Vero – vad är grejen med det hypade nya sociala mediet?

Vero sociala medier app ny 2018
Den 26 februari slog den ned som en bomb i mina kretsar – det nya sociala mediet Vero som kallas Instagram-utmanare. Appen som lanserades för flera år sedan blev plötsligt i februari 2018 viral och hypen är total. Så vad är grejen med Vero, varför blev hypen så stor just nu och är det värt att hoppa på tåget? Det tänker jag reda ut i det här inlägget.

Var kommer Vero ifrån?

Appen grundades redan 2015, så den är egentligen inte ny. Grundaren är miljardären Ayman Hariri, son till Rafic Hariri (tidigare premiärminister i Libanon som mördades 2005).
Tanken är att skapa ett socialt medie med en lite annan logik än Facebook och Instagram. Istället för att samla info om användarna och sedan sälja annonser så ska appen vara annonsfri. Så hur ska de tjäna pengar? Tanken är att ta ut en årlig avgift på ”några dollar” från användarna. Fast den första miljonen användare ska enligt företaget få livslångt användande utan att betala.
Det ska även vara möjligt att sälja produkter direkt på plattformen där Vero kommer ta ut en avgift per sälj.
Vero har inte varit särskilt populär fram tills nu. Men under den senaste veckan har den gått från plats 588 till första platsen på topplistan för appar i Apple Appstore
Mer exakt hur den här Vero-hypen startats är lite oklart. Tatuerings- och cosplay-communityn ska ha varit drivande. Det verkar sedan vara ett klassiskt exempel på viralitet. Från i princip en dag till en annan, mellan 20 och 21 februari, började fler och fler amerikaner hoppa på Vero och prata om det på Instagram och Twitter.
Här kan ni se ett Google Trends-diagram över sökningar på ”Vero social media”. Boom!
vad är vero app trend socialt medie

Frustration över förändringar på Instagram

De senaste månaderna har många influencers och företag på Instagram uttryckt stor frustration över hur plattformen förändrats. Algoritmen har gjort det svårare att nå sina följare med sitt innehåll (samma utveckling vi tidigare sett på Facebook) och många har sett ett stort dropp i engagemanget och antalet nya följare.
Instagram har också börjat rensa ut bland följare, ändrat hur bilder visats på olika hashtags m.m. Det mesta har handlat om att försöka komma tillrätta med spam, botar, porr och annat innehåll på plattformen som Instagram (av förståeliga skäl) inte vill ha där. Detta har gjort att många sett följare försvinna.
Många har utryckt att de tappat peppen för Instagram, att det inte är kul längre och inte värt att fortsätta engagera sig i. (Andra har anpassat sig såklart och testat sig fram för att hitta rätt i den nya verkligheten).
Men det verkar som att denna frustration byggts på och på till att bilda en liten bomb och under dessa dagar har en gnista ha tänds. Boom!
Att hoppa på Vero har blivit den perfekta reaktionen på Instagrams förändringar. Att fler och fler sedan börjat prata om plattformen har skapat nyfikenhet, hype och en stark känsla av FOMO (fear of missing out). Så plötsligt har Vero fått en halv miljon nya användare på bara några dagar.
Nu tänkte jag att vi ska titta på vad Vero är för typ av app:

Vero – så funkar det

Hur funkar Vero?
När du kommer in i Vero (om du lyckas komma in, företagets servrar har inte klarat den nyfunna populariteten så det är väldigt buggigt) möts du av en mörk, modern design. Personligen är jag inte överförtjust i varken designen eller gränssnittet. Det känns inte så ”nytt” och 2018 på något sätt?
Jag får också lite intrycket att de riktar sig mycket till en manlig målgrupp (det innehåll jag sett på Explore-sidan har uteslutande kommit från manliga profiler samt manstidningar). Antagligen är det ett sätt att försöka differentiera sig från Instagram som har 68% kvinnliga användare.

Din profil

För att starta ett konto måste du uppge namn, mail och telefonnummer (för verifiering). Därefter sätter du upp din profil med en bild och en valfri liten profiltext. That’s it.
Det finns inget fält för en länk i profilen. Jag har provat att lägga in en länk i biotexten men inte fått det att funka men kan vara tillfällig bugg.
Om du vill ändra från ditt ”full name” till ett användarnamn eller smeknamn är det bara att gå till din profil > settings och byta ditt för- och efternamn till något annat.

Följa eller connecta

När du gjort en profil är det sedan dags att börja hitta personer att följa och connecta med. Att följa betyder att du kommer se de inlägg som personen väljer att dela med sina följare. Att connecta innebär mer en vänförfrågan – där kan du välja om ni är ”close friend”, ”friend” eller ”acquaintance” (bekant). När du sedan delar inlägg kan du välja om dessa ska visas enbart för vissa vänner eller även för dina följare.
Denna funktion finns förresten redan på Facebook där du kan markera vissa vänner som ”nära vänner”, följa personers offentliga inlägg utan att bli vän med dem samt bestämma vilka som ska se olika inlägg du postar. Skillnaden på Vero är att den funktion är mer i fokus och något du aktivt tar ställning till varje gång.

Olika post-typer: bild, video, bok, film, länk eller musik

När du ska välja vad du vill posta kan du välja några olika format. Du kan ge ett film- eller TV-tips, berätta om en bok du läst, dela en länk, ett foto eller en film. Så även om Vero kallas ”nya Instagram” så påminner det här sättet att dela en del om Tumblr tycker jag. Det finns inget traditionell ”text”-inlägg. Inte heller någon Story-funktion.
På grund av högt tryck på plattformen har det inte varit möjligt att lägga upp inlägg på hela dagen (27 februari).
Hashtags? Japp, det finns hashtags.

Kronologiskt flöde och kollektioner (samlingar)

Det här är den funktionen som alltså fått folk att gå crazy-bananas över Vero. Att flödet är kronologiskt och inläggen kommer i den ordning som de publicerats.
Det finns också en sida som är ”collections” där man kan kolla på inläggen i sitt flöde grupperat efter de olika inläggstyperna.

Gilla, kommentera och chatta

Precis som du kan förvänta dig av ett socialt media idag så kan du gilla och kommentera andras inlägg. Där liknar Vero alla andra sociala medier.
Det finns också en DM/chatt-funktion som känns igen från andra sociala medier.

Vero och bildrättigheter – vad gäller?

Något jag sett mycket av i diskussionen kring Vero är att vissa menar att deras användaravtal skulle vara skumt i förhållande till upphovsrätt på bilder etc. Vad jag sett så verkar det inte skilja sig alls från avtalen med Instagram och Facebook.
Instagram och Facebook får också rättigheter över allt du laddar upp där. Det är lite av en förutsättning för att tjänsterna ska funka.

Kommer hypen hålla i sig?

Vero rättigheter upphovsrätt bildrättigheter kosta pengar avtal
Det här är inte första gången ett nytt socialt medie fått uppmärksamhet och spridning. Jag har tidigare hoppat på Peach och Ello, som båda ville utmana Facebook och skapa något nytt. De fick lite uppmärksamhet under några dagar men motivationen att gå in räckte inte i längden.
Något som talar för Veros fördel är den enorma spridning det fått även utanför sociala medienörd-kretsar. Varken Peach eller Ello fick t.ex. särskilt stort genomslag här i Sverige.

Server-problematiken (eller Lex Pokémon Go)

Precis som när Pokémon Go först släpptes så har Vero haft väldigt svårt att hantera den här nya mängden användare. Detta kan innebära problem för appen eftersom de här första dagarna är väldigt viktiga för huruvida detta kommer bli en kort fluga eller en ny era i sociala medier.
Om nyfikna inte kan komma in i appen och nya användare inte kan publicera inlägg kommer det bli svårt att upprätthålla intresset.
Fördelen för Pokémon Go var att det redan var ett känt varumärke som många älskar och att spelet var helt unikt på marknaden. Sådana fördelar har inte Vero.
Vilket leder mig över till nästa fundering jag har…

Vero tillför egentligen inget nytt

Om man jämför Vero med t.ex. Snapchat så är den stora skillnaden att Snapchat kom med något helt nytt. Formatet med inlägg som försvinner, stående format anpassat för mobilen och stories förändrade sociala medier i grunden. Det lockade en ny (ung) publik och tvingade Facebook och Instagram att anpassa sig.
Vero är istället en mishmash av befintliga sociala medier och har ingenting nytt alls.
Instagram hade ett kronologiskt flöde från början. Facebook och Twitter också. Varken Instagram, Facebook eller Twitter hade annonser från början heller.
Så är kanske Vero inte något nytt utan mer ett uttryck för vår längtan tillbaka till när sociala medier var nytt? När inte alla var där? När festen var mindre så vi alla fick höras och synas lite mer?

Prenumerationsmodellen är intressant

Jag tycker det är intressant att se vad som skulle kunna hända på en plattform där vi betalar (och blir kunder) istället för att vi är varorna som säljs till annonsörer. Det har potential att funka! Frågan är bara om de avgifterna kommer räcka för att hålla skeppet flytande? Om intäktsmodellen är hållbar över tid och om företaget har mognaden och kapaciteten att ta tillvara sin nyfunna användarbas.
Många är såklart också skeptiska till att betala för sociala medier eftersom det är något vi är vana att använda gratis.

Algoritmer har faktiskt en poäng

Något som jag tror att många glömmer är att det finns en anledning till att algoritmer införts på sociala medier. För när fler och fler börjar publicera sig i ett kronologiskt flöde blir flödet så småningom överfyllt och vi kommer börja missa innehåll vi hade velat ta del av.
Det hände t.ex. på Instagram innan algoritmen infördes. Vi missade vänners inlägg för att mer aktiva konton publicerade mycket mer och ofta.
Problemet med ett kronologiskt flöde är att den som publicerar mest är den som belönas med mest utrymme och uppmärksamhet. Vilket kommer göra att alla kommer publicera mer och oftare och sedan blir det omöjligt att hänga med.
Med en algoritm (iallafall när det fungerar som det ska) så är ju tanken att det mest relevanta och engagerande innehållet ska premieras. När Snapchat och Twitter, som båda var väldigt emot algoritmer under lång tid, tillslut accepterade sitt öde såg de att engagemanget ökade. 
Så jag tror att den här vurmen för det kronologiska flödet och att många influencers vill lämna Instagram främst bottnar i en frustration och bitterhet över att man inte längre får den utdelning man är van vid. Det man gjort innan funkar inte längre. Och jag fattar det. Men jag är tveksam till om Vero verkligen är lösningen.

Slutligen…

Personligen startar jag alltid ett konto på alla nya hype-ställen. Jag älskar ju sociala medier och vill såklart inte missa något som är kul eller poppis. När jag var yngre så försökte jag ofta vara cool genom att ”stå emot” alla trender. Men sedan insåg jag att det faktiskt är mycket roligare att bra go with the flow.
Om Vero faktiskt slår på riktigt är det ju superintressant och något jag kommer kunna analysera och fundera på under lång tid framöver. Genom att komma igång tidigt har jag också möjlighet att få ett försprång på plattformen. Om den här flugan är död nästa vecka så hade jag ändå kul när jag utforskade hela fenomenet och skrev det här inlägget.
Så win-win!

Vad tror du om Vero? Kommer det hålla i sig? Varför/varför inte? Har du skaffat ett konto? ?

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

27 reaktioner på ”Vero – vad är grejen med det hypade nya sociala mediet?”

  1. Intressant inlägg! Hade faktiskt inte hört talas om den särskilt mycket och igår postade Rockfoto-Emma en insta story som avrådde från Vero eftersom Reuters skrivit om dåliga arbetsförhållanden för sina arbetare (något om att de blev lämnade i öknen i Saudiarabien). Ville länkat artikeln här till dig men har inte tid att leta, men kan vara en bra vinkel att ta upp! Annars har jag inte märkt något på Instagram, kanske för att mitt konto är litet, who knows. Är bara besviken på att jag hade de nya typsnitten före alla andra och när de lanserade det globalt så försvann de för mig 🙁

    1. Ah jag såg också de där grejerna. Men har inte hunnit göra tillräckligt grundlig research på det själv. Jag nöjde mig med att skriva ut vem grundaren är så får man ta reda på själv om det känns viktigt. Har svårt att se att en miljardär i denna kaliber kan ha ett fläckfritt record men sen får man väl överväga om det är tillräckligt för att inte använda appen.
      Men du vad knäppt med typsnitten! Det låter ju väldigt skumt?? Hmm!

      1. Bra poäng där! 🙂 sen måste jag erkänna att jag har noll koll på instagramgrundarnas records heller, hehe. Och ja, knäppt med typsnitten. Testat radera appen, starta om mobilen och allt är uppdaterat till senaste. Men har hört fler med 6:an ha samma problem..

        1. Nej men precis. På samma sätt som att folk började härja om användaravtalen när Facebooks och Instagrams är precis likadana om inte värre.
          Men vad segt. Jättetråkigt! Har tyvärr inget förslag heller vad man skulle kunna göra utöver det du redan gjort. Återställa hela mobilen typ? Men det är ju segt (även om du såklart ska backa upp allt innan och återskapa).

  2. Så bra poäng om algoritmerna ändå. Känns som om Instagram kanske bara skulle behöva se över sina – det känns som att det finns utrymme för förbättring 😉 Men jag tror också att vi i grund och botten är tacksamma över att flödet städas lite åt oss. Med tusen Facebook-vänner och lika många man följer på Instagram är det ju liksom inte rimligt att man ska hinna se allt ändå.
    Jag har skaffat ett konto men har en känsla av att – snabbt upp, lika snabbt ner? Jag känner mig spontant också lite skeptisk till när någon med för mycket pengar utvecklar något…

    1. Ja men det kändes viktigt att poängtera ändå. Vi behöver faktiskt algoritmer!
      Ah jag förstår din skepsis helt klart. Känns som att allt detta kan vara helt dött nästa vecka. Men samtidigt.. man vet ju aldrig? Kanske underskattas missnöjet mot Instagram?
      Ska bli så spännande att se!

  3. Jag hoppade på tåget och registrerade ett konto igår. Kul att testa, men dom ska nog ha en hel del flyt om det ska slå igenom på riktigt. Med tanke på hur mycket problem jag har med kraschande IG-app som knappt går att använda så hoppas jag däremot det här blir en flipp.. Jag gillar verkligen att det är mer mångsidigt i vad man delar, och att det går att sortera. Saknar en funktion likt stories, men det kanske kommer.
    När det gäller algoritmerna så tror jag ”risken” är stor att dom faktiskt kommer ändra sig på den frågan när (om) det väl blir för stort. Som du säger så fyller den ju verkligen en funktion. Dom slår nog igenom mycket tack vare att dom bojkottar det nu, men det kan nog även bli deras död om dom inte ändrar sig i framtiden. Förhoppningsvis kan dom stanna på en bra nivå, vilket känns mer troligt att dom gör om det är finansierat via användarna och inte har några annonsörer att ta hänsyn till. Frivilliga inställningar känns ju som en möjlighet.
    Antagligen kommer mitt konto ligga och damma om ett par månader, likt mitt Ello-konto, men det känns spontant som att det här har mer att komma med än jag kände för tex Ello när det var på tapeten.

    1. Jag håller med om att variationen på vilka inlägg man kan dela är lockande. Särskilt länkdelningen som jag tror är en stor fördel framför Instagram. Däremot tror jag inte TV, film och bok-inläggen kommer vara lika många men vi får väl se. Det känns som att det är viktigt att de lyckas locka och hålla kvar ”den breda massan” här i början. För större profiler och influencers kommer ju inte palla fortsätta lägga upp innehåll om deras publik inte hänger på dit. Och just betal-grejen tror jag kommer bli en stoppkloss framförallt för de ”vanliga” användarna som mest ska följa andra. För oss som vill publicera oss är det ju egentligen inget större problem att kanske betala några kronor, liksom.
      Håller med om att det här känns mer lovande än Ello men ja, vi får se… spännande hur som helst!

  4. Intressant läsning! Är framförallt som du spänd på om de får betalningsmodellen att funka. Är ju väldigt svårt överlag att motivera folk till att betala, framförallt i relation vad man kan dra in på annonser om man får det stort…
    På temat lyssnade jag nyligen på podcasten Kapitalets avsnitt ”Valutan i ditt huvud” om just de här ämnena – algoritmer, gratistjänster vs andra modeller, psykologin bakom. Säkert mycket som inte är helt nytt för den som är inne och initierad i de här ämnena men var välgjort och fördjupande, så ett tips!

    1. Ja, håller med om att det är svårt. Att hitta en hållbar affärsmodell är det ju egentligen bara Facebook/Instagram som lyckats med. Varken Twitter eller Snapchat har ju blivit särskilt framgångsrika på den fronten. Så det är ju en av de stora utmaningarna för alla sociala medier. Åh tack för tipset, det ska jag kolla in!

  5. Jag lyckades inte fullfölja registreringen av mitt konto, så tappade motivationen lite. Gillar dessutom Instagram rätt mycket, så tror inte jag kommer att försöka igen =)

  6. Jag tror inte att det bara är influencers som är missnöjda med Instagrams senaste förändringar. Vi är många som har klagat men har fortsatt använda appen ändå efter algoritminföringen för två år sen eller vad det nu är.
    Mitt minsta problem med instagram är algoritmerna i dagsläget. Problemet för mig med både Facebook och facebookfieringen av Instagram är all skit dom slänger in. Det finns en hel flik på Instagram ägnad åt inlägg av personer jag inte följer (lägg förslagen där istället!), men i MITT FLÖDE så måste det finnas förslag på taggar att följa, personer att följa, bilder att gilla, stories att titta på, folk utan Instagram att föreslå Instagram för, förslag på facebookvänner att följa, och sen diskret reklam på det. Det jag faktiskt vill se, inlägg av mina vänner och VALDA konton, drunknar i havet av förslag och clickbait och algoritmen gör mig inga tjänster överhuvudtaget. Missar istället bilder från mina vänner och får vada igenom för mycket skit jag inte har valt att se.
    Det är därför jag testar Vero. Det är därför jag har en RSS-läsare där jag lägger in (öppna) instagramkonton jag vill följa men som jag i dagsläget inte kan följa på Instagram självt, eftersom de algoritm-prioriteras över mina vänners inlägg. Utan algoritmerna så kan man ju iallafall få välja själv vad man vill titta på, blir det för mycket från ett konto så är det bara att avfölja.

    1. I hear you! Du har absolut rätt i att det blivit mycket nya grejor som slåss om utrymmet i feeden nuförtiden. Smart hack-lösning med RSS-läsaren. Det har jag aldrig tänkt på. Snyggt!
      Jag stör mig nog inte lika mycket på förslag och sådant men kan absolut tycka att det är för mycket reklam. Märker också att jag hänger mycket mer i Stories än i vanliga feeden.
      Hoppas att Vero lever upp till dina förväntningar, eller att Instagram tar till sig av kritiken och börjar förbättra plattformen för användarna.
      Tusen tack för att du delade med dig av dina tankar!

  7. jag har skaffat ett konto men kan ju inte göra nåt där eftersom det BUGGAR så mycket ?
    Jag är tveksam till om det slår… mest för att det är så OTROLIGT svårt att konkurrera ut FB och Instagram eftersom det som du säger, inte är något unikt med den… Men man vet aldrig. Det hade ju varit kul om de hade lyckats 🙂

    1. Ah de var väl inte förberedda alls på tillströmningen av användare så förstår att det måste blivit kaos och panik på kontoret.
      Ja, det känns väldigt tveksamt. Det är alltid lite farligt när något blir så här hypat.
      Men håller med om att det hade varit lite kul också ?

  8. Pingback: Vero, snökaos, schysta hotellinitativ och en ö för kvinnor - RESFREDAG

  9. Tack för intressant inlägg! Håller denna trenden fortfarande i sig för Vero? Att det är lika många som söker alltså? 🙂

    1. Nej söktrenden har absolut dalat. Nu när den initiala virala hypen börjat plana ut börjar ju den riktigt intressanta tiden där det ska bli intressant att se om appen lyckas hålla kvar och intressera de nya användare som tillkommit.

  10. Hej!
    Testade igår 180306 m konto, vad ska jag säga, same same typ.
    Hur nytt och annorlunda kan man göra konceptet egentligen?
    Jag avskyr annonser och reklam , borde inte FB och Insta tjäna på att ha valbart: Gratiskonto eller betalkonto? Det hade fått kosta som Spotify 99:-/månad för att slippa reklam!
    Utan att tala med mina vänner, hittade jag ingen på Vero!?
    Så detta blir troligen en parentes i soc medier, samt jag undrar var stålarna kommer ifrån?

  11. Pingback: STJÄRNÖGONBLICK 9 | herbarium, Veggoköket och en bro. | REAKTIONISTA

  12. Pingback: STJÄRNÖGONBLICK 117 | herbarium, Veggoköket och en bro. | REAKTIONISTA

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!