5 trender på sociala medier 2018 Stories, dark social, influencers, video och AR.

Mycket spännande har hänt inom sociala medier under 2017. Instagram Stories har växt och fullständigt förändrat plattformen (och dragit förbi Snapchat i användning). Twitter har ökat antalet tecken från 140 till 280 (!). Vi umgås i Facebook-grupper som aldrig förr. Jocke och Jonna är mäktigast på sociala medier enligt Medieakademiens maktbarometer.

Så hur ser framtiden ut och vad kommer hända på sociala medier under kommande år?

Jag har dels kollat på IIS rapport Svenskarna och Internet 2017 samt olika trendspaningar och lagt in lite av mina egna tankar och reflektioner för att skapa denna topp 5 lista.

1. Alla tittar på video

streama youtube chromecast blogg

Att video och rörligt innehåll är en trend på sociala medier kan ingen ha missat. Facebook pushar video i sina algoritmer och lanserade under 2017 Facebook Watch, där de ska försöka utmana både Youtube och Netflix.

Enligt Svenskarna och Internet 2017 har det dagliga videotittandet på internet fördubblats på tre år. Idag tittar 27 % av svenskarna på video dagligen på internet och sociala medier.

Framförallt bland de yngre, 12-15 åringarna, är video i fokus. Där tittar 86 % på youtube dagligen. Men det är inte bara de unga som tittar på youtube – även bland äldre är användandet högt.

Mest populärt är underhållningsklipp följt av instruktionsvideor.

Under 2018 kommer video fortsätta att breda ut sig och ta mer plats på internet och sociala medier. De som lyckas göra kvalitativa, engagerande och innehållsrika videor kommer vara de som vinner i längden. Något som våra youtubers förstått sedan länge, men som traditionella medier och företag på många sätt ligger hopplöst efter med. 

2. Grupper och chatt – vi vill prata med varandra och vara ifred

Tjyvlyssnar Facebook genom mobilen

Dark social är ett begrepp som syftar till den del av sociala medier som är privat och inte öppen för andra att se. Som Messenger-chattar, privata meddelanden skickade på Snap eller chatgrupper på WhatsApp. En stor del av vår tid på sociala medier spenderas med dark social, vilket är en utmaning som företag som vill nå oss med sina budskap och annonser.

Enligt Svenskarna och internet använder 81 % av facebookanvändarna Messenger och 63 % deltar i grupper. Endast 49 % skriver egna inlägg. Detta styrker ytterligare tesen att vi vill använda sociala medier för att prata med varandra och vara ifred. Att lägga upp en bild på vår lunch och ragga likes har blivit allt mindre populärt.

Betydelsen av facebookgrupper har ju inte minst visats genom #MeToo-rörelsen där grupper för enbart kvinnor, transpersoner och ickebinära varit grogrunden för många av de branschspecifika uppropen. Just grupper där män inte får vara med har varit en stor trend under året (med grupper som Honey & The Bees och alla gäris-grupper).

Under 2018 kommer vi fortsätta att skapa och engagera oss i nischade grupper och kommunicera på dark social. Där skapar vi egna communities. Företagen kommer under 2018 försöka ta sig in i denna sfär mer och mer. Bland annat genom chattbotar för kundtjänst och genom företagsdrivna grupper. Under valåret kommer mycket fokus ligga på hur olika facebookgrupper mobiliserar sina medlemmar och sprider olika budskap mellan sig.

3. Influencer marketing tar större plats när den organiska räckvidden sjunker

Från mitt samarbete med ResQ Club tidigare i år.

Sociala medier har hittills varit en väldigt kostnadseffektiv marknadsföringskanal för företag. Särskilt för de företag som legat i framkant och verkligen förstått vikten av att skapa engagerande innehåll för sin målgrupp. Under 2017 så har vi mer och mer sett den organiska räckvidden, alltså den som inte är köpt, minska mer och mer på sociala medier.

Många har börjat betala mer och mer för sin marknadsföring på sociala medier. Problemet är att vi som konsumenter blivit allt mer reklamtrötta även på sociala medier. Enligt Svenskarna och internet väljer varannan gymnasieelev att använda en adblocker för att dölja annonser på nätet.

Att som företag nå ut med sina budskap och skapa relationer till sin målgrupp har blivit en utmaning även fast sociala medier och internet inneburit fantastiska nya möjligheter att rikta och personifiera reklambudskap. Som jag skrev på punkt två så vill vi prata med varandra och vara ifred. Vi litar mer på vanliga personers omdömen än företagens egna budskap. Där kommer influencer marketing in, som jag skrev en liten snabbkurs i häromdagen.

Under 2017 har mycket skett som gjort branschen mer professionell. Riktlinjer och förtydliganden om reklammärkningar och skatteregler har lyfts och implementerats allt mer. Medvetenheten hos konsumenterna har också ökat om hur influencers tjänar pengar.

Under 2018 kommer fler företag förstå den verkliga styrkan i influencer marketing och inleda relevanta samarbeten. Fokus på vem som har mest följare kommer flyttas till den som har bäst engagemang och rätt målgrupp. Samtidigt kommer de influencers som är oseriösa, inte följer regler eller inte är transparenta med sina följare att tappa i både intäkter och populäritet. 

4. Augmented reality kommer bli vardagsmat

Under 2017 har vi sett hur AR, augmented reality/förstärkt verklighet, börjat implementeras mer och mer i vår vardag. Snapchats filter bygger på tekniken (som sedan kopierats av Facebook/Instagram). Pokémon Go har visat på möjligheterna med platsbaserad AR för spel (även om den stora hypen blev kortvarig).

De stora techbolagen tävlar just nu om att bygga den bästa plattformen för utvecklande av AR. IKEA har ju till exempel slagit sig ihop med Apple och skapat appen Place där du kan ställa ut IKEA-möbler digitalt i rätt skala i ett rum för att se hur det skulle se ut.

Eftersom AR-tekniken så enkelt integreras i våra telefoner så är det mycket tillgängligt än t.ex. VR som kräver ett headset eller ett par goggles för att använda.

Under 2018 kommer vi se allt fler smarta sätt att använda AR och vi kommer vänja oss allt mer av att det finns med på olika sätt i vår vardag. På sociala medier kommer vi se allt fler roliga AR-filter men även andra användningsområden – som att visa information på specifika platser.

5. Stories-formatet tar mark och fortsätter växa

Om vi på Facebook går mer mot chatt och grupper så har vi på Instagram gått allt mer mot det snabba, försvinnande Stories-formatet. Som jag nämnde tidigare så har Instagram gått förbi Snapchat i dagligt användande, även om Snapchat fortfarande är väldigt stort bland unga. 95 % av tjejerna i åldrarna 12-15 år använder Snapchat dagligen, 99 % använder det någon gång, enligt Svenskarna och internet.

Instagram har under året infört massor med nya funktioner och nya rullas ut hela tiden. Som möjligheten för konton med över 10 000 följare att lägga in “svep upp”-länkar, live-sändning, live-sändning tillsammans med andra användare, omröstningar m.m. Samtidigt har också annonser kommit in i Stories.

Vi lockas mer av här-och-nu-formatet på Stories än det tillrättalagda och “perfekta” i det vanliga Instagram-flödet. Det snabba och försvinnande i formatet sänker också kvalitétskravet som blivit allt större i och med den ökade konkurrensen i det vanliga flödet.

Under 2018 kommer Stories-formatet fortsätta att utvecklas. Vi kommer se fler kreativa sätt att använda det och fler nya funktioner. Stories är också ett superenkelt sätt att göra video – något fler kommer upptäcka och utnyttja under 2018. Engagemanget kommer vara fortsatt stort för Instagram stories men nyhetens behag kommer avta. De som skapar bra och relevant innehåll kommer få större plats och fler kommer gå från att producera eget innehåll till att konsumera mer. 

💬

Vad tror ni kommer hända på sociala medier under 2018? Dela gärna med dig av dina tankar, funderingar och trendspaningar i kommentarerna. 👇

 

Källor och inspiration:

Svenskarna och Internet 2017

Staunstrup.se

Plannthat.com 

Hootsuite.com

Smartinsights.com

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

28
(Visited 3 791 times, 1 visits today)

16 Kommentarer

  1. Susanne 11 december, 2017 at 21:43

    Tack för ny kunskap! Dark social var nytt för mig. Apropå pokémon go så undrar jag var alla får sin statistik ifrån när de säger att hypen är över. Jag ser en helt annan sida nämligen 🙂

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 11 december, 2017 at 21:47

      Kul att kunna bidra med något nytt! Finns många rapporter på att antalet aktiva spelare gått ned osv. Sen att såklart det fortfarande finns en dedikerad skara spelare men det stora allmänintresset är och förblir borta! 🙂

      Svara
  2. Veronica 12 december, 2017 at 12:25

    Vilken intressant läsning! Har själv ingen aning hur sociala medier kommer utvecklas under 2018, men känner igen mig mycket i att jag litar mycket mer på de influensers jag följer gällande reklam (och även privata personers åsikter på olika forum) än vanliga reklamannonser, samt att jag använder Facebook för privat kommunikation än publicerar saker själv!

    En tanke jag haft dock är om trenden kommer vända helt, kanske inte under 2018 men längre fram och sociala medier kommer minska. Har läst, sett youtube videos om flera som slutat vara uppkopplade hela tiden och hur mycket bättre de mår den perioden, och tänker på den stressen som sociala medier kan tillföra.
    Ja jag vet inte, men kommer bli intressant att se hur det utvecklar sig i framtiden 🙂

    Tack för en bra blogg Elin!
    /Veronica

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 12 december, 2017 at 12:29

      Hej Veronica! Tusen tack för din kommentar. Ja jag tror vi håller på och hittar olika sätt att ta mer kontroll över vår närvaro på sociala medier. Ett stort problem är ju att Facebook m.fl. ju skapar sina plattformar just för att vi ska spendera så mycket tid som möjligt där (vare sig vi vill eller inte). Det är ju en del i deras affärsmodell liksom. Så därför blir det upp till oss som användare att dels hitta strategier men också att stödja, uppmuntra och använda den teknologi vi mår bra av.

      Om det blir en allt för stor backlash mot Facebook, Instagram och andra sociala medier kommer de ju också att behöva anpassa sig och utvecklas. Annars kommer vi välja något annat – det är ju så det funkar.

      Det är spänannde tider, helt klart! 😀

      Svara
  3. Erika 14 december, 2017 at 15:20

    Super intressant läsning:) ska bli intressant att följa de sociala medierna 2018 och se hur utvecklingen kommer bli. Men även att se vad du tycker om det!

    Själv tror jag att socialmedia kommer att minskas eller centreras mer, för att vi vill använda oss av saker som är enkelt och effektivt. Men med alltför många alternativ blir det för krångligt.

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 14 december, 2017 at 15:23

      Tack för dina tankar Erika! Ja, det är svårt när allt fler sociala medier ska ha exakt samma funktioner. Vi orkar inte uppdatera stories och chatta på både Instagram, Facebook och Snapchat t.ex. Så centrering, som du säger, tror jag absolut vi kommer se mer av 2018.

      Svara
  4. Pingback: Utrymme för digitalitet? Eller ska jag sluta med sociala medier?

  5. Wilda 30 december, 2017 at 10:29

    Klockren analys och spaning som alltid! Jag är tacksam för att jag inte har den yngre målgruppen som primär och kan komma undan med att inte göra videor ett tag till 😉 Jag har själv så svårt för videoformatet eftersom det kräver så mycket av mig. Stories är ju dock en medelväg som funkar bättre för mig och som jag vill utveckla mer. Jag har tänkt på mailklubb på senaste och insett att det nog är mitt nästa steg. Det är ju också lite av det där samtalet att ha ifred från det publika. Jag tror att jag behöver det för att mina läsare ska våga interagera mer eftersom min blogg är så personlig.

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 30 december, 2017 at 10:35

      Åh ja mailklubb är ju optimalt för dig och dina läsare (t ex jag!) ju!
      Ja jag har ju inte heller den yngsta målgruppen direkt vilket är rätt skönt på många sätt. Tycker det är jättekul att göra video men för mig funkar blogg-inlägg fortfarande bäst så det känns okej att bara göra video ibland.
      Med sagt tror jag ändå att videoformatet skulle kunna vara grymt för dig! Youtube älskar ju personliga, intima och ärliga Stories och det känns ju verkligen som din grej. Tänker att du skulle kunna vara lite ”storasyster” på youtube på samma sätt som typ Heja internet och till viss del Therese Lindgren.
      Oh well sorry för oombedd idé-session. Du är grym och tar alltid så bra och kloka beslut på egen hand. Puss ❤️

      Svara
  6. Marina 12 april, 2018 at 15:50

    Hej!
    Bra lista.
    Insta Stories har länge känts förvirrande och redundant tycker jag. Jag vet ju förstås vad Instagram Stories är och hur det används, men jag har faktiskt i korta ögonblick trott att jag har missuppfattat något och att det hela istället handlar om en separat plattform som jag har missat – kan man följa någon på Insta Stories utan att följa på Instagram? Nej, så klart inte, det är bara ett lite annat format på samma funktion men jag tycker mig höra bloggare prata om det som om det vore en annan plattform. Varifrån kommer behovet då? Till viss del verkar det användas för att minimera ens avtryck på den egna kanalen, men bibehålla utflödet av delat material – både för ens följares skull som kan välja lite mer aktivt hur mycket de vill se, men också för ens egen skull så att man inte fyller sitt konto med vad som efteråt kan kännas lite spammigt. Nu talar jag om den stora massan användare, inte om de med flera tusen följare som gör reklaminslag och liknande. Vad tror du har drivit upp användadet av stories?

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 12 april, 2018 at 16:07

      Hej Marina! Tack för att du delar med dig av dina reflektioner. Jag tror många upplever insta Stories som en egen plattform just för att det är eget format med en egen logik. I vanliga flödet vill vi oftast publicera något med lite högre kvalité och något vi vill spara och minnas. I Stories delar vi med oss av vardagen, kan vara spontana och det behöver inte vara så tillrättalagt. Många upplever Stories som mer lustfyllt av den anledningen. Dessutom kan man just berätta sin story. Följa med i ett skeende steg för steg. Nästan i realtid. Det skapar närhet och känns intimt och personligt.
      Jag tror vi har behov av denna typ av sociala medier för att de ”vanliga” flödena förändrats utifrån att allt fler publicerar. För att nå igenom bruset krävs att du är intressant, bra och engagerande. Det kräver mer tid och energi. Stories fångar mer essensen av sociala medier. Att dela med oss av oss själva ur vardagen.

      Så tänker jag!

      Svara
      1. Marina 12 april, 2018 at 16:28

        Ja, precis! Det håller jag med om. Och jag har ju inget emot stories och egentligen förstår jag behovet av ett “Instagram i Instagram” eftersom – som du antyder – att Instagram inte alls är instant längre, utan ofta består i väldigt professionella bilder. Det jag saknar lite grann är kanske att man inte kan följa andras reaktioner på innehållet, stories är lite mer hemliga. Jag tror inte att jag är ensam om att känna så och tror att interaktionsmöjligheterna mellan storyföljarna sinsemellan kommer att utökas framöver. Men det får vi väl se, avsändaren kanske i allmänhet vill hålla den barriären uppe.

        Svara
        1. Ulrika 12 april, 2018 at 20:34

          För att lägga mig i era reflektioner här så beskriver ni ju i er diskussion ett fenomen som jag tycker upprepas för nästan varje nytt plattform som dyker upp. Först fascineras vi av det nära och personliga – att följa folk som är nästan som vi, bara aaaaningens bättre. Sedan ökar utbudet på plattformen och “som vi fast aningens bättre” övergår till “personligt men väldigt välproducerat och välplanerat material.” Sedan dyker ett nytt kommunikationssätt upp, där man är mer personlig/instant/spontan – och då känns det fräscht, nära, intimt och annorlunda. Tills utbudet blir för stort och det krävs att man är mer välproducerad för att kunna nå ut.

          Bloggarna var ju i sin begynnelse mer impulsiva, intima, sedan blev de välproducerad och då fick Instagram täcka det behovet, sedan blev instagram välproducerat och då blir det personligare på stories… Även trenden med “realtidsinlägg” i bloggar speglar ju samma behov tänker jag, en längtan efter det ursprungligt personliga (samtidigt som publiken tröttnar om det inte är tillräckligt välproducerat).

          Svara
          1. Elin Häggberg // Teknifik 12 april, 2018 at 21:18

            Helt sant, Ulrika! Exakt så brukar utvecklingen gå. Det sker en typ av professionalisering av mediet. Men Stories-formatet är lite unikt så till vida att Snapchat skapat en ny typ av beteende, framförallt hos unga. Som mer handlar om att skicka bild-meddelanden till varandra än att ”lägga upp” så som vi lite äldre gör på Instagram och Snapchat Stories.

          2. Marina 13 april, 2018 at 11:15

            Oavsett vad man tycker om den utvecklingen, så verkar den ju hända med det mesta. Indie-band blir världsuccéer, underground-programmering blir Facebook, grön ungdom-ordförande sitter i Riksdagen. Man kan kalla dem alla sellouts eller bara bra på det de gör. De som inte går den vägen har en tendens att bara försvinna, det är svårt att bibehålla kärnan när man också måste utvecklas.
            Men! Jag tycker att utvecklingen ibland är frustreande och vill ta tillbaka vissa medium. Det är tråkigt om punken försvinner,e ftersom det är den jag tycker är intressant. Därför följer jag inte heller de grammare som bara lägger upp bilder av proffsfotografer. Däremot intresserar fenomenet mig och jag vill gärna förstå vad andra gör.

          3. Elin Häggberg // Teknifik 13 april, 2018 at 11:44

            Ja jag kan hålla med om att det kan vara frustrerande ibland. Samtidigt kommer vi nog alltid söka efter det där nya, råa och unika. Som sen kommer ersättas av något nytt.
            Spännande reflektioner och kul diskussion 🙌

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *