt eller översätta det till svenska.

Vissa kan vara lite oroliga när de skriver upp sig på en maillista så det skadar inte att vara extra tydlig med att man kan välja att avprenumerera när man vill. En länk för att avsluta sin prenumeration brukar inkluderas automatiskt i mailens sidfot av mailtjänsten.

Se även till att din profil är komplett. Oftast behöver du till exempel uppge din fysiska adress för att visa att du en riktig person (eller ett riktigt företag) som skickar ut mailen, inte någon spam-bot.

När du väljer vilken “från”-mailadress du vill ska synas på dina utskick är det oftast bättre att använda en egen domän-mailadress (namn@dindomän.se), om du har en sådan. För Gmail brukar reagera på om massmail som är skickat från vad som ser ut som en gmailadress när det inte kommer från deras server.

Välj även vilket namn som ska anges i “Från”-fältet för mottagaren. Jag har till exempel “Elin Häggberg // Teknifik”.

Testa och se hur det känns

Innan du aktivt börjar samla in andras adresser kan det vara en bra idé att testa flödet själv först. Så skriv upp din egen email-adress och se vad som händer. Hur känns bekräftelsemailet? Ser allting bra ut? Funkar det som det ska?

Du kan även be en eller två kompisar att testa för att se hur det ser ut från deras ände och hur de upplever det hela.

Skapa en modul eller landningssida

Nu när du lagt grunderna för ditt utskick så är det dags att skapa ett formulär för din blogg/hemsida eller en landningssida.

Minimum är ju att ha ett fält för “e-postadress” och en “skicka” knapp.

Men en bra idé kan vara att även t.ex. lägga till ett fält för förnamn, om du vill kunna ha lite mer personliga “Hej Namn”-rubriker i dina mail.

En viktig grej i GDPR är att inte samla in fler personuppgifter än du verkligen behöver. Så lägg inte till hemadress, telefonnummer och annat om det inte är något du faktiskt ska använda. Och samlar du in dessa personuppgifter behöver du kunna motivera det och förklara för den som skriver upp sig vad du ska använda dem till.

Om du har en blogg eller hemsida kan du se till att placera ut modulen för att skriva upp sig på flera strategiska ställen. Till exempel i slutet av varje inlägg och i sidmenyn.

När det gäller landningssidor så försök inte “sälja in” för mycket. När någon väl klickat på länken att skriva upp sig ska det vara snabbt och enkelt. Om de klickat på länken är de nog redan rätt övertygade om att de vill skriva upp sig. Så oftast räcker det med en rubrik och två-tre korta rader om vad de skriver upp sig på, that’s it.

Berätta för världen om din nya grej!

När du ordnat så att det är tydligt vad man skriver upp sig på och det finns bra och enkla sätt att börja prenumerera är det dags att öppna dörrarna.

Jag är en stark förespråkare för att börja samla in adresser redan innan du förberett första utskicket eller gjort en massa freebies och strategier. För om du kan få en liten klick första prenumeranter så kommer du förhoppningsvis bli lite mer motiverad att gå vidare och skicka ut ett första mail. Då skapar du lite förväntningar på dig själv vilket jag tycker hjälper mot att fastna i planeringsstadiet.

Det kan också vara skönt att skicka ut ett första mail innan din lista blivit jättestor. För min erfarenhet är att man lär sig mycket för varje mail och det är skönt att upptäcka eventuella fel, missar och otydligheter medan det är lite färre (och kanske extra överseende) prenumeranter på listan.

När du senare ska trycka på knappen som skickar ett brev till kanske hundratals eller tusentals människors inkorgar vill du gärna vara lite varm i kläderna, för det är helt klart lite pirrigt!

Så gå ut på sociala medier eller vilka kommunikationskanaler du helst använder och berätta för dina följare eller kunder vad de kommer få om de skriver upp sig på din maillista!

Nedladdningsbara resurser och freebies

Du har säkert hört uttrycket “ge för att få”. Detta stämmer väldigt väl när det gäller att locka personer till din maillista.

När du är igång med din lista, och skickat ut ett eller två mail, så kanske du känner dig redo att levla upp ditt game? Bra! Då kan vi börja hugga in på alla dessa strategier för att “grow your list” som de säger i de amerikanska företagspoddarna.

Det finns OTALIGA blogginlägg och poddavsnitt att lyssna på gällande detta ämne. Så jag tänker inte gå allt för djupt in i det.

Kortfattat så är principen så här: det enklaste sättet att få någon att ge dig sin emailadress är att ge dem något värdefullt i utbyte. Det brukar kallas nedladdningsbara resurser, freebies, content upgrades eller downloadables.

Det kan till exempel vara:

  • Ett PDF-häfte
  • En e-bok
  • En exklusiv video (t.ex. en tutorial eller miniföreläsning)
  • En stencil eller mall

Om du har ett populärt blogginlägg som handlar om hur man bäst odlar basilika skulle en freebie kunna vara en fin PDF att skriva ut med en checklista för hur man tar hand om sin basilika.

Om du är författare eller journalist kanske du går ut på dina sociala medier och berättar att de som skriver upp sig på din maillista får en exklusiv novell eller artikel skickade till sig.

För att detta ska funka behöver du ha en mailtjänst där du har möjlighet att skapa specifika moduler för registrering som är kopplade till automatiserade utskick som levererar den utlovade produkten automatiskt (som t.ex. ConvertKit eller MailChimp).

Steg 3: Börja skicka mail

maillista mailutskick nyhetsbrev kom igång guide företag

Det finns några saker som kan vara bra att tänka på när du börjar skicka ut dina första mail till dina prenumeranter.

Rubrik och innehåll

Även om personer skrivit upp sig frivilligt på ditt utskick så är det hög konkurrens om uppmärksamheten i inkorgen. Att ha en bra och lockande rubrik på mailet är därför något du behöver lägga lite extra tid på, det är där du har chansen att locka dina prenumeranter att öppna brevet.

Vad rubriken ska vara beror ju på innehållet och vilken typ av mail du skickar.

Men något som är viktigt när det gäller rubriker generellt är att inte lova mer än du kan leva upp till. Så även om det kan vara lockande att skriva väldigt maxade rubriker så måste du se till att ha täckning för rubriken i innehållet annars faller det platt.

Försök tänka dig in i mottagarnas liv och situationen de sitter i när de tar emot mailet. Vad är de motiverade att klicka på och läsa? Hur kan du formulera din rubrik så den känns både relevant, angelägen och lockande?

Se till att dina prenumeranter hittar dina mail

I många mailprogram så segmenteras inkorgen automatiskt, där nyhetsbrev och mailutskick oftast automatiskt sorteras under fliken/mappen Kampanj eller Promotion. Vissa känner inte till detta eller kollar inte där.

Det kan därför vara smart att upplysa nya prenumeranter att de ska:

  1. Lägga till din avsändaradress bland sina kontakter.
  2. Flytta mailen från “Kampanj” till “Primär” (klicka och dra eller högerklicka och välj “Flytta till primär”) så att mailprogrammet lär sig.
  3. Kolla mappen för skräppost om de inte ser dina mail dyka upp.

Detta kan till exempel göras i det första bekräftelsemailet, i footern på varje utskick eller på din landningssida.

Timing för utskick

För att se till att dina utskick blir öppnade och lästa behöver du även jobba på att hitta rätt tidpunkt för dina utskick. Återigen handlar det om att tänka sig in i mottagarens liv och situation.

Om du ska skicka ut en riktigt matig, härlig artikel så kanske en lördag eller söndagmorgon passar dina prenumeranter? Då de sitter vid frukostbordet och gärna läser något lite längre?

Är det istället en omvärldsbevakning inom en särskild bransch kanske det är klockan 14.00 en tisdag som är optimalt? Då har de flesta en liten energidipp och letar distraktion eller vill känna att de gör något “nyttigt” i väntan på 15-kaffet. 😉

Du får helt enkelt skapa en hypotes för när du tror det kommer funka bäst och testa dig fram. När du skickat ut några mail kan du jämföra öppningsgraden för att få en känsla för vilka tider som funkar bäst.

Nyhetsbrev eller reklamblad?

Många, särskild företag, har ju en tendens att kunna hamna för mycket i reklambladsfacket. Men även de bloggare eller profiler som använder sina utskick för uppladdning för att sälja en produkt, som en webbkurs eller e-bok, kan slå över i för mycket reklam.

Reklam i sig är ju inte något dåligt, det är när reklamen inte känns relevant som den stör oss.

Jag brukar tänka i termer av att reklam är när jag ber mina prenumeranter om något. Oavsett om det är att de ska köpa något, klicka på en länk, delta i en enkät eller vad det än är.

Innan jag kan be om något behöver jag ge något. En klassisk tumregel är ju den gamla hederliga 80/20-principen. Som i det här fallet kan översättas till att i 80 % av mailen ger du något till prenumeranterna som är av värde och i de sista 20 % kan du be om något – alltså i ett av fem mail.

Alternativt kan du använda 80/20-principen i varje utskick. Det vill säga att i 80 % av innehållet ger du massor av värde och i de sista 20 % ber du om något.

Många företag skulle kunna bli mycket bättre på det här med att ge något. Istället för att bara skicka annonser och reklam fokusera på vad jag som kund kan få värde av.

Det finns de som gör det väldigt bra. Som skickar ut tips och lärorika guider för hur jag som kund kan få ut mer av en produkt till exempel. Där jag helt enkelt får lära mig nya saker och får en starkare relation till företaget i fråga. Sådana mailutskick är det betydligt större chans att jag fortsätter prenumerera på jämfört med de som bara skickar digitala annonser.

Öppna för dialog

En fantastisk möjlighet med mail är att du kan ha en tvåvägskonversation med dina prenumeranter.

Genom att erbjuda dem möjligheten att svara på mail (istället för att ha en “no-reply”-mail som avsändare) kan du få unika insikter i dina kunders eller följares liv. Det bygger djupare relationer mellan er och det kan också göra hela processen med att skicka ut mail lite roligare eftersom du också får respons och feedback.

Här beror det såklart på hur stor din lista är och vilka möjligheter du har att faktiskt läsa och svara.

Men om du vill ha svar så är det viktigt att du berättar detta för dina läsare. Till exempel genom att skriva ut en fråga i slutet på mailet och säga att “klicka på svara så kommer du direkt till mig” eller något liknande. Många är vana att nyhetsbrev inte går att svara på eller tänker att de hamnar någonstans där ingen läser dem.

Några sista ord

Det jag har märkt både gällande mig själv och många av mina bloggvänner som dragit igång maillista och utskick är att det är lätt att få prestationsångest.

När jag skriver inlägg här på bloggen så är det ju ni som väljer att gå in här och läsa. Är ni inte intresserade så är det ingen biggie. Men när jag ska skicka ut ett mail känner jag ett större ansvar. Det jag levererar i era inkorgar måste vara värdefullt. Och ibland gör den där prestationsångesten att jag inte skickar något alls istället.

Men kom ihåg: de som väljer att prenumerera gör ett val att vara med. Och är det så att utskicket inte passar dem kan de bara avprenumerera. Det är inte hela världen!

Och ingen är perfekt. Du behöver inte ha en superslipad megastrategi för att komma igång. Börja hellre smått och bygg på allt eftersom.

Visst är det bra att vara konsekvent med utskicken och ha en planering. Men samtidigt är det ju lite som med all post vi får – ett brev någon gång ibland är bättre än aldrig!

Har du några frågor eller funderingar kring maillistor och nyhetsbrev är det bara att ställa i kommentarerna. Jag svarar på allt! 👇

PS! Om du vill få ett sporadiskt brev i inkorgen från mig så hittar du modulen precis här nedanför 😉 Välkommen i klubben!

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

21

Har innehåll jag skapat lärt dig något nytt, inspirerat dig eller löst något av dina teknikproblem?

På medlemsplattformen Patreon kan du stötta mitt arbete genom att bli månadsgivare så jag kan fortsätta skapa innehåll som det här. Där finns även medlemsskapet Teknifik Academy där du får live-webinars varje månad, TechSupport och mycket mer!

Teknifiks Mailkubb

Du kan också helt gratis skriva upp dig på min mailklubb. Då får du mitt mailutskick direkt i inkorgen någon gång i månaden med tekniktips, guider och uppdateringar om vad jag jobbar på.

(Visited 452 times, 1 visits today)

17 kommentarer

  1. Kugge 9 februari, 2020 at 08:47

    Vilket otroligt bra och informativt inlägg! Måste ta upp tråden med min egen mejllista igen. 😅

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 9 februari, 2020 at 09:41

      Tack, jätteglad att du uppskattade det. Ja ibland behöver man lite ny energi för att jobba med sin lista. Men då är det ju skönt att den bara ligger där och väntar. 🙏

      Reply
  2. Frida 10 februari, 2020 at 10:49

    Så otroligt bra inlägg! Tack! Skriver ut!

    Reply
  3. Karro 10 februari, 2020 at 11:50

    Superbra inlägg!

    Reply
  4. Wenche 11 februari, 2020 at 14:39

    Superbra som vanlig. Verkligen nyttig läsning 👍

    Reply
  5. Hanna på Karamell 11 februari, 2020 at 18:31

    Väldigt matigt och bra inlägg! Tänkte starta upp ett nyhetsbrev senare i år och nu är jag ännu mer säker på min sak 🙂

    Reply
  6. Jasmine 19 februari, 2020 at 15:14

    Mycket informativt och pedagogiskt (som vanligt från dig). Ser framemot fler mail från dig 😀 gillar dina mailutskick så mycket!

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 19 februari, 2020 at 15:47

      Tack åh vad kul att höra! Det är på gång, ska ta lite omtag på mailklubben denna termin 💪

      Reply
  7. Pingback: Måndagsupdate och svar på era frågor - Teknifik

  8. Klara 10 mars, 2020 at 14:50

    Jättebra inlägg! Matnyttigt och svarar på fler frågor än jag visste att jag hade…

    Jag undrar en sak. Jag har samlat in mailadresser och annan kontaktinformation till mina kunder/klienter för att kunna hålla kontakt med dem och skicka fakturor med mera men jag har inte bett om samtycke för att få göra mailutskick. Nu vill jag komma igång med nyhetsbrev/mailutskick och undrar hur jag ska förhålla mig till de mailadresser som jag redan har? Bör jag skicka ett mail till dem alla och be om samtycke för mailutskick eller kan jag anta att de är intresserade eftersom de är är kunder hos mig och att de kan avanmäla sig från nyhetsbrevet om de vill?

    Tacksam för svar

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 10 mars, 2020 at 15:09

      Ja det råder lite olika meningar kring det där med ”intresse”-aspekten gällande direktreklam. Jag brukar personligen reagera negativt om jag får nyhetsbrev utan att aktivt få ta ställning. Så där får du fundera lite vad du tror om dina kunder. Sättet du beskriver funkar nog men annars skicka ut ett mail om ditt utskick och be dem samtycka genom att trycka på en länk eller knapp. 👍

      Reply
  9. Klara 10 mars, 2020 at 16:28

    Tack för svar. Jag skulle faktiskt också reagera negativt. Nog bäst att göra som du föreslår med ett mail där de kan samtycka.

    En annan fråga. Om en person avprenumererar från maillistan, kan jag fortfarande maila den som vanligt?

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *