Guide för företagare: Varumärke – så funkar det

I företagsvärlden pratas det mycket om varumärke. Det ska byggas, stärkas, utvecklas, förändras och kommuniceras. Men vad är ett varumärke egentligen, hur skyddar man det och hur använder man det på bästa sätt?

Tillsammans med PRV (Patent- och registreringsverket) kommer jag i två delar att berätta mer om immaterialrätt och hur det kan hjälpa dig i din business. I det här inlägget ska vi fokusera på det här med varumärke och varumärkesregistrering.

Se filmen:

Vad är ett varumärke?

Ett varumärke är något som utmärker ditt företag eller din produkt och skiljer den från andra. Det kan vara en logotyp (som Apples äpple) eller ett företagsnamn i ett särskilt utförande (som ICA). Men det kan även vara ett särskilt ljud, design av en förpackning eller en animerad logotyp. Läs mer om alla olika typer av varumärken hos PRV.

Varumärke är alltså inte samma sak som företagsnamn. Ditt företagsnamn registrerar du hos Bolagsverket och det är det som används på officiella handlingar som kontrakt, fakturor och offerter.

Mitt företagsnamn är ju Teknifik AB, men varumärket jag jobbar med är Teknifik. Den här logotypen skulle jag kunna registrera som varumärke.

Hemglass har varumärkesregistrerat glassbilens ikoniska ljudsignatur och Löfbergs har registrerat sin specifika lila färg under sitt varumärke. Förr jobbade de med just varumärket “Löfbergs lila” men i dag har de plockat bort “lila” ur varumärkesnamnet och kallar det bara Löfbergs. Det är alltså samma företag (Löfbergs Lila Aktiebolag) men de har gjort en förändring i varumärket.

Ett och samma företag kan också jobba med flera olika varumärken. Coca-Cola är ju ett av världens starkaste varumärken. Men Coca-Cola Company äger även varumärken som Fanta, Mer och Bonaqua.

Varför är immaterialrätt viktigt?

PRV vill att fler företagare ska se och förstå värdet i sina immateriella tillgångar. För du som företagare kanske sitter på värden som du inte vet om att du har? Genom att aktivt ta vara på dem så kan du bygga en bättre, stabilare och mer ekonomiskt hållbar business!

Som företagare lägger du oftast mycket tid och energi på att bygga ett varumärke som andra känner igen och litar på. Att hamna i en tvist där någon annan använder samma färg, symbol, ljudmärke eller något annat kännetecken som är kopplat till varumärke kan bli både tidskrävande och dyrt.

Skillnaden på företagsnamn och varumärke

När du startar ett företag, oavsett vilket företagsnamn du registrerar, så kan du börja jobba med ett varumärke utan att anmäla det någonstans.

Om du har en enskild firma behöver du inte registrera ett företagsnamn, eftersom en enskild firma inte är en egen “juridisk person”. Du som privatperson och ditt företag är i princip samma sak.

När du har enskild firma kan du registrera ett företagsnamn hos Bolagsverket om du vill. Du kan också välja att bara jobba med ett varumärke. Men om du inte registrerat vare sig ditt företagsnamn eller ditt varumärke har du inget direkt skydd för dessa.

När jag startade Teknifik så hade jag en enskild firma (och inget registrerat företagsnamn). Så egentligen skulle vem som helst ha kunnat börja använda mitt varumärke Teknifik och det hade varit ett himla meck för mig att hävda min rätt.

Nu har ju jag ett aktiebolag som jag döpt till Teknifik AB, så nu har jag ju skyddat själva namnet (som jag hittat på själv) iallafall.

Varför ska man registrera sitt varumärke hos PRV?

Vi tänker oss en bagare som registrerat sitt företag som “Kattis Bageri i Karlstad AB” hos Bolagsverket men på sin hemsida, i sociala medier, i sin logotyp och på skylten utanför bara använder “Kattis”, vilket är varumärket.

Problemet som uppstår är att någon annan plötsligt börjar sälja bullar till de lokala mataffärerna med namnet “Kattis” tryckt på påsen. Många kunder som köper bullarna tror att de kommer från Kattis bageri!

Bagaren Kattis har jobbat mycket med att hennes varumärke ska förknippas med hög kvalité, goda råvaror och lokal produktion. Så det får negativa konsekvenser för varumärket att Kattis-bullarna på mataffären är torra och bakade utomlands.

Om du registrerar ditt varumärke hos PRV så skyddas det så andra inte kan använda det. Det ger dig ensamrätt och den gäller i tio år och kan sen förlängas med tio år i taget. Det ger även ett visst skydd mot att någon annan skapar ett varumärke som är allt för likt ditt.

Även ett varumärke som inte är registrerat kan skyddas utifrån “inarbetning” om det anses vara tillräckligt känt. Vid en eventuell tvist måste detta i så fall bevisas och därför föredrar även de allra mest kända varumärkena att registrera sig för att ha ett garanterat skydd.

Om du ska börja jobba på ett nytt varumärke är det ju smart att registrera det direkt så det är skyddat från början.

Ett varumärke är en tillgång för ditt företag

Genom att registrera ditt varumärke så skyddar du alltså en viktig immateriell tillgång i ditt företag. Alltså något du äger som har ett värde fast det inte är en fysisk sak du kan ta på.

Ett starkt varumärke höjer värdet på företaget eftersom det är något som känns igen av kunderna och förhoppningsvis är förknippat med positiva värden.

Om vi går tillbaka till Kattis med bullarna så kan ju Kattis, när hon jobbat in sitt varumärke i stan, låta en bulltillverkare av hög kvalité licensera varumärket Kattis och trycka det på sina bullpåsar i matbutiken – vilket kan ge ett helt nytt intäktsben för hennes företag!

Bulltillverkaren tjänar på att använda ett redan inarbetat och betrott varumärke och Kattis tjänar pengar på bullar hon inte behöver stå och baka själv (och kanske kan ta lite längre semester om somrarna).

Ett starkt varumärke kan också säljas. Så om du har en produkt under ett registrerat och välkänt varumärke, som du inte längre vill tillverka eller sälja själv, så kan du tjäna (kanske till och med en rejäl) slant på att överlåta varumärket.

Om du en dag vill sälja hela ditt företag så är ett starkt varumärke något som höjer värdet på hela företaget.

Så bygger du ett starkt varumärke – några tips

Okej, så vi har lärt oss att ett varumärke inte är samma sak som företagsnamn, att det kan ha många olika typer av uttryck och att det är en immateriell tillgång i ditt företag.

För att ditt varumärke ska få ett högt värde så gäller det ju att det är lätt att känna igen och att de som ser det förknippar det med rätt saker.

Så hur bygger man ett starkt varumärke?

Var konsekvent

En viktig del i att bygga ett starkt varumärke är att vara konsekvent i hur du kommunicerar kring företaget eller produkten/tjänsten varumärket symboliserar.

I samband med att man tar fram en logotyp är det också vanligt att skapa en grafisk profil som blir en sorts manual för vilka typsnitt och färger som ska användas i kommunikationen.

Genom att vara konsekvent kan man lära kunderna att snabbt känna igen varumärkets kommunikation på t.ex. en affisch, ett inlägg i sociala medier eller på en hemsida.

Fundera på vilka känslor kunden ska koppla till varumärket

Ett starkt varumärke handlar inte bara om att snabbt känna igen en logotyp eller ett grafiskt uttryck. Det handlar även om vilka känslor och värderingar som vi kopplar samman med varumärket.

När vi ser McDonalds-loggan lysa längs vägen vet vi att där finns billig, ganska onyttig, men snabbt färdigställd mat. Om du får ett paket innehållande en låda från Tiffany’s kanske du tänker på lyx, diamanter, hög kvalité och dyra priser.

För att skapa dessa associationer till ett varumärke spelar även saker som kundbemötande, kaffet i receptionen och personalens kläder in.

“The devil is in the details” är ett uttryck som beskriver att även små detaljer är väldigt viktiga. Vilket är väldigt sant när det gäller varumärken! De som är riktigt framgångsrika när det gäller att bygga starka varumärken lämnar inget åt slumpen och tänker på hur varje liten detalj påverkar kundens relation till varumärket i fråga.

Värderingar är viktigt

Ett sätt att bygga varumärke är att tydligt definiera vilka värderingar som är viktigast för företaget (eller den specifika tjänster/produkten som varumärket syftar till). Det kan till exempel handla om att skriva ett värdegrundsdokument eller att välja ut några värdeord.

För mig och Teknifik så är en viktig sak inkludering. Fler ska kunna känna sig inkluderande i tekniken och den digitala världen. Det är något jag vill att man ska känna när man tänker på varumärket Teknifik – att här kan man oavsett kunskap och intresse lära sig något nytt och man ska aldrig känna sig dum.

När jag tog fram min logga gick jag medvetet bort från den traditionella lite futuristiska, kantiga och “hårda” designen som ofta används när det handlar om teknik och valde istället ett rundat och mjukt typsnitt. För att istället visa på kreativitet, lekfullhet och något lite mer snällt.

Det är även något jag tänker på i hur jag skriver mina inlägg, i vilka typsnitt och färger jag väljer, i vilka ämnen jag fokuserar på, i hur jag svarar på kommentarer och frågor och mycket mer.

Så fundera på vilka värderingar som du vill att dina kunder ska koppla till ditt varumärke. Hur kan du förstärka den kopplingen?

Så registrerar du ditt varumärke

För att du ska kunna registrera ett varumärke måste det vara unikt. Det ska alltså tydligt kunna särskiljas från andra, liknande varumärken. På PRVs hemsida hittar du Svensk Varumärkesdatabas där du kan söka och se om du hittar andra varumärken som är samma eller liknande det du vill registrera.

Själva registreringen kan du göra via en blankett eller en e-tjänst på PRVs hemsida. Det finns lite kriterier som behöver uppfyllas i ansökan, till exempel en tydlig bild (eller annat medie) som visar vad du vill skydda och en lista på vilka produkter/tjänster som märket ska registreras för.

Varorna och tjänsterna delas in i olika klasser. Det kan verka lite krångligt vid första anblick men ta det bara lugnt och titta på vägledningen som finns, både i PDF-format samt ett särskild sökverktyg för klassificering.

Exempel: Klasser för varumärket Teknifik

För varumärket Teknifik skulle jag unna ansöka om skydd för tjänster inom klass 41 som innefattar:

“41. Undervisning eller utbildning; anordnande av handledning eller instruktion; underhållning; sport och idrottsaktiviteter, kulturverksamhet.”

När jag söker på ordet “blogg” i TM Class-sökverktyget så föreslås just klass 41 för “bloggrelaterade skrivtjänster”.

Jag bör även ansöka om skydd för tjänster inom klass 35 som innefattar “reklam och marknadsföring” där även “annons- och reklamtjänster via bloggar” räknas med.

Är du fortfarande osäker på det här med klasser för varor- och tjänster inför din ansökan? Ta kontakt med PRVs kundtjänst, vetja!

Lär dig mer om varumärken och immaterialrätt

På sin hemsida har PRV har samlat massor med nyttig och enkel vägledning gällande allt som har med varumärken, skydd och immaterialrätt att göra.

Om du nu känner dig redo och peppad att registrera ditt varumärke är det bara att du följer den här steg-för-steg listan.

Har du några frågor om varumärken? Ställ dem i kommentarerna så svarar jag (eller skickar frågan vidare till PRV) 👇

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

8

Har innehåll jag skapat lärt dig något nytt, inspirerat dig eller löst något av dina teknikproblem?

På medlemsplattformen Patreon kan du stötta mitt arbete genom att bli månadsgivare så jag kan fortsätta skapa innehåll som det här. Där finns även medlemsskapet Teknifik Academy där du får live-webinars varje månad, TechSupport och mycket mer!

Teknifiks Mailkubb

Du kan också helt gratis skriva upp dig på min mailklubb. Då får du mitt mailutskick direkt i inkorgen någon gång i månaden med tekniktips, guider och uppdateringar om vad jag jobbar på.

(Visited 244 times, 1 visits today)

3 kommentarer

  1. Wenche 27 januari, 2020 at 15:23

    Tusen tack för en enkel och mycket bra och förklarande text om varumärken.
    Enklare förstå skillnaden på varumärke och företagsnamn efter ha läst detta. Ser fram emot fortsättelsen 👍

    Reply
  2. Pingback: Guide: Upphovsrätt för kreativa företagare - Teknifik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *