Månadsrapport: April 2017


April var i jämförelse en väldigt lugn månad på alla fronter. Jag hade (och tog mig) tiden att verkligen reflektera och fundera på framtiden. Jag har träffat folk, dragit igång nya projekt och sänkte tempot något på innehållsproduktionen till bloggen för att verkligen hinna planera framåt och inte bara vara fast i en evig produktionsloop.
Även om jag kanske inte kommit till några världsomvälvande insikter under april så har jag ändå kommit in i ett bra mindset där jag tagit ett steg tillbaka och fått en överblick. Nu måste jag bara välja en väg framåt. Det får bli uppgiften för de kommande månaderna.
Rent statistikmässigt var inte april någon toppmånad och vi ska titta lite på hur det sett ut.
Statistiken baserar sig på Google Analytics samt Facebooks och Youtubes egna analysverktyg.

Bloggen

Grafen visar användare per dag under april 2017.

 
Användare: 13 706
Sidvisningar: 19 776
Ni kanske funderar på vad den där stora dippen är där i början på månaden? Det är dagen då attacken i Stockholm var. Då hade vi alla annat att tänka på och det är liksom inte så konstigt. ❤️
Toppen ni ser mot slutet av grafen var dagen då jag och min kompis Karro gick ut och bad om hjälp för vår startup-idé! Stort tack till alla som ställde upp och supportade genom att fylla i enkäten och dela vidare. TACK! Vi har fått in nästan 300 svar!!! Grymt bra verkligen – det är inte försent att klicka in och svara om du vill. All input är värdefull i det här läget.

Om vi tittar på hur början av året sett ut så har det hittills varit lite upp och ned varannan månad här.
Jämfört med mars så kan jag se att jag till exempel haft betydligt mindre trafik från Facebook under april. Nästan hälften så mycket faktiskt. En anledning till det är att jag inte varit lika aktiv på sidan under april, jag har mest delat inläggen jag skrivit och lämnat det där. I mars publicerade jag ju t.ex. min Instagram-guide som fick väldigt stor spridning (och väldigt mycket trafik generellt).

Lite fler återkommande läsare i jämförelse med nya denna månad, som det brukar vara när trafiken går ned något så inga konstigheter där.

Mest lästa inläggen

  1. Stor guide: Tips när du ska köpa ny dator
  2. Instagram: alla dolda funktioner och hacks du borde känna till
  3. Så här använder du de nya funktionerna i iMessage på iOS 10
  4. Säkerhetskopiera och synka kontakter på iPhone
  5. Hur tjänar man pengar på att blogga?

Väldigt lik listan från mars, men plats 1 och 2 har bytt så att säga. Men det som är kul är ju att Instagram-inlägget som fick väldigt mycket läsningar när det publicerades fortsätter att toppa – nu på Google-trafik.
Det är ju ibland lite av en chansning att lägga ned så mycket tid på ett blogginlägg. Jag var ju hyfsat säker på att det skulle bli en SEO-succé men det är skönt att få det bekräftat.

Länk-kärlek ❤️

  1. Underbara Clara – som länkade till mig när hon berättade om min och Adobes Premiere-workshop på TIC.
  2. Alexandra Bylund – som skrev SÅ fina ord om mig och min föreläsning på TIC i sitt sammandrag från konferensen. Tusen tack ❤️
  3. Sara Rönne / Träningsglädje – även fantastiska Sara skrev så himla fina ord om mig i sitt inlägg från TIC. TACK ❤️
  4. Annica Bäckström – det var fantastiskt kul att träffa grymma Annica på TIC. Har läst hennes blogg i så många år och det är så kul att hon börjat blogga igen!!! Fastnade på en fin bild tillsammans med bästa Anna María. Tack för länk-kärleken ❤️ ❤️
  5. Bucketlife-Katta – Katta tog den finaste bilden på mig innan min föreläsning på TIC, man ser riktigt peppen. ?

Fick så mycket fin länkkärlek från många fler av er efter TIC, stort stort tack för det och alla era fina ord om min föreläsning och workshop. Så mycket nerver och pirr inför det hela så ert fina mottagande betydde verkligen allt!!! TACK ❤️

Facebook

Som sagt så fick jag rätt mycket färre klick från Facebook till bloggen under april. Däremot så hade jag rätt bra räckvidd med ett genomsnitt på 629 visningar/dag. Det är sämre än förra månaden men inte jättedåligt.
Några inlägg som fått bra räckvidd och mycket engagemang under april på min Facebook-sida var:

Nyheten om att jag åker till Tjejer Kodar även i år blev förstås poppis!

Jag testade att lyfta lite gammalt innehåll på Facebook-sidan genom att puffa för min guide för hur man tar betalt som frilans. Det funkade finemangs och är något jag ska bli ännu bättre på att göra när min nya bloggdesign är klar som kommer lyfta mer av mina kunskapsguider.

Min lilla demo-film om appen Clips fick rätt bra spridning. Dock gick den ännu lite bättre på Instagram faktiskt sett till engagemanget. Kul!

Slutligen har vi inlägget om min bakgrund och vägval i livet hittills som blev väldigt poppis helgläsning.
Gilla-markeringar: 588 (➕ 21)
Antalet gillare på sidan har ökat med blygsamma 21 stycken. Jag har gett upp på den där tanken om att jag ska ”göra en satsning” på Facebook-sidan. Det är för långt ned på priolistan just nu. Jag nöjer mig med denna långsamt växande skara Facebook-gillare helt enkelt.

Youtube

April på youtube var väl helt okej men det är den kanalen jag funderar mest på vad jag ska göra med just nu. Jag har ju testat en rad olika typer av videos och format och snart gäller det att förfina och komma till någon typ av slutsats om vad jag ska ha min Youtube-kanal till. För sanningen är den att det tar en himla massa tid att skapa videos. Särskilt när man har ambitionen att göra en ny video varje vecka.
Hittills har jag gjort: vloggar, tips-videos, tutorials och Sims-filmer. Det är en ganska märklig mix och drar helt olika typer av målgrupper känns det som. De videos som får mest visningar känns också rätt frånkopplade från mina ”vanliga” målgrupper för Teknifik.
Så frågan är ju: ska jag satsa på att göra videos på Youtube som ett komplement till bloggen med videos riktade mot min ”vanliga” målgrupp? Eller ska jag försöka nå en lite annorlunda målgrupp på Youtube och kanske satsa mer mot yngre och försöka bygga kanalen lite fristående? Eller ska jag göra SEO-optimerade videos på engelska och försöka tjäna pengar på annonser?
Aja, det tål att tänkas på framöver. Så här såg det ut iallafall:
Visningstid: 5 013 min
Visningar: 1 599
Genomsnittlig visningslängd: 3:08 min
Prenumeranter: 182 (➕17)

Mest visade klippen:

  1. Bygger villa från sekelskiftet // SIMS 4 Speed build (Svenska/Swedish)
  2. Tutorial: Paper App by 53 på iPad (in swedish) 
  3. Påskpyssel med 3D-pennan 3Doodler // TEKNIFIK TESTAR  (Ny i april!)
  4. Fairphone 2: unboxing, hands on och recension (Svenska/Swedish)
  5. Guide till Instagram Stories och alla nya funktioner (2016)

Kul att se att min video där jag påskpysslar med 3Doodler blev en hit!! Den var väldigt rolig att göra och jag är nöjd med både resultatet av videon och resultatet av själva pysslet. 😀

Så såg den hyfsat lugna månaden april ut. Många funderingar i mitt huvud just nu på hur jag ska satsa min tid framöver… hum hum hum. Vad tror du?

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

5 reaktioner på ”Månadsrapport: April 2017”

  1. Statistik är verkligen bra för att få lite koll! För vår del ser statistiken på bloggen ut ungefär som vanligt, men det känns som att FB går sämre. Som att färre ser våra inlägg trots att vi fått fler följare …? Har det nåt med FB:s algoritmer att göra kanske? Keep up the good work! 🙂

  2. Ändå en bra månad, och klokt att göra som du gjort och funderat lite över framtiden. Det där med att fastna i en produktionsloop alltså, bra påminnelse om att titta upp från körbanan ibland också 😉
    Apropå Helenas kommentar ovan, ja alltså Facebook är helt hopplöst. Mina vänner undrade under min resa förra helgen till Spanien ”konstigt att hon inte delat något på Facebook” och sen när de gick in på min sida såg de att jag ju delat massor. När man kollar på större företag som iZettle eller typ Geisha så kan man också se hundratusentals följare på sidan, men väldigt få likes på inläggen (nästan så en vill ifrågasätta huruvida deras likes är real or not liksom).

    1. Ja gud vad viktigt det är att verkligen ta helikopterperspektivet ibland. Jag känner att jag är precis i början på en ny utvecklingsväg nu vilket är både krävande och spännande! ☺️
      Ja på stora Facebook-sidor bör man verkligen ifrågasätta ”äktheten” i följarna. Att titta på engagemanget är alltid en bra idé, som du gjorde där. Det ger en verkligare bild. Man får nog acceptera lite på Facebook att det krävs mer idag än förr för att få sen där stora, organiska räckvidden. Att man får satsa på vissa, riktigt viktiga poster eller lägga mer av sin tid på Facebook. Jag har accepterat att vissa inlägg får sämre räckvidd bara och försöker lägga mer krut eller pengar på de som antingen går riktigt bra på Facebook eller som jag verkligen verkligen vill ska få stor spridning där.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!