Det här avsnittet sponsras av Sonos
När industrialiseringen gjorde det möjligt att massproducera så var tyg en av de saker som började vävas av maskiner. I dag producerar vi långt mycket mer kläder än vi köper och mycket av det slängs bort. Det kallas ”fast fashion” och har gjort modebranschen till en riktig miljöbov.
Kan teknik och digitalisering hjälpa klädindustrin att bli mer hållbar?
Medverkande
- Anna Hedlund, journalist och driver blogg och podd under namnet Stil & Teknik
- Johanna Nilsson, opinionsbildare, bloggare och influencer med blogg och podd under namnet Slow fashion
▶︎ Lyssna via: Apple podcasts // Acast // Spotify // Webb
Ända sen jag var liten har jag älskat att experimentera med kläder. Det är en sådan frihet i att från en dag till en annan kunna presentera sig själv på ett nytt sätt för världen – bara utifrån vilka kläder man tar på sig.
En vanlig kommentar mina föräldrar sa när jag satt vid frukostbordet var ”Ska du verkligen gå till skolan…. sådär…?” ?
När jag växte upp i Malung i Dalarna fanns det inte så många klädbutiker att handla i som barn och tonåring. Därför var klädkatalogerna från H&M, Ellos och La Redoute min största koppling till modevärlden. Jag bläddrade och bläddrade. Satte små kryss bredvid favoriter och efter flera veckor satte jag mig med mamma och fyllde i en beställning inför sommaren eller skolstarten. Varje inköp gjordes med stor eftertanke och omsorg.
Sen när jag har bott mer i städer och haft affärer med massor med billiga kläder tillgängliga, där man kan glida in när som helst, och det lockas med nyheter varannan vecka, reor flera gånger om året – ja då försvann den där eftertanken. Jag köpte på impuls, samma dag som en fest, för att jag hade tråkigt eller för att det var rea och jag borde ”passa på”.
Det köpbeteendet hör ihop med det som kallas ”fast fashion”. Ett förhållande till kläder där det produceras mer än vi köper, vi köper mer än vi använder och en stor del av plaggen hamnar på sopbergen.
Reklamsamarbete
Sonos gör högtalare med grym ljudkvalité – som kan anpassas efter varje rum tack vare deras TruePlay-teknik.
För mig är ljudkvalité en otroligt viktig parameter i hur jag känner för det jag lyssnar på. Och i Sonos undersökning Brilliant Sound Study visar det sig att de tillfrågade svenskarna håller med!
I den svarade 63% av dom tillfrågade svenskarna att ett högkvalitativt ljudsystem förändrat hur dom känner för en låt. Och 82 % svarade att det är mer troligt att dom lyssnar på en låt hela vägen till slutet om det är bra ljudkvalité.
Kan teknik hjälpa modebranschen att bli mer hållbar?
Modebranschen är inte hållbar som det ser ut idag men många spännande satsningar görs på att försöka hitta nya lösningar. Genom att sätta in chip i kläderna kan man lagra information om var plagget syddes, hur mycket personen som sydde fick betalt, var materialet kommer ifrån och hur det fraktats. Det kan öka transparensen och göra det enklare för oss som konsumenter att förstå hur våra kläder produceras.
Genom att använda 3D-scannade modeller av våra kroppar kan vi beställa kläder on-demand som är perfekt skapade efter oss. Så att vi aldrig mer behöver ha kläder i garderoben som inte passar.
Men hur mycket kan tekniken bidra med och hur mycket handlar det om att vi som konsumenter måste förändra våra beteenden?
I avsnittet hör du
Jag ringer upp Johanna Nilsson, som driver bloggen Slowfashion.nu och podden Slow fashion. Hon är opinionsbildare och influencer inom hållbart mode och vi pratar om vad tekniken kan – och inte kan – göra för modebranschens framtid.
En person som också kändes helt självklar att prata med för detta avsnitt är Anna Hedlund, journalist som driver blogg och podd under namnet Stil & Teknik. Vi snackar om det här med fast fashion, data från kläder, e-handel, mode on demand och hur bioteknik kan användas för att ta fram nya material.
Lyssna nu
Podden finns att lyssna på via
- Apple podcasts / Podcaster
- Acast
- Spotify
- Andra appar där poddar finns