TikTok-guide för vuxna: vad är grejen och hur gör man?

Det sociala mediet TikTok (tidigare Musical.ly) är stort bland barn och unga idag. Om Snapchat är plattformen där unga pratar med varandra genom bilder, chat och filmer så är TikTok plattformen där de tittar på och skapar mer offentligt innehåll. Med vad är TikTok egentligen och hur funkar det?

Som vuxen kanske du sett att unga i din närhet spenderar mycket tid på TikTok, att de refererar till trender och memes du inte förstår eller att alla verkar kunna samma danser eller särskilda rörelser till vissa låtar? Jag vet att många undrar vad tusan grejen är! Därför tänkte jag idag ge er en introduktion till det sociala mediet TikTok.

Vad är TikTok?

TikTok är en app skapad av kinesiska ByteDance för att göra korta videos. Tidigare fanns appen Musical.ly, också den kinesisk, som 2017 köptes av ByteDance som då slog ihop Musical.ly med TikTok, som de startat redan 2016. Därför försvann Musical.ly under 2018 och användarna flyttades över till TikTok istället.

På TikTok så kan du filma eller ladda upp korta videos. Mellan 15 och 60 sekunder långa.

Appen har över 500 miljoner aktiva användare och under förra året var TikTok en av de mest nedladdade apparna i USA och Europa.

Hur användandet i Sverige ser ut just nu vet vi inte exakt, det mättes tyvärr inte i Svenskarna och internets senaste undersökning. Men i Svenskarna och internet 2017 så var Musical.ly populär bland barn i åldrarna 11-13 år. Då var det 77 procent av tjejerna i den åldern och 26 procent av killarna som använde appen.  Enligt webbsidan globalwebindex.com så är 41% av TikToks användare idag mellan 16 och 24 år.

Jag tror att de flesta föräldrar och lärare kan hålla med om att TikTok är en väldigt populär app bland barn och unga idag.

Appen har många likheter med Vine som som ägdes av Twitter och stängdes ned 2017. Så många som var “viners” har verkligen hittat hem på TikTok.

Vad är “grejen” med TikTok?

En stor del i Musical.ly och sedan TikToks stora framgång är möjligheten att filma klipp till snuttar av musik eller annat ljud som du kan hämta från ett stort ljudbibliotek.

På andra sociala medier är det vanligt att titta på video utan ljud. Inte heller på Snapchat är ljud eller musik någon stor grej. På TikTok däremot är ljudet mer eller mindre avgörande och ofta det som en video bygger på.

Bland barn så handlar TikTok mycket om att göra särskilda danser eller synkroniserade rörelser till olika populära ljudklipp och låtar. Någon börjar och laddar upp en video till en viss låt och sen gör fler och fler samma rörelser eller dans till låten och laddar upp på sitt eget konto.

Här är till exempel en “kawaii”-dans (japanska för söt/gullig) som trendade under några veckor i somras. Samma ljud/musik har sedan använts i 1,4 miljoner videos.

Bland barn och unga är följande typ av trend eller stil på video vanlig. Där man ganska rakt upp och ned står framför mobilkameran och utför en trendande dans/rörelse. Ofta lite ironiskt/överdrivet/självmedvetet som tvillingarna på videon nedan:

Side note: många av de unga som blivit stora på TikTok är just tvillingar. Roligare att vara två, kan göra danser/moves tillsammans, kul att titta på? Intressant fenomen hur som helst.

Men såklart finns det SÅ många fler typer av videos på TikTok, olika subgenrer och egna communities.

Att bli viral på TikTok – ingen stor grej

Sociala medier har ju gjort att inlägg kan bli virala och spridas snabbt över hela världen genom att konton delar och postar om samma inlägg.

TikTok är ett socialt medie där just mekanismerna för att inlägg ska kunna bli virala skruvats upp till max. Det är ganska lätt för en video att snabbt börja trenda och få tusen, hundra tusentals eller miljontals visningar.

Samtidigt så är cyklerna otroligt snabba och en viral trend lever högst någon vecka eller två innan den börjar kännas utdaterad.

På Instagram eller Youtube krävs det mycket jobb och många följare/prenumeranter för att få 10 000 visningar på en video. Men på TikTok kan en enkel, humoristisk eller bara helt absurd video snabbt få samma mängd visningar eller mycket mer.

Det innebär också att det inte får lika stor betydelse att bli viral på TikTok jämfört med andra sociala medier. Det behöver till exempel inte leda till en stor tillströmning av nya följare, erbjudanden om företagssamarbeten eller uppmärksamhet i andra medier. Siffrorna är helt enkelt annorlunda på TikTok så det är svårt att jämföra visningar, likes och följare med t.ex. Instagram.

Memes, trender och lättkonsumerat innehåll

TikTok handlar inte så mycket om att visa upp sitt liv eller sin vardag, som andra sociala medier, utan är mer fokuserat på just det här med virala klipp och memes. Videor ska gärna se enkla och spontana ut (även om mycket jobb kanske ligger bakom egentligen).

Memes är ju bilder och videos på nätet som sprider budskap eller skämt genom att referera, ofta i flera lager, till kulturella fenomen eller aktuella händelser. Memes bygger också på en deltagarkultur där man hela tiden bygger vidare på (remixar) och utvecklar memen och sprider den vidare.

Ofta kräver en meme flera lager av förförståelse för att bli begriplig. På TikTok skapas, repeteras och remixas memes i hög hastighet. Ofta handlar det om ljud som någon gör en video till. Någon annan tar sedan samma ljud och gör en egen video där de spinner vidare på den första videons koncept.

På så vis kan vissa TikTok-videos hämta referenser från massor med olika trender och aktuella memes vilket gör det till ett sorts internskämt som bara de som hänger på TikTok tillfullo förstår. Vilket skapar en gemenskapskänsla och ett community vilket är en stor del i TikToks framgång!

Exempel på hur trender och memes på TikTok utvecklas

Grund-upplägget (titta med ljud):

Refererar till trenden men med en liten twist, det roliga bygger på att man känner till att upplägget för just denna meme är att man ska vara “snygg” efter övergången:

Fortsättning på samma upplägg som tar det ytterligare ett varv:

Jag gjorde en TikTok-video med min katt som experiment

Efter att ha spenderat hela sommaren med att utforska och engagera mig i TikTok för att förstå fenomenet kände jag mig redo att lägga upp min första, egna video. Jag hade inga följare alls och inga vänner på plattformen så jag började från absolut noll.

Jag kände mig fortfarande inte helt bekväm med att göra en video med mig själv i fokus (även om jag hade stor lust och massa idéer). Så istället gick jag på ett säkert kort: min katt!

För att försöka maxa mina möjligheter att ändå få några visningar på min video valde jag att bygga vidare på en relativt ny trend/ett nytt ljud som jag sett några videos på men inte tillräckligt många för att trenden skulle kännas uttjatad.

Jag hade redan ett klipp av min katt på bildrullen, så jag filmade inte en ny video genom appen. Istället tog jag in filmen och klippte till den utifrån ljudet jag ville använda. Det viktiga var ju tajmingen med musiken. Jag la även till lite text på videon som jag klippte så den

En vanlig typ av bildtexter på TikTok är att man ber de som ser att inte låta videon misslyckas, “Don’t let this flop” så jag knöt an till det. Sedan la jag också till några hashtags, eftersom jag tänkte att det kanske kunde hjälpa min video att nå ut.

Så här blev min video:

Så hur blev resultatet?

Jag blev faktiskt riktigt chockad hur snabbt min video började få visningar, med tanke på att jag hade 0 följare. De första 1-2 timmarna hände inte så mycket men sen började det hända grejer. I slutet på dagen hade den över 800 visningar och kanske 50 likes. Sedan rullade visningarna, likesen och kommentarerna in under 1-2 veckor.

Videon landade på över 9000 visningar (!), 1296 likes och 13 kommentarer.

Vad gör man på TikTok?

Precis som på många andra sociala medier så är det som de flesta gör på TikTok att scrolla. Du har i huvudsak två olika flöden att scrolla i.

På TikTok har du två flöden under “Hem”.

Det vanligaste är att scrolla under “För dig“. Där blandar TikToks algoritm videos både från konton du följer och andra konton. Det ligger ganska avancerad artificiell intelligens bakom algoritmen som utifrån vad du engagerar dig i drar slutsatser om vilka andra videos du kan tänkas gilla. Algoritmen bygger också en profil av dig som den sen jämför mot andra. Så om personer som verkar gilla samma saker som du uppskattat en viss video kommer du troligen få upp den i ditt flöde.

Det är genom “För dig”-flödet som videos kan bli virala. Det behövs alltså inte några stora följarskaror för att ändå ha chansen att nå en stor publik.

En lite unik grej med TikTok är också att du inte behöver registrera ett konto för att börja titta. Direkt när du laddat ned appen och kommer in får du videos serverade i ditt “För dig”-flöde.

Under fliken “Följer” kan du, precis som du redan förstått, titta på videos enbart från konton du valt att följa.

Tips: Träna upp din algoritm för att få ett bättre flöde

I början så kommer ju TikToks algoritm försöka luska ut vad du gillar genom att presentera dig för massor med olika innehåll, till exempel baserat på att du bor i Sverige.

När jag började med TikTok fick jag mycket innehåll skapat av barn/unga som gjorde sådana där, enligt mig väldigt tråkiga, videos med rörelser. Det är ju inte intressant för mig så dessa ville jag ju få mindre av.

För att visa det scrollade jag förbi dessa videos snabbt eller rent av blockade vissa konton (t.ex. en del, enligt mig, pinsamma vuxna som försöker göra “kul” innehåll riktat mot barnpublik – urk!).

Det jag ville se var istället bra dansvideos, roliga och smarta memes, igenkänning, gulliga djur och så vidare. Så dessa videos gillade jag, kommenterade och jag började även följa vissa konton.

Ganska snabbt så blev mitt TikTok-flöde riktigt bra och serverade mig massa sådant som jag tyckte var kul och bra.

Gilla, kommentera, följ, dela eller bygg vidare

På varje TikTok-video så kan du överst på den högra sidan se fem olika knappar. Den översta är personens konto, om du trycker på den kan du börja följa kontot om du inte redan gör det. Du kan även klicka in på kontot för att se personens övriga videos.

Gilla hjärtat, kommenteringsfunktionen och dela-knappen känns igen från andra sociala medier. Under dela finns även en rad alternativ du kan använda när du ska skapa egna TikToks. Vi kommer till det strax.

Knappen längst ned (som ser ut som en snurrande LP-skiva) är själva ljudet eller musiken som används i klippet. Om du trycker på den kan du spara ljudet (ifall du själv vill använda det i en video längre fram) och du kan se andra videor som använder samma ljud.

På vissa ljud finns även en video först med en gul markering som säger “original” för att visa att det var just den videon som var ursprunget till den specifika trenden.

Även ett ljud du spelar in själv i en video, alltså där du till exempel pratar, blir ett sådant här ljud som andra kan använda i sina videos.

I informationen under videon ser du vem som laddat upp, när klippet laddades upp, en liten text till videon samt använda hashtags. Du kan välja att översätta texten genom att trycka på “Visa översättning”. Längst ned ser du också vilket ljud som används. Du kan även få information om en särskild effekt använts på klippet.

Är TikTok säkert?

TikTok och censur

Eftersom TikTok kommer från ett kinesiskt företag så är det inte helt okomplicerat. Vilket i TikToks fall bland annat innebär att de har en kinesisk version av appen med hård censur.

Även i andra länder har det uppmärksammats att TikTok har strikta, lokala modereringsregelverk. Som i Turkiet där bland annat HBTQ-relaterat innehåll censureras.

I Sverige har jag inte sett eller hört något om att innehåll tas bort eller censureras men det betyder såklart inte att det inte sker. Jag kan dock säga att jag följer många framförallt amerikanska HBTQ-personer på TikTok som verkar ha ett rätt stort och fint community på appen.

Samlar TikTok in data?

Ja, precis som alla sociala medier samlar TikTok in data om oss som användare.

De har tidigare fått betala mångmiljonböter i USA för att de samlat in personuppgifter från barn under 13 år. Efter det har de infört fler kontroller och säkerheter just för barn.

I övrigt så finns det inget som tyder på att TikTok skulle samla in mer eller någon annan typ av data än andra sociala medier. En fördel är ju att det sociala mediet inte fokuserar på att t.ex. dela sin position, samla alla sina vänner och släktingar, dela med sig av vad man jobbar med etc (som vi gör på Facebook). Det luriga är ju förstås att det är liiite oklart om kinesiska staten på något sätt har tillgång till datan från appen och skulle kunna använda en på något sätt.

Men i nuläget finns iallafall ingen anledning att oroa sig mer över TikTok än andra sociala medier.

Hur kan man som förälder tänka kring ens barn användning av TikTok?

Jag har varit med i ett avsnitt av Aftonbladet Daily om just TikTok, du hittar det här. I avsnittet intervjuas också smarta Elza Dunkels (forskare om ungas använding av internet) om just dessa frågor.

I korta drag:

  • Appen i sig är inte farlig för barn att använda
  • Utforska appen tillsammans med ditt barn
  • Se till att barnet vet att det kan prata med dig om de skulle se något konstigt på appen

Utöver det skulle jag också vilja uppmana dig att se till att om ditt barn vill göra egna TikToks så kan ni se till att det är ett privat konto som bara barnets vänner får interagera med. Det är även möjligt att stänga av funktionen med kommentarer.

Göra egna TikTok-videos

Genom att trycka på den stora plus-knappen kommer du in i vyn där du kan filma egna klipp eller hämta in klipp från din filmrulle.

Hastighet: spela in på 2-3x tempo för att få en “uppsnabbad” effekt. Det är populärt bland cosplayers (personer som klär ut sig som karaktärer från filmer/TV-spel eller hittar på egna karaktärer) för att få till en effekt som att man är en animerad figur. Spela in på 0,3x eller 0,5x för slowmotion.

Effekter: Det finns en rad videoeffekter och filter du kan använda i din film. Se andras TikToks för inspiration.

Hämta från bildrulle: Du behöver inte spela in klipp i appen. Många spelar in klipp utanför appen för att sedan färdigställa i appen alternativt bara ladda upp en färdig video som redigerats i någon annan app.

När du spelat in färdigt och tryckt på nästa kommer du till nästa vy där du kan trimma och lägga till text, dekaler och ytterligare effekter på ditt klipp.

Det är möjligt att vara riktigt kreativ med sina TikTok-videos vilket är en stor anledning till varför många gillar appen. Genom att testa runt och inspireras av andra kan man hitta riktigt roliga sätt att använda alla funktionerna som finns.

Remixa andras klipp

Om du ser en video i ditt flöde som har en effekt du gillar, ett ljud du vill använda eller något annat så finns det en rad olika alternativ när du trycker på “Dela”-knappen på videon.

Här kan du till exempel använda samma effekt som används i videon, lägga till videon bland dina favoriter eller göra en duett med videon. Då spelar du in ditt klipp bredvid det klippet. Detta används till exempel för att “fylla i” saknad information, göra “dialoger” eller på andra kul sätt tillföra något till det ursprungliga klippet. Du kan även göra en duett på en duett osv. Exempel:

Sammanfattningsvis

Jag tycker TikTok är väldigt kul, iallfall när man väl tränat sin algoritm och sett till att få ett flöde med innehåll man gillar. Problemet är egentligen att det är lite för kul. Jag kan verkligen spendera TIMMAR med att scrolla. Instagram’s got NOTHING on TikTok när det gäller att scrolla bort mycket tid. Det är helt galet beroendeframkallande.

Sen är jag fortfarande en konsument av mediet och inte så mycket av en producent. Jag har massvis med idéer och skulle egentligen vilja göra alla danser och grejer. Vi får se om jag kommer över mina förbehåll och faktiskt börjar göra fler videos. 😉 Som med allt nytt så är det alltid lite av ett insteg men när man väl kommit igång brukar det ju släppa.

Det är också härligt på något sätt att innehållet på TikTok är “meningslöst” så till vida att det mest är memes och snabb, lättsmält underhållning. Det kan verkligen vara en skön semester från andra sociala medier. Jag behöver liksom inte vara social om jag inte vill. Och jag behöver inte se eller jämföra mig med andras liv. Jag kan bara titta på kul grejer och det spelar inte så stor roll.

Jag hoppas detta hjälpt dig förstå TikTok bättre. Om du har några frågor, ställ dem i kommentarerna! 👇

Kommer du testa TikTok efter den här guiden? Börja gärna följa mig på @technifique (my international alias 😉)

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

25
(Visited 1 701 times, 3 visits today)

4 kommentarer

  1. Jennifer Sandström 23 oktober, 2019 at 11:26

    Men så bra guide!! Snyggt!

    Jag skapade ett konto när det tidigare hette Musical.ly men gav det inte desto mer. Nu testade jag det nyligen igen för någon månad sen – och du har rätt i att det är otroligt lätt att fastna. Efter någon timma kände jag “okej jag fattar varför detta funkar så bra bland alla unga”, det är ju liksom den där åldern när man hade oändligt med tid. Därför känns det som om det inte riktigt är något för vuxna som kämpar med att minska sin mobiltid och vill ägna sig åt aktiviteter som “ger mer” 😉 Men häftigt att se hur kreativa och duktiga många är!

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 23 oktober, 2019 at 11:57

      Tack snälla! Ja, det är en riktigt tidstjuv men jag upplever samtidigt att det funkar för mig ibland. Som ett avbrott från vanliga sociala medier liksom. Ungefär samma som att spela ett mobilspel. Men förstår verkligen vad du menar 🙂

      Reply
  2. Johansson Alexandra 1 november, 2019 at 15:15

    Tack för bra innehåll. Känner faktiskt att det här kan vara en grej att göra tillsammans med min son om han hakar på att göra inlägg inte bara scrolltitta för den typen av tidstjuvar finns det ju gott om.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 1 november, 2019 at 15:19

      Tack! Ja, det finns massor med konton där hela familjer gör kul videos ihop. Och många gör ju tillsammans med vänner etc. Så det finns verkligen mycket sociala aspekter i det. Testa kan man ju alltid iallafall! 😀

      Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *