Inkomstben i mitt företag – så här tjänar jag pengar

En vanlig fråga jag får när det gäller mitt företag är vad jag egentligen tjänar pengar på? Jag brukar ju presentera mig som journalist och teknikbloggare. Och hur det går att försörja sig heltid som frilans på dessa sysselsättningar är såklart lite av ett mysterium för de allra flesta. Kanske även för dig?

Jag tänkte därför att vi kunde prata om det idag.

Genom att balansera sin verksamhet på flera ben sprider man ut riskerna. Om efterfrågan på en produkt eller tjänst sjunker kan ett annat ben bära företaget under tiden.

I min bok Starta & driva eget : smart, digitalt och hållbart skriver jag en del om detta! Och om vikten av att ha ett digitalt ben.

Många ostadiga ben i början

När jag startade den här bloggen 2016 gjorde jag det med en tydlig tanke att det skulle bli mitt heltidsjobb. Samtidigt var jag väl medveten om att det kunde ta tid. Första halvåret pluggade jag fortfarande, sen jobbade jag en sommar heltid på SR och sedan fortsatte jag deltid där ett halvår till för att se till att jag hade en inkomst.

Redan några månader in i bloggens liv gjorde jag några små, enkla samarbeten och lyckades ändå ta helt ok betalt för dem. Runt 2000-2500 kr per blogginlägg. Inte så illa för en väldigt nystartad blogg som då hade knappt några tusen läsare. Men det var ju också väldigt tydligt att det var på tok för lite för att bli ett bärande ben i verksamheten vid det laget.

Så jag fick hålla fast vid det jag gjort i mitt företag innan bloggen: uppdrag att bygga hemsidor och grafisk design.

Jag gjorde även några konsultuppdrag där jag coachade, gjorde strategier för sociala medier och allt möjligt. Jag försökte helt enkelt pussla med tusen smågrejer för att få det att gå ihop hyfsat.

Fasta gigs och tillfälliga uppdrag

Så småningom hade jag iallafall några hyfsat fasta uppdrag som gav några tusenlappar i månaden, det var inte mycket men det var något jag kunde lita på. Det var Aftonbladet Morgon, skribent på Influencers of Sweden och så småningom även frilansuppdraget Elins Teknikskola på P4 Örebro.

I kombination med andra, lite större men mer oregelbundna, uppdrag började jag iallafall få ihop en hyfsad inkomstplåt varje månad. Men jag oroade mig alltid för nästa månad och om jag skulle få tillräckligt med nya uppdrag, som ett bloggsamarbete eller designuppdrag, för att åtminstone kunna ta ut 10 000-15 000 efter skatt.

Föreläsningar blev nyckeln

Min första föreläsning på TIC, The influencer convention.

Jag kände tidigt när jag började blogga att det inte var så lätt att göra bra samarbeten inom min nisch (teknikbranschen har inte kommit lika långt som t.ex. mode, mat eller inredning gällande influencer marketing). Dessutom är jag väldigt kräsen och ville inte ha så mycket reklam på bloggen.

Reklambanners och annonser var uteslutet för mig. Jag bloggar på egen plattform och vill hålla sidan clean och lättläst. Även om min blogg har en stadig ström nya läsare varje dag så är det ändå så att de slantar jag skulle kunnat få in genom reklambanners hade blivit en rätt obetydlig summa på det stora hela. För det man får betalt brukar oftast vara baserat på CPM (cost per mille) vilket innebär en liten summa per tusen visningar av annonsen. När jag räknat på vad jag skulle få in på det jämfört med hur mycket det skulle störa läsaren kände jag att det gick helt bort för mig.

Det var när jag började föreläsa som bitarna började falla på plats. Det var något jag märkte att jag var bra på och något det var hög efterfrågan på. Första föreläsningarna gjorde jag på The Influencer Convention och sedan på Goto 10, Internetstiftelsens co-working space i Stockholm. Sen började det rulla på.

Föreläsningar är bra för att det tar mindre förberedelsetid ju längre man håller på med det, samtidigt som man kan få mer och mer betalt ju mer erfaren, slipad och efterfrågad man blir.

För det handlar ju mycket om det där att hitta inkomster som frigör tid. Jag behöver tid till att skriva blogginlägg, umgås med er på sociala medier, lägga strategier och planera framåt och hålla mig uppdaterad inom min bransch.

Benen mitt företag står på idag

Nu har det ju gått några år och idag har jag kunnat försörja mig heltid på mitt företag (utan ont i magen ?) i över två år. Jag har lärt mig ungefär hur intäkterna fördelas över ett verksamhetsår och har vågat renodla mer i det jag gör.

Det första jag släppte var ju hemsidor och grafisk design, det tog betydligt mer tid än det var värt och kändes inte som det jag ville syssla med. Även 1-on-1 coaching och konsultuppdrag med strategier m.m. har jag mer eller mindre släppt. Istället har jag valt att bygga på de benen som jag brinner mest för, som involverar berättande/innehållsskapande och som är mer utåtriktat.

Reklamsamarbeten i bloggen och podden

Istället för att göra många, små samarbeten har jag valt att satsa på få men mer genomarbetade. Där jag lägger mycket tid på att hitta en vinkel där jag kan skapa ett innehåll som (förhoppningsvis) ger något av värde till dig som läser.

Det gör att de som vill samarbeta med mig får betala lite mer för den kvalitén och för exklusiviteten i och med att jag gör rätt få samarbeten sett över ett år.

Lite samma sak gäller för podden. Där samarbetar jag med företag som ser min vision med att göra en annan typ av podd än många av de ”sitta snacka/intervju”-poddar som finns därute. Produktionen av podden tar mycket tid och där krävs finansiering.

När det gäller samarbeten bygger jag också mycket i form av paket som sträcker sig över flera kanaler. Sponsrar man podden får man även synas i bloggen och på Instagram. Eller som man gör ett samarbete med en youtube-video så kommer ju den även bäddas in i ett blogginlägg.

Elin Häggberg med en gaming laptop HP Omen 15 med Nvidia grafikkort
Bild från mitt samarbete med HP Omen och Nvidia som involverade en youtube-tutorial, blogginlägg och sociala medier.

I bloggvärlden när det gäller samarbeten är det fortfarande väldigt olika gällande vilka priser influencers tar. Det finns en stor underström av hobby-bloggare som glatt tar emot gratisprylar och väldigt lite betalt för samarbeten, som inte har företag eller skattar för detta.

Sedan finns det influencers med hundratusentals följare som kan ta stora summor för exponering, men som samarbetar med massor av olika varumärken (som de inte har någon relation till i övrigt) och de lägger ned väldigt lite kreativ energi på sitt innehåll.

Det här gör ju att priserna varierar väldigt mycket mellan olika influencers. Därför tar det ibland en del tid att sälja in samarbeten, eftersom jag måste visa kunden vad det är jag erbjuder. Alla influencers säljer inte samma sak. Jag har helt enkelt fått kämpa en del under åren för att kunna ta betalt på den nivå jag gör.

När det gäller samarbeten strävar jag också efter att bygga längre samarbeten. Över längre tid och flera inlägg. Men så blir det inte alltid och därför är föreläsningarna ett jättebra komplement!

Föreläsningar ger stabilitet

Föreläsningar bokas oftast med längre framförhållning vilket ger trygghet och stabilitet. Det gör mitt företagande lite mer förutsägbart.

Tillskillnad från influencersamarbeten är föreläsningar en ganska mogen marknad där de flesta som bokar vet vad det kostar. Det har varit betydligt enklare för mig att placera in mig i en prisnivå som är marknadsmässig och jag behöver inte lägga lika mycket tid på att motivera prisbilden.

Moderator

En typ av uppdrag jag också gör ibland är det som moderator. Det innebär att vara ”progamledare” för till exempel ett event, ett panelsamtal eller liknande.

Ett moderatoruppdrag kräver mycket förberedelse. Du behöver prata mycket med arrangören, förbereda manus, prata med alla medverkande och ha koll på läget under hela evenemanget.

I Almedalen i somras ledde jag till exempel en programpunkt där en minister skulle medverka och det hela skulle livesändas på webben. Då är det mycket att tänka på. Därefter modererade jag ett ”runda bord”-samtal med tolv riktigt tunga profiler. Det är inte öppet för publik utan handlar om att samla intressanta människor och försöka skapa förändring genom samarbeten och samtal. Där gällde det att se till att hålla samtalet på banan, se till att alla fick lika stor möjlighet att prata och hålla fokus på målet med det hela.

Var så nervös inför detta så ni anar inte. Men det gick bra och efteråt kändes det grymt att jag pushat mig själv utanför min comfort zone, lärt känna så många spännande människor och bidragit till samtal som faktiskt kan få riktig påverkan på samhället.

Medverkan i medier och som teknikexpert

Jag gästade SVT Morgonstudion och pratade om ”deep fakes”.

Det här med att vara med i tidningar, radio och TV i egenskap av ”expert” är ju också lite av ett ben i min verksamhet. Alla uppdrag är inte arvoderade, det beror oftast på dels tidsaspekten och dels hur mycket förberedelse som krävs.

Jag har ju haft ett återkommande uppdrag med Techsvepet i Aftonbladet TV i flera år. Sen har jag varit med i P3 Morgonpasset, Nordegren & Epstein i P1, P4 Extra, SVT Morgonstudion, flera P4 program, Breaking News med Filip och Fredrik m.m.

Det ingår ju såklart också ett element av PR i detta, alltså att jag har möjlighet att bygga på mitt varumärke och synas i attraktiva sammanhang. Vilket också gör det motiverat att ställa upp trots liten eller ibland ingen ersättning. Det jag ”investerar” i dessa sammanhang kan jag sedan hämta hem i form av att jag byggt en stark profil i min nisch och därför kan ta mer betalt för samarbeten och föreläsningar. Allt hänger ihop!

Konsultuppdrag och ”övrigt”

När man är egenföretagare och frilans dyker det då och då också upp förfrågningar och möjligheter som är svårare att kategorisera. Jag har ju, som jag nämnt tidigare, försökt renodla rätt mycket vad jag gör i företaget men ibland dyker det upp kul möjligheter som jag ändå vill göra.

Som när jag hjälpte Trainstation i Örebro med varumärkes- och kommunikationstänk inför starten. Eller när jag tillsammans med Almi Mälardalen kartlade, bjöd in och startade upp en nätverksgrupp för lokala influencers.

Även min bok, Starta & driva eget, hamnar ju lite i kategorin ”Övrigt” här. Men vem vet, i framtiden kanske ”böcker” kommer föräras en helt egen ruta i min företagsstruktur ?.

Framtida ben?

Som företagare är det alltid relevant att fundera på, analysera och utveckla benen som ens företag står på. Jag har till exempel sett att de mest intensiva perioderna med föreläsningar är i oktober/november samt mars/april. Så där gäller det att frigöra tid och fokusera på det. Tiden utöver det, till exempel nu i december, kan vara mer intensiva tider gällande samarbeten.

Att jag nu mer har en fysisk produkt i form av boken har ju inneburit en ny typ av intäktsben. Så jag funderar lite på om (och i så fall vad) jag kanske också skulle kunna sälja i min nyskapade lilla webbshop? Och om det är något som det är värt att lägga tid och pengar på?

Ett ben som jag jobbar på (men det går långsamt) är passiv inkomst i form av webbkurser och digitala resurser. Det är bara det att det tar så himla mycket tid att skapa sådant material. Jag håller t.ex. på med en liten kurs om Instagram Stories som jag hoppas kunna lansera i början av nästa år! Lite beroende på hur det går skulle det kunna bli ett bra ytterligare ben.

Ni som följt mig länge vet också att jag funderat i termer av medlemskap, plus-innehåll och Patreon. Drömmen med det vore ju att få mer tid över till att skapa högkvalitativt innehåll direkt till er, mina läsare. Med guider och videos och sådant som ni uppskattar så mycket men som tar så mycket tid att skapa. Alltså att de läsare och följare som är intresserade av detta är med och finansierar den verksamheten.

Det kluriga med det upplägget är ju att få tillräckligt med betalande för att det ska gå ihop sig. För i och med att det rör sig om små summor per läsare skulle det ju kräva stora volymer. Och att få de volymerna kräver jobb. Så ja… vi får se om jag vågar mig på ett test av detta framåt.

Hoppas detta inlägg bringade lite klarhet i hur jag tjänar pengar. Om du har fler frågor är det bara att ställa dem i kommentarerna ?

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

8 reaktioner på ”Inkomstben i mitt företag – så här tjänar jag pengar”

  1. Som ekonom är jag alltid försiktig till visioner utan ekonomisk fakta. Tycker du gör en mycket bra beskrivning över hur arbetslivet ser ut för en ny egen företagare. Samtidigt som du vågar gå nya stigar reflekterar du över vilka möjligheter du har till en inkomst. Denna beskrivning borde bli en egen bok för många faller på att önska sig en t.ex. loppis-affär men de glömmer att önska sig kunder. Många kvinnor har svårt att marknadsföra sig själv på ett realistiskt sätt, oftast undervärderar de sig själva.
    KarinBirgit

    1. Vad glad jag blir att höra din reflektion! Ja jag känner igen det du skriver, verkligen. När man driver eget måste man ju tänka på pengar, så enkelt är det. Men det går faktiskt att hitta en kombo av vision och ekonomi precis som du säger. ?

  2. Jätteintressant att läsa! Jag tänker också mycket i mitt företagande om just olika ben och ska under nästa år satsa mer på digitala passiva inkomster. De är roliga att jobba med men tar ju en hel del tid att skapa.. Ser fram emot att läsa din bok! tack för en superblogg! /stella

  3. Du är alltid så genuin och professionell i allt du gör. Alltid så hög nivå! Rekommenderar dig och dina kanaler i alla sammanhang, tycker du förtjänar att synas mer än vad du gör. Hoppas förresten på fler avsnitt av din podd (en podd i en klass för sig!).

    1. Åh men tack snälla, vad glad jag blir! ❤️ Det betyder så otroligt mycket att höra. Jag ska börja undersöka möjligheterna för en säsong 3 av podden när jag är tillbaka efter julledigheten. Jättekul att höra att du är pepp på det!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!