Twitter-guide del 1: Allt du behöver veta för att komma igång

twitter hur gor man hashtag vad är twitter

Twitter, hur gör man?! Har du funderat på att skaffa Twitter men känner att du inte riktigt vet hur du ska börja? Eller har du redan ett konto men känner att du inte riktigt kommit in i det? Kanske är du ansvarig för att driva ett Twitter-konto för ditt företag eller organisation?

I den här nybörjarguiden kommer jag gå igenom:

  • Vad Twitter är och vad du kan använda det till
  • Hur du startar ett konto och kommer igång
  • Några idéer och förslag på hur du går vidare för att få fler följare och nå ut med dina tweets
  • Vad betyder hashtag och hur använder du dem på ett smart sätt?

Uppdaterad 2020-02-13

Twitter – vad och varför?

Twitter är ett socialt medium som startade 2006 av några amerikaner och det fick snabbt stor populäritet. Det brukar kallas för en mikroblogg och bygger på att man publicerar tweets, max 140 tecken långa, som även kan innehålla bilder, videos, länkar och hashtags.

Twitter har blivit ett populärt bland bland annat politiker, aktivister, intresseorganisationer, debattörer, journalister, kommunikatörer, start ups och tech-branschen. Men även inom meme-kulturen och bland ungdomar är Twitter stort.

Eftersom det är en plattform där du själv bygger ett flöde genom att följa olika konton så skapar man på så vis sitt eget Twitter och har ganska stor kontroll över vilken typ av Twitter-värld man vill befinna sig i. Det finns även en söksida där du kan se vilka hashtags och ämnen som trendar just nu och följa med i flöden kring tillfälliga händelser även om du inte följer personerna som tweetar om det just nu.

Twitter i Sverige

Användningen av Twitter i Sverige har minskat mellan 2015 och 2016 visar siffror från IIS undersökning Svenskarna och internet 2016. Från 22 % till 18 %. Det är alltså inte en plattform för att nå ut till den breda massan.

Mer än hälften av svenskarna som använder Twitter använder det också främst för att läsa tweets och följa konton. Endas 45 % av twitteranvändarna i Sverige skriver egna tweets.

Den största andelen svenska twittrare är under 25 år.

Är det värt att skaffa Twitter?

Många menar att det är lönlöst att engagera sig i Twitter nu, att plattformen är ett sjunkande skepp då det inte lyckas locka nya användare och inte växer.

Det finns såklart en poäng i detta samtidigt så kommer en plattform i stil med Twitter att behövas även i framtiden och än så länge har det inte dykt upp något rimligt alternativ.

⭐ Om du vill väcka opinion, engagera dig i samtida debatter, hålla koll på snackisarna och trenderna och ha chans att nå ut till makthavare och påverkare så är Twitter fortfarande en bra plats.

5 anledningar till varför jag tycker du ska testa Twitter

  1. Det är det snabbaste sättet att få en överblick över de hetaste trenderna, samtalsämnena, artiklarna och beefsen just nu.
  2. Det är ett bra och snabbt sätt att komma i kontakt med personer det skulle vara väldigt svårt att nå annars. Då har betydligt större chans att få svar från kändisar, politiker och journalister som är engagerade på Twitter än om du försöker skriva till dem på Instagram eller Facebook.
  3. Svenska Twitter är inte så stort men samtidigt packat med personer som har större plattformar att nå ut med. Så vill du bredda kontaktnätet, nå ut med något eller väcka uppmärksamhet är det en bra plats som kan leda vidare.
  4. Du slipper känna pressen att leverera. På Twitter går det snabbt och det du skriver glider snabbt ned i flödet. Det är på gott och ont, såklart, men jag tycker det är befriande.
  5. Om du är en sådan person som gillar att scrolla lite och ofta pga rastlöshet, brist på stimulans eller att du behöver en kort verklighetsflykt så är Twitter perfekt. Det händer alltid något nytt och du kan hitta massor med intressanta länkar vidare ut på nätet.

Twitter är en konversation – inte en megafon

Många går ut på Twitter, drar igång ett konto och börjar mata ut sina egna budskap, länkar, annonser och sin egen agenda. Det brukar sällan ge bra resultat.

Twitter bygger på dialog och konversation och du måste bygga ditt närverk och dina relationer över tid. Om du vill synas och höras på Twitter måste du på riktigt engagera dig i andra användare. Svara på andras tweets, var hjälpsam, dela med dig och retweeta andra när de skriver bra saker!

Twitter – hur gör man? Så här kommer du igång:

Registrera dig

Börjat med att gå till Twitter.com och tryck på knappen ”Registrera dig”. Du kan också ladda ned appen till din mobil och registrera dig via den.

Vad ska man ha som användarnamn på Twitter?

Vilket användarnamn du väljer beror såklart lite på ditt syfte med att finnas på plattformen. Tänk på att Twitter är en offentlig plattform (om du inte väljer att ha ett privat konto förstås). Även de du inte följer och de som inte följer dig kan gå in och läsa det du skriver.

Du kan välja två namn på Twitter. Det ena är själva användarnamnet, det som kommer stå i Tweets och det personer ”@:ar” (att-ar) för att skriva öppna tweet-meddelanden till dig. Detta måste vara helt unikt. Det andra är ditt visningsnamn som kommer stå på din profil som man kan söka på och som kommer stå över dina tweets. Det behöver inte vara unikt.

twitter användarnamn

Gärna kort och enkelt

Eftersom tweets är begränsade till 280 tecken så är det bra att ha ett kort namn. Det kan också vara en fördel om det är lätt att säga om du t.ex. vill nämna det i tal. Så @xuhdj kan ju vara lätt att skriva men svårt att komma ihåg och svårt att säga. @hejkompis är däremot hyfsat kort men framförallt lätt att säga.

Ditt eget namn

Om du vill Twittra som dig själv, i din yrkesroll, för att nätverka eller för att bygga personligt varumärke, kan det vara en bra idé att välja ditt eget namn. Jag har t.ex. @elinhaggberg som användarnamn. Enkelt och tydligt. Lite långt kanske men ger ett professionellt intryck. Om du vill kan du ju förkorta t.ex.: @ehbrg, @elinh, @hggberg eller något liknande.

Ett alias

Många twittrar med ett alias som sitt användarnamn. Eftersom man ändå kan ha sitt vanliga namn som visningsnamn så spelar det egentligen inte så stor roll. Förutom att det inte går att se direkt att det är du kanske om man bara ser texten i en tweet.

Företagsnamn och organisation

Det kan vara bra att ha ett konto för ditt företag eller din organisation, men inte som en ersättning för ditt personliga konto. De flesta vill hellre interagera med en människa.

Ett företagskonto bör ingå i t.ex. PR-avdelningen och kundtjänstens arbete. Där kan användare ställa frågor. Om ditt företag eller din organisation hamnar i blåsväder så kommer många kanske tweeta kritik med ditt användarnamn.

Då är det bra att ha en närvaro så man får en chans att t.ex. dela ett uttalande, bemöta kritik, lyssna in och så vidare. Du kan också ha ett ”tyst” twitterkonto för ditt företag, bara för att se till att ingen annan tar användarnamnet och börjar tweeta i ditt företags namn. Alltså att ni registrerar ett konto men inte aktivt använder det för att vare sig svara på tweets eller tweeta själva. Se bara till att var tydlig i beskrivningen att det rör sig om ett tyst konto och hänvisa till var ni är aktiva.

Varför väljer företag att ha ett tyst konto?

Som företag behöver man ha en tydlig strategi för sina sociala medier och bestämma vilka man ska satsa sin tid och energi på. För många företag så kan det betyda att man väljer bort just Twitter och istället satsar på t.ex. Facebook. Genom att registrera sitt företagsnamn och skriva tydligt i bion att man inte är aktiv på kontot så hjälper man sina kunder att hitta till ens aktiva plattformar samtidigt som man har kontroll över sitt användarnamn.

Vad ska man skriva i sin profiltext / twitter bio?

Att skriva en bra, kort och tydlig beskrivning om sig själv på Twitter är en liten konstform i sig. Även här beror ju allt såklart på i vilket syfte du är på Twitter.

Många skriver t.ex. sin yrkesroll och kanske om man twittrar mycket om särskilda ämnen t.ex. skolpolitik eller tv-spel. Det viktiga är att försöka ge folk en snabb bild av varför de ska följa dig, vad som gör dig intressant. I alla fall i början om du vill locka följare. Många mer etablerade Twitter-profiler har ofta mer ironiska/humoristiska/konstiga bios.

Var inte ett ägg – ha en profilbild!

Det är såklart okej att vara helt anonym på Twitter men om du vill få följare så bör du ha en profilbild! När du registrerar dig får du ett anonymt ägg som profilbild, men om du vill vara anonym välj något annat som ändå säger något om vem du är.

Om du vill bygga plattform, nätverka och knyta kontakter på Twitter bör du använda en trevlig bild på ditt ansikte som profilbild. Det ger ett seriöst intryck, är mer personligt och gör det lättare för användare att lära känna dig!

Vem ska man följa och hur får man fler följare?

När du har registrerat ett nytt konto så kommer du få förslag på personer att följa. En bra början kan ju t.ex. vara dina favorit-medier, politiker, organisationer du är intresserad av och kändisar. Om du har kompisar som redan finns på Twitter ska du ju såklart följa dem. De är din väg in i det riktiga, mer personliga Twitter.

Kolla sedan på dessa personers listor på vilka de följer. Där kan du också hitta många profiler att följa. Du kommer ofta fråga dig själv: vem tusan är det här?!?! När du hittar personer med tecknade/anonyma profilbilder, konstiga alias och tusentals följare.

Kom då ihåg…

… Twitter är ett eget litet universum

Med egna regler, kändisar och framgångsfaktorer. Jag kommer gå mer in på hur du navigerar i detta i del 2 av den här guiden.

Kvalitét för kvantitet

Även om du vill få många följare så är det värt att inte gå in och hetsfölja tusentals konton för att hoppas på att dessa ska följa dig tillbaka. Visst finns det många konton med 200 000 följare som också följer 200 000 personer själva. Dessa personer kan sällan ha en meningsfull dialog med sina följare utan använder Twitter som en enorm megafon för att rapa ut sina egna budskap, reklam och annat. Fel fel fel. 

Välj istället med omsorg vilka du vill följa. Självklart ska du inte vara rädd för att följa fler än som följer dig, det är helt naturligt till en början.

⭐ Poängen är här att du vill skapa ett kvalitativt flöde för dig själv. Alltså det flöde du möts av när du loggar in på Twitter. Där vill du ha en bra mix av tweets från personer, organisationer och medier som du är intresserad av. På så vis kan du göra Twitter till din bästa one-stop-shop för en snabb överblick av vad som pågår på nätet.

Var trevlig, var öppen och var intresserad

Det bästa sättet att få kvalité även på de som följer dig, och för att växa och skapa ett bra nätverk, är att intressera dig för andra. Självklart kan du twittra ut dina egna tankar, åsikter, länkar m.m. men de kommer kanske inte väcka så mycket uppmärksamhet till en början.

Interagera istället med personer och konton som du gillar. Svara på deras frågor, retweeta deras tweets, ge rikligt med hjärtan.

❤ Var sjysst. Ge mycket kärlek helt enkelt! Det är precis som i det verkliga livet – alla gillar ju någon som är intresserad av dem.

Genom ett sådant här förhållningssätt kommer folk börja tycka om dig och komma ihåg dig. På så vis kommer du på sikt förtjäna dina följare. Och då kommer de följare du har vara genuint intresserade av dig vilket ökar dina chanser att få kärlek och uppmärksamhet tillbaka från dem i framtiden.

Vad betyder hashtag och hur använder man hashtaggar?

Hashtags är ett jättebra sätt att nå ut utanför dina egna cirklar och kan ge dig stor spridning även om du inte har så många följare.

⭐ Hash är ju ”brädkorset” på engelska. Ett ”#” alltså. Tag betyder etikett. Hashtag är alltså ett sätt att sätta en etikett på sin tweet för att organisera den under ett särskilt ämne. Hashtags på Twitter blir klickbara länkar till en lista med både topp-tweets under det ämnet och alla tweets under det ämnet.

Förr så var hashtags också viktigt för att göra ens tweets sökbara och få olika ämnen att trenda. Nu mer plockar Twitter upp trender och kan söka på ord oavsett om de är hashtags eller inte.

OBS! En hashtag kan inte innehålla mellanslag, bindestreck eller punkter. 

Man kan använda å ä ö men det kommer läsas som ”a” eller ”o” av Twitter. Så använder du #wörk så kommer flödet när man klickar på taggen blandas med tweets med taggen #work.

Hashtags för events och tillfälliga händelser

Nu för tiden har de flesta stora evenemang, TV-program, konferenser och liknande en egen hashtag. Det blir ett sätt för arrangörerna att dels engagera publiken och dels att samla alla inlägg i sociala medier som rör evenemanget. På så vis kan man se vad människor skriver och det som sker.

Jag har genom hashtags för t.ex. Almedalen och Internetdagarna knutit kontakt med nya människor som jag mött upp IRL på det aktuella evenemanget och vissa har fortsatt vara kontakter. Det är ett jättebra sätt att nätverka och om man är ensam någonstans kan man hitta någon annan ensamming att hänga med.

Hashtags för breda ämnen och intressegrupper

Det finns också hashtags som samlar tweets om ett särskilt ämne. Ett sådant exempel är t.ex. #svpol och #migpol (svensk politik och migrationspolitik). På Twitter används inte hashtags på samma sätt som på t.ex. Instagram. Eftersom utrymmet är väldigt begränsat görs val av hashtags mycket mer uttänkt. På Instagram kan man ju peppra sina inlägg med hashtags som #sunshine #coffee #happy #sunday och så vidare. Så gör man inte på Twitter.

⭐ Ett jättebra tips är att ta reda på vilka hashtags som används inom dina intresseområden, din stad, din yrkesgrupp och liknande. På så vis kan du ta del av och bli en del av dessa konversationer.

Många företag, twittrare och organisationer håller också koll på särskilda hashtags och retweetar eller följer alla som använder dem. T.ex. #sthlmtech och #femtech som jag brukar använda när jag twittrar om techbranschen i Sverige eller liknande.

Hashtags för kampanjer och aktivism

Då och då brukar det dyka upp hashtags som är en del av en (oftast tillfällig) kampanj eller som uppstår mer eller mindre spontant genom t.ex. aktivistgrupper eller inom en viss cirkel.

Ett känt exempel är t.ex. #prataomdet. Det var en hashtag som startade i samband med att Wikileaksgrundaren Julian Assange anklagades för sexuella övergrepp. Det var journalisten Johanna Koljonen som drog igång hashtaggen som började användas för att dela med sig om sexuella gråzoner.

Sådana här hashtags kan ibland komma från medvetet arbete från en byrå eller organisation. Men många uppstår också spontant när någon skriver en tweet om ett ämne och tar ställning i en kontroversiell fråga eller liknande. Fler som vill haka på, stötta eller ge sin syn på saken börjar då använda samma hashtag och så är det igång.

Det avslutar del 1 i den här nybörjarguiden till Twitter! I del 2 kommer vi gå igenom:

  • Hur man kommunicerar med andra (@-taggen, svar, DM etc)
  • Vett och etikett (subtweets, avtaggningar, blockningar, spammande, retweets, när det blir fel)
  • Tips och trix (trådade tweets, maxa dina tweets, rants, länkar, bilder, gifs, video)

Här hittar du Twitter-guide del 2! 

Är ni på Twitter? Vilka är era bästa nybörjartips? Har ni något ni tycker jag borde inkludera i del 2?

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

22 reaktioner på ”Twitter-guide del 1: Allt du behöver veta för att komma igång”

  1. Håller med ovanstående, oumbärlig guide! Jag är relativt ny på Twitter men har ett personligt konto där jag ”leker och lär”. Nu ska jag twittra i min roll som kommunikatör för det företag jag ska börja jobba på, vilket känns som en helt annan grej. Vad tycker du är främsta skillnaderna mellan personliga och företags twitterkonton? Och att han en tyst Twitter… Vad är fördelarna med det? Hajade inte riktigt den poängen.

    1. Nu har jag uppdaterat med detta:
      ”Varför väljer företag att ha ett tyst konto?
      Som företag behöver man ha en tydlig strategi för sina sociala medier och bestämma vilka man ska satsa sin tid och energi på. För många företag så kan det betyda att man väljer bort just Twitter och istället satsar på t.ex. Facebook. Genom att registrera sitt företagsnamn och skriva tydligt i bion att man inte är aktiv på kontot så hjälper man sina kunder att hitta till ens aktiva plattformar samtidigt som man har kontroll över sitt användarnamn.”
      Så fördelen är enbart egentligen att man visar att man gjort ett medvetet val, att man hänvisar till sina aktiva konton och ”sitter” på sitt företagsnamns användarnamn. En prioriteringsfråga alltså.

  2. Pingback: Det är inte för sent att vara förberedd för Almedalen – vi bjuder på sista minuten-tips - IP-Only

  3. Tack för en bra sida! Har haft många skolarbeten som handlat om att vi ska söka info på nätet, och jag har blivit så frustrerad över att det är så svårt att hitta en sida där man kan läsa om det man vill veta. Blev alltså överlycklig när jag hittade din blogg som berättade om nästan allt vi skulle ta upp i redovisningen!? ❤️ Vi gör arbeten om ett socialt media vi tyckte var intressant, och jag visste inget om twitter innan?
    / Din namne

  4. Pingback: #dinröst på SVT – klimat, sociala medier och påverkan – Pedagog Trelleborg

  5. Pingback: Twitter-guide del 2: Begrepp, vett, etikett, tips och trix - Teknifik

  6. Lärde mig mycket av guiderna, men saknar en sak! ”Ignorera” … Vad innebär det? Att en följare ”tror” att de följer en, men kan inte se ens tweets? Det skulle jag vilja veta ….

  7. Hej.
    Du som kan en massa, vet du hur man gör för att slippa se vad ett konto följer för ett annat konto.
    Tex. stått det ofta xxx följer ut och så ska jag behöva se det i mitt flöde. Detta är mig helt ointressant och jag undrar om du vet om det går att stänga av?

    1. Menar du i flödet eller i dina notiser? Jag får upp sådana ”förslag” i mina notiser när jag inte har så mycket annan interaktion. Man kan trycka på de tre prickarna och välja ”se mer sällan”. Hittar tyvärr ingen inställning för att stänga av helt. :/

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!