Podcasten Teknikens under är ett samarbete med Female Engineer Network. Detta avsnitt är sponsrat av Academic Work.
Skolans digitalisering är en ständigt het potatis på konferenser och utbildningsdagar.
Laptops och iPads kommer in i klassrummet – ändå verkar ingen riktigt nöjd. Så hur skulle teknik kunna användas för att skapa framtidens skola?
Medverkande
- Fredrik Torberger, framtidsstrateg på Kairos Future
- Karin Nygårds, grundskollärare och programledare Programmera Mera (UR)
▶︎ Lyssna via: Apple podcasts // Acast // Spotify // Webb
Jag har föreläst en del för lärare och elever om framtidens yrkesliv och hur teknikutveckling och digitalisering skulle kunna förändra skolan.
Inte för att jag är någon expert på skola och pedagogik utan för att bara ge en sorts överblick av vad som skulle kunna hända med den teknik som utvecklas idag.
Det är ju lätt att tänka att vi snart inte kommer behöva skolor eller lärare. Att vi kan lära oss allting vi behöver genom youtube, wikipedia och appar. Men då glömmer man ju oftast bort den sociala roll som skolan spelar.
Framtidens digitaliserade skolan – mer än bara ipads
Det som blir tydligt när man pratar med lärare, forskare och personer med koll är ju att digitalisering av skolan måste handla om mer än att fixa ipads och laptops till eleverna.
Men det är inte så lätt. Det är kommunerna som bestämmer vilken teknik skolorna ska ha och vilka system som ska köpas in. Vilket gör att det blir väldigt olika i olika delar av landet. Friskolorna kör ju sitt race också.
Det mesta är också dyrt. Och krångligt för både lärare och elever med datorer som ska laddas, inlogg och att få ihop tillräckligt med enheter för en hel klass.
Samtidigt finns det så mycket potential i tekniken som utvecklas nu. Potential att ge lärare mer tid till det dem är bäst på. Möjligheten för elever att lära sig i sin takt och på sitt sätt.
Reklamsamarbete
Sponsor för det här avsnittet är Academic Work som hjälper företag med rekrytering och bemanning.
Academic Work kan hjälpa dig att byta karriär och bransch. Genom deras systerföretag Academy kan du gå en tre månaders intensivutbildning. Efter utbildningen är du redo för en helt ny yrkesroll!
För att läsa mer om hur du kan göra slag i saken och testa något nytt – gå in på Academic Works hemsida.
I avsnittet hör du
Karin Nygårds är grundsskollärare och en föregångare när det gäller programmering i skolan. Hon berättar om vad hon upptäckte för 6 år sen när hon gick en kurs i programmering och varför barn behöver förstå den digitala världen. Du kanske känner igen henne som programledaren för UR:s ”Programmera Mera” och som författare till boken ”Så funkar internet”.
För att få ett mer övergripande perspektiv har jag pratat med Fredrik Torberger, framtidsstrateg på omvärldsanalysföretaget Kairos Future. Han har varit med och skrivit studien ”Skola 2031” som bland annat handlar om digitaliseringen av skolan. Han har tänkt mycket på hur teknik som AI, VR och gamification skulle kunna användas i skolan.
Lyssna nu
Podden finns att lyssna på via
- Apple podcasts / Podcaster
- Acast
- Spotify
- Andra appar där poddar finns