Tjuvlyssnar Facebook på dig genom mobilen för att servera reklam? Vad denna populära konspirationsteori kommer från och hur det egentligen ligger till.

Tjyvlyssnar Facebook genom mobilen

I det senaste avsnittet av min favoritpodcast Reply All pratade de om en populär konspirationsteori som blommar upp då och då. Nämligen att Facebook tjuvlyssnar på oss genom mobilens mikrofon för att kunna rikta reklam.

Vad som blir tydligt i podcastavsnittet är att det är väldigt många som tror att detta stämmer utifrån situationer de upplevt. Jag har också hört detta väldigt många gånger och brukar försöka förklara att det omöjligt kan vara så.

Reklam på Facebook om det du precis pratade om

Det som får många att tro att Facebook spionerar på oss genom mobilernas mikrofon är att man ibland pratar om något med en vän och så BOOM får man en reklam för precis det på Facebook.

Den enklaste förklaringen är ju oftast då att du sökt efter produkten eller på något sätt haft kontakt med den på nätet innan samtalet. Alternativt att du och den du pratade med är kompisar på Facebook och den personen har kollat på produkten online. Men de riktigt kluriga historierna, som du kan höra i podden, är när någon pratat med någon de inte ens är kompis med på Facebook. Och det är kompisen som berättar om något väldigt specifikt. Och sedan dyker reklam upp i flödet för exakt det!

Detta även fast du aldrig sökt på produkten eller ens hört om den innan.

Hur är det möjligt??!

Jo men det finns faktiskt flera förklaringar.

Facebook vet mycket mer om dig än du tror

Att Facebook vet vad vi sökt efter känner de flesta till. Har du varit inne på en e-shop och kollat på (eller till och med köpt) ett par skor så kommer du få massa reklam om just den skon och liknande skor på Facebook direkt efter.

Det här kan verkligen ställa till det när man är ute och försöker shoppa julklappar online. Så använd “inkognito”- eller “privat”-webbläsarfönster när ni letar julisar, hörni!

Men vad du sökt efter och surfat på är bara en liten liten del av allt Facebook vet om dig.

Du har gett Facebook väldigt mycket info – genom Facebook

Tänk på allt du lagt upp eller skrivit på Facebook. Alla statusuppdateringar, alla gånger du “checkat in”, alla sidor du gillar, personer du haft interaktion med. Allt detta samlar massa data om dig som Facebook använder för att bygga sin profil om vem du är.

Genom all den information du redan frivilligt gett Facebook vet de till exempel: var du bor, vad du jobbar med, vilka dina vänner är, vilka ställen du besöker, vad du gillar, om du har barn, om du är i en relation, vilken mobiltelefon du har.

Facebook har faktiskt en sida där du kan se en del av de grupper som Facebook kategoriserat dig i och som påverkar vilka annonser du exponeras för. Titta under Din information > Dina kategorier. 

Små pixlar trackar dig över hela nätet

Det finns en tjänst som Facebook tillhandahåller som heter Facebook Pixel. Det en kodsnipp som man som hemsideägare kan placera på sin webbplats. När du kommer till webbplatsen så fastnar denna lilla kodsnutt på dig och Facebook (och hemsideägaren) kan sedan se vad du gör på den aktuella hemsidan.

Det är den här funktionen som gör det möjligt för en e-handel att ge dig reklam för en vara du varit inne och kikat på.

Men informationen hamnar ju också hos Facebook som nu plötsligt vet hur du rör dig även utanför Facebooks väggar…

Artificiell intelligens kategoriserar dig utifrån din data

Jag skaffade Facebook 2007. Så i tio år har jag nu levt stora delar av mitt internet-liv på eller i närheten av Facebook. Så jag kan med självförtroende säga att Facebook nog vet det mesta om mig vid det här laget.

Det jag också kan säga är att det har samlats väldigt mycket data om mig och oss alla under dessa tio år. För att hantera denna data så används artificiell intelligens, alltså dataprogram som kan läsa in en massa data, se mönster och kategorisera dig därefter.

I det här TED talket med techno-sociologen Zeynep Tufekci (se det! Så bra!) pratar hon om problematiken med detta. För det handlar inte bara om vilka annonser vi får. Det handlar också om vilket innehåll vi serveras genom algoritmerna som styr våra flöden (ni vet filterbubblorna!).

All den här informationen om oss kan också användas för att utsätta oss för politisk propaganda vilket ju diskuterats enormt mycket efter det amerikanska presidentvalet 2016.

Riktad reklam – vad är du troligtvis intresserad av just nu?

Så kombinationen av att Facebook har all denna data om dig och att artificiell intelligens tuggar igenom den för att se mönstren blir rätt kraftfull i reklamsammanhang.

Förr i tiden så placerades reklam i tidningar och på reklamtavlor och de som tittade i tidningen eller gick förbi tavlan såg budskapet. Redan då var det såklart viktigt att fånga in rätt mottagare och anpassa budskapet därefter.

Men idag så kan du vara nästan hur specifik som helst när det gäller att hitta exakt rätt målgrupp för ditt reklambudskap. Om du ska sälja barnkläder kan du rikta dig mot: “kvinnor i åldrarna 27-35 med ett eller fler barn som nyligen besökt klädaffären X webbplats”. Ska du sälja försäkringar kan du rikta dig mot “singlar i egenhushåll som bor borta från sin familj och jobbar på kontor”.

Det är också det här som gör att du kan få reklam som är så specifik att det känns som att du blivit tjuvlyssnad på. Men det handlar om att algoritmen gör antaganden utifrån din data för vad du är intresserad av. Din kompis har precis köpt en ny potatisskalare. Du har googlat recept på potatisgratäng. Pang: du får reklam för potatisskalaren din kompis köpt. 

Men varför skulle inte Facebook tjuvlyssna?

Alltså jag förstår verkligen varför den här teorin känns trolig. Jag har ju precis förklarat saker som kan få vem som helst att utveckla seriös Facebook-paranoia. Om Facebook redan vet allt detta om mig varför skulle de inte också slå på mikrofonen på min mobil, avlyssna mina samtal, låta ett dataprogram analysera och ge mig reklam baserat på vissa nyckelord?

Well…

Om vi bortser från faktumet att Facebook såklart säger att de inte tjuvlyssnar. Pfft jag menar såklart de inte skulle erkänna att de gjorde det om de nu gör det.

Då återstår ändå faktumet att det skulle vara helt-crazy-bananas riskfyllt för Facebook att tjuvlyssna på sina användare. 

För det första skulle de ha väldigt svårt att göra det i någon större utsträckning utan att bli upptäckta. Även om vi gemene person inte skulle upptäcka det så skulle ju din avarage superadvance-dataspecialist-hacker snart upptäcka det. Trust in your community hacker. Det gör jag iallafall.

Dessutom är amerikaner väldigt känsliga när det kommer till avlyssning. Om ni missat alla turer kring t.ex. NSA och Edward Snowden så kan jag säga: om ett stort företag som Facebook skulle avslöjas med att olagligt avlyssna sina användare skulle det vara tack-och-goodbye.

Det skulle helt enkelt vara en alldeles för stor risk att ta för ett företag som redan på helt laglig väg vet supermycket om oss som vi (mer eller mindre) frivilligt redan gett dem. Varför skulle de ta den risken?

Frequency illusion – kan det spela in?

Så, att det känns som att Facebook avlyssnat dig handlar alltså om att de (1) har mycket mer information om dig än du tror och (2) sättet de kategoriserar dig för annonser är väldigt avancerat. Att du reagerar är helt enkelt när Facebook (och Facebooks artificiella intelligens) gjort sitt jobb lite för bra.

En annan sak, som PJ Vaught och Alex Goldman i Reply All-avsnittet inte pratade om, är “frequency illusion”.

Ni vet när man har lärt sig ett nytt ord och plötsligt hör det tre gånger nästa dag? Eller när man funderar på att köpa en blå dunjacka och plötsligt ser blå dunjackor precis överallt?

Det fenomenet brukar kallas frequency illusion och är en typ av konfirmeringsbias. Alltså när vi blir mer selektivt uppmärksamma på en vissa sak.

Detta tror jag också spelar in i hela Facebook-tjuvlyssnar-på-mig-teorin. Om du inte pratat med någon om ett par röda manchesterbyxor så kanske du inte heller tänker så mycket på röda manchesterbyxor. Om du då fick en annons för röda manchesterbyxor skulle du kanske bara scrolla förbi den och inte tänka mer på det.

Men om du precis stått och pratat med din kompis som sett ett par snygga röda manchesterbyxor i en affär – då skulle du ju såklart reagera på om en annons för röda manchesterbyxor plötsligt dök upp på din Facebook, eller hur?

Så då skulle det ju kunna kännas som att Facebook måste ha lyssnat på din konversation. Men i själva verket så är det kanske helt logiskt att du fick annonsen för att många personer som liknar dig (samma ålder, boendesituation, gillar samma saker) köpt röda manchesterbyxor. Olika mönster ledde helt enkelt Facebooks artificiella intelligens till att tro att denna reklam var relevant för dig.

I avsnittet av Reply All lyckades inte Alex Goldman övertyga någon om att Facebook inte tjuvlyssnar på oss. Efter det du läst, vad tror du? 👇

 

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

10
(Visited 350 times, 1 visits today)

11 Kommentarer

  1. Li da 11 november, 2017 at 09:15

    Intressant inlägg! Tror många upplever det som du skriver, just eftersom vi inte är fullt medvetna om vad vi faktiskt sökt efter på nätet. Själv tycker jag reklamen är ganska okej, nånstans förstår man att de behöver tjäna pengar. Det jag däremot har svårt för är om jag t.ex. köpt en vara och sedan får reklam om den i flera månader efteråt…. tänker att om jag själv befann mig i situationen att jag skulle annonsera så känns det ju som ganska bortkastade pengar…

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 11 november, 2017 at 09:21

      Tack för din kommentar! Kul att höra dina tankar. Ja jag håller med att sålänge reklamen känns hyfsat relevant så går det ju bra. Om man köpt ett par skor borde dom ju rimligen ge tips på en matchande väska eller nåt.

      Svara
  2. Johanna 11 november, 2017 at 12:28

    Superbra text! Också kul att vi just pratade här hemma om Frequency illusion (pga ska köpa ny bil och ser därmed den tilltänkta modellen ÖVERALLT) och det första inlägg som sedan kommer upp i mitt flöde är din text om frequency illusion😅👌🏽

    Svara
  3. Pingback: Facebooks AI vet mycket – men kanske inte allt – Bisonblog

  4. Madeleine 14 november, 2017 at 00:14

    En vän berättade om en prenumerationstjänst på mensskydd och jag får ett par timmar senare upp reklam för detta på Instagram, använder inget sånt själv och har inte fått upp någon reklam för detta tidigare (rätt säker, är uppmärksam på vad som dyker upp då jag kommer att jobba med det snart). Fullt rimligt att jag är målgruppen, men har ändå svårt att hela avfärda avlyssning även om det låter som en konspirationsteori. Frequency illusion låter ju mycket mer rimligt, helt klart.

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 14 november, 2017 at 06:39

      Låter absolut inte omöjligt att du föll in under målgruppen för den tjänsten. Om din kompis dessutom sett eller haft kontakt med företaget på något sätt blir det ju extra aktuellt.
      Bra exempel hur som!

      Svara
  5. David 16 november, 2017 at 11:09

    Att följa sökningar som potentiella köpare gör genom webben och bombardera dom med “relevanta” annonser kallas “re-targeting”. Apples nya OS/operationssystem High Sierra och nya versionen av webbläsaren Safari motverkar spårning och gör re-targeting mycket svårare. Det är en god nyhet för konsumenter, men mediebyråerna gillar det inte. Många fler aktörer, både operativsystem och webbläsare kommer säkert att haka på trenden som Apple startar. Inte Chrome dock som säkert allt färre kommer att använda med tanke på att andra browsers kommer att kunna erbjuda mycket bättre anonymitet.

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 16 november, 2017 at 11:35

      Ja det finns många fördelar som marknadsförare med re-targeting och verktygen fb tillhandahåller. Reklam behöver ju inte vara dåligt per se.
      Men håller med om att det är mycket som kan komma att förändras på området framöver.
      Tack för din kommentar ☺️

      Svara
  6. Wilda 18 november, 2017 at 11:27

    Så viktigt och aktuellt inlägg som jag tipsat om orimligt mycket senaste tiden 😀

    Svara

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *