Snapchat förklarat för vuxna


Snapchat har ju funnits i några år nu men det råder fortfarande rätt stor förvirring bland en hel del av befolkningen över 25 år. Jag har flera gånger fått önskemål på att förklara Snapchat för vuxna. Så här kommer den guiden!

Vad är Snapchat?

Snapchat är ett socialt medie som grundades 2011 i Venice Beach, USA av Evan Spiegel och Bobby Murphy. Genom en app i mobilen kan man på Snapchat skicka bilder och filmer till vänner. Ordet ”snap” kan översättas till ”knäppa” som i att ”knäppa en bild”, det man gör på Snapchat kallas på svenska att snappa. Det man skickar på Snapchat kallas en snap, från engelskans ”snapshot” vilket kan översättas till ”ögonblicksbild”.
Det som var nytt med Snapchat när det kom var att appen var designad för att enbart användas i vertikalt läge (alltså att fota och filma med mobilen stående), att det man skickade försvann efter att det visats och att appen var väldigt krånglig att använda.
När appen lanserades erbjöds i princip inga som helst instruktioner för hur den funkade. Vilket gjorde den attraktiv för unga som själva listade ut vad man kunde göra. Det gjorde att det skapades en typ av användarbarriär mot föräldrar och andra vuxna. Snapchat blev på så vis ett sorts ”skyddat rum” där unga kunde umgås i fred. Eftersom det erbjöds väldigt lite instruktioner så fick ju de unga användarna också själva hitta på hur de ville använda appens funktioner – utan att bli styrda allt för mycket av skaparna.
I september 2016 bytte företaget Snapchat namn till Snap inc för att bredda sig, då lanserade de även ett par smarta glasögon, Spectacles. Dessa har dock inte slagit igenom särskilt stort. Företaget äger också varumärket Bitmojis (mer om det längre ned) och Zenly, en ”social karta” där man kan hålla koll på sina vänner och se hur de rör sig.

Hur populärt är Snapchat?

År 2017 använde 33% av alla svenskar Snapchat. Användandet har ökat de senaste åren. De största användargrupperna är de mellan 12-25 år. Bland 12-15 åringar använder 91% det sociala mediet, i åldrarna 16-25 är motsvarande siffra 84%. (Källa: Svenskarna och internet 2017).

Svenskarna och internet 2017

Snapchat Stories

Snapchat var också först med det såkallade ”stories”-formatet. Från början så skickade man på Snapchat bara bilder och filmer till vänner som sedan försvann. Det gjorde inte plattformen så attraktivt för stora profiler, företag och influencers. Det var en av anledningarna till att man skapades Stories-formatet.
Det funkar så att du kan lägga till snaps (bilder och videos) i ”Min story”. De snaps du lägger till kommer då i ordningsföljd och kan visas i 24 timmar på din profil eller i Storys-flödet. Det gör det möjligt att skapa innehåll som även användare man inte är vän med kan se. Du kan även göra storys enbart för dina vänner eller i grupp tillsammans med andra (t.ex. från en resa eller fest).
Att göra en story blir alltså ett sätt att låta ens vänner eller följare hänga med under en hel dag.

Försvinner verkligen allt man skickar?

Även om en snap försvinner när mottagaren tittat på den så kan den som tar emot en bild screenshotta den (skärmdumpa). Den som skickade snapen får en notis om mottagaren tagit en screenshot.
Det finns också tredjepartsappar som gör det möjligt att spara ned snaps som någon skickat.
Du kan även välja att spara Snaps du själv skickar eller lägger till i Stories i dina ”minnen” (memories).

Att chatta genom bilder och film

Vi som är vana med sociala medier som Facebook och Instagram tänker ju mycket i termer av att bilder och filmer är något man ”lägger upp” för att få likes och kommentarer. Att chatta däremot är främst något man gör i textform.
Snapchat har introducerat ett nytt sätt för tonåringar att prata med varandra. På samma sätt som man kan skicka ett sms eller meddelande i text kan man också skicka en selfie eller en kort video. Att skicka meddelanden som försvinner när man visat dem påminner också om samtal face-to-face eftersom det är direkt, i ögonblicket och sedan försvinner.
För dagens unga är det helt självklart att ha en avancerad digitalkamera i fickan hela tiden (smartphones!). Att fotografera handlar inte längre om att dokumentera utan att kommunicera. Att skicka en selfie på sig själv från bussen är liksom samma sak som att skriva ”jag sitter på bussen” – hänger ni med? (Finns massor av intressanta studier och vetenskapliga artiklar om detta inom medievetenskapen!)

När jag intervjuade några 13-åringar om Snapchat till min podcast råkade jag vid något tillfälle säga ”när man lägger upp på Snapchat”, då skrattade de. ”Man lägger inte upp något på Snapchat”.
“When you see your children taking a zillion photographs of things you would never take a picture of, it’s because they’re using photographs to talk” – Evan Spiegel, CEO och grundare av Snapchat.
På Instagram och Facebook bygger du upp en profil och en offentlig bild av dig själv genom de bilder, videos och inlägg du publicerar och delar. Där bekräftelse i form av likes och kommentarer är en viktig del. På Snapchat finns inga likes. Bilderna och filmerna behöver inte vara snygga, fina eller särskilt intressanta egentligen.
En enskild snap kan skickas till en vän eller till flera samtidigt. Det framgår inte för mottagaren om snapen skickats bara till en själv eller till flera.

Filter

Ytterligare en ingrediens i Snapchats framgång var införandet av filter. På Snapchat kan du med hjälp av augmented reality-teknik göra så att du ser ut som en gullig hund eller ett spöke. Det finns filter som gör dig ”vackrare/sötare” genom utslätande och ”förskönande” effekter. Det finns också helt knäppa och roliga filter som kan förändra din röst, förvränga ansiktet och massor med andra saker.

Snapchat är branschledande när det gäller den här tekniken och de har bara fortsatt att förfina den genom åren.
Utöver de olika filtren du kan använda i kameran så finns även filter du kan lägga på i efterhand, t.ex. plats/event-specifika filter, geofilter som visar var du är m.m.
Du kan även lägga till stickers, emojis och text på dina snaps.

Bitmojis

Bitmojis är en typ av seriefigursaktig, animerad karaktär som du skapar för att se ut som dig själv. På Snapchat kan du sedan generera olika stickers (bilder) med din bitmoji för att kommunicera.
Det finns även animerade AR-filter där din Bitmoji blir en figur som rör sig och gör saker. Du kan sedan ”sätta ut” figuren i din omgivning, till exempel på skrivbordet, där den då dyker upp i 3D. Väldigt kul!

När du chattar med en kompis på Snapchat som också har en Bitmoji kopplad till sitt konto kan du dessutom skicka kompis-stickers där du och din kompis Bitmoji syns ihop.
Du kan skapa och fixa din bitmoji i den separata appen och sedan koppla denna till ditt Snapchat-konto.

Streaks ?? och de små emojisarna bredvid användarnamnen

De vänner du snappar mest med hamnar i listan ”bästa vänner”. Det dyker även upp små emojis bredvid namnen på dina vänner i kontaktlistan. De betyder olika saker.
Det gula hjärtat ? betyder att ni är ”allra bästa vänner”, eftersom ni är den personen ni båda snappar mest till. Cool-emojin med solglasögon ? betyder att ni har en gemensam vän ni båda snappar mycket med. PC för alla har listat fler betydelser!
Om du snappar med en vän varje dag så får ni ett ”streak”. Det visas med ? och siffran för hur långt streak ni har. Om ni har ett streak på över hundra dagar syns även ?.
⌛️ bredvid ett snap-namn är indikation på att ert streak håller på att ta slut, så då gäller det att skicka en snap för att upprätthålla sitt streak.
I november 2017 gick Snapchats servrar ned under en dag, vilket gjorde att användarna förlorade sina streaks. Många tonåringar blev helt förkrossade vilket gjorde att Snapchat fick lov att inrätta en funktion där man kan ansöka om att få tillbaka förlorade streaks. Allvarliga saker detta!
Streaksen och de olika emojisarna tillför en ”gamification”-aspekt av Snapchat. Alltså att det tillför ett spel-inspirerat element vilket ger användarna en ytterligare motivation att vara aktiva och snappa varje dag. Som användare får man även Snap scores, vilket också är en typ av spelifiering. Jag har förklarat hur Snap scores funkar i det här inlägget.

Instagram och Facebook kopierar Snapchat

Snapchat visade ett helt nytt sätt att kommunicera, anpassat efter ”smartphonegenerationen”. När appen växte i populäritet så kopierade Instagram och Facebook många av Snapchats funktioner.
Framförallt Instagram Stories är en funktion där Snapchats funktioner och kontroller i princip kopierades rakt av. Med tiden så har Instagram hittat lite av sin egen niche på Stories, mer anpassat efter hur Instagram funkar. Användningen av Instagram Stories har också passerat användningen av Snapchat.
På Instagram Stories får man det där lite mer kravlösa i och med att det man lägger upp försvinner efter 24 h, samtidigt som det fortfarande handlar mer om att ”lägga upp” än att chatta med bild och filmer som på Snapchat. Formatet passar kanske därför lite bättre för oss som är lite mer vana vid det ”gamla” sättet att tänka och använda fotografi och bilder. Användningen av Instagram Stories passerade Snapchats i början av 2017.
Även Facebook har infört ett liknande format som byggts in i Messenger. Funktionen används inte så mycket här i Sverige men Facebooks mer långsiktiga tanke med att införa detta format är att ”locka in” användare som inte börjat med Snapchat än, t.ex. i andra delar av världen.

Snapchats utmaningar

För företaget Snapchat (eller Snap Inc då) finns en stor utmaning i hur man ska kunna tjäna pengar på plattformen. För även om man har mycket användare och tagit in miljoner och miljoner i investeringar så måste man i slutändan kunna gå med vinst för att överleva som företag.
Eftersom Snapchats främsta användargrupp är tonåringar som vill ”vara för sig själva” och chatta privat är det svårt att tjäna pengar genom annonser. När företaget gjort om gränssnittet för att skapa fler ytor för företag som vill synas har detta möts av stora kritikstormar från användarna.
Unga användare är ju dessutom snabba på nya saker så om det kommer en ny app som tilltalar målgruppen mer så är det ju möjligt att de hoppar över dit istället.

Tips

Om du känner någon ung människa (10-15 år), be hen att berätta mer om hur hen ser på Snapchat, hur de använder det och varför de gillar det. Betydligt mer spännande och upplysande om hur appen används i verkligheten. Jag är ju bara en utomstående observatör, inte en initierad användare.

Så! Hoppas detta kunde bringa lite klarhet om vad Snapchat är. Om du har fler frågor ställ dom i kommentarerna så svara jag så gott jag kan. ?

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

12 reaktioner på ”Snapchat förklarat för vuxna”

  1. ÄLSKADE detta inlägg! Nu fattar jag ju äntligen varför i hela friden de tar bilder stup i kvareten?
    Mvh, tant

  2. Vill veta hur man ser hela listan på folk som har lagt till mig. Hitta nått i ”Lägg till kontakter/sök användarnamn” så kan man söka på ”s” så kommer alla som lagt till en med ett ”s” i sitt namn. Jag vill se hela den listan. Tips?! Tack

  3. Pingback: TikTok-guide för vuxna: vad är grejen och hur gör man? - Teknifik

  4. Hej, jag undrar om vad/vem som visas upp på upptäck. Vilka är det mer än dem jag följer. Är det bara offentliga stories från kända personer med mest följare, eller är det också från personer som dem tror att jag känner som på facebook? Har inte skaffat det än, men funderar på det, men är orolig att någras personers storys kommer synas när jag går in på upptäck! Tacksam för svar!

  5. Pingback: Lite kort om några populära sociala medier – Nillas blogg

    1. Enklast är att fota av med någon annans mobil, en digitalkamera eller iPad!
      Finns ”hacks” om du googlar på engelska (t ex ”secret screenshot Snapchat”) men har inte provat något själv så kan inte garantera att det verkligen funkar.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!