Tech-svep v.5: Instagram äter Snapchat och live-översätt japanska


I veckans tekniksvep i Aftonbladet morgon pratade jag bland annat om Google Translate-appen som fått en uppdatering och hur man håller reda på sina Apple Airpods.
Techsvepet är på Teknifik en typ av unn som jag ägnar mig åt. Det är inläggen där jag utnyttjar lyxen i att ha en helt egen plattform och lägger ut texten om de senaste techtrenderna. Där jag får komma med mina tankar och analyser. JAG ÄLSKAR DET!
Okej nu kör vi!

Live-översätt Japanska direkt i mobilkameran

Foto: The Verge

Google Translate är ju en riktigt behändig app när man är ute och reser. Du kan ladda ned översättningar offline och få meningar upplästa för dig t.ex. Du kan även översätta ord live med hjälp av kameran. Allt det här har funnits ett tag.
Men nu har Google Translate knäckt ytterligare en nöt, för nu kan du även översätta kanji, japanska tecken. Enligt The Verge som testat appen i Japan så funkar det bra på skyltar och menyer, mindre bra på räkningar och myndighetspost.
Väldigt coolt! Nu är vi inte långt från en babel-fish i örat, va?

Instagram Stories vinner över Snapchat?


Så en sak jag ville prata om i veckans tekniksvep som inte hanns med var att Facebook nu kommer införa stories, exakt liknande Snapchat och Instagram Stories, högst upp i det vanliga nyhetsflödet.
Det är väldigt intressant hur Snapchat lyckades visa Facebook ett helt nytt beteende på sociala medier. Det är egentligen inte så konstigt att vi hamnade i Snap-beteendet med tanke på att de sociala medierna växt så mycket att vi måste ha algoritmer osv för att ens få någon kvalité i våra flöden.

Här följer en liten teori av yours truly angående varför vi behöver och älskar Stories-formatet ?

Tänk på när Instagram och Facebook först kom. Då följde man inte så många och folk uppdaterade inte så ofta. Då  kunde flödet vara helt kronologiskt och vi kunde kolla på ALLA uppdateringar som gjorts sedan vi tittade senast. Men i takt med att det blivit mer och mer innehåll, samtidigt som vi också har fler och fler kanaler att hålla reda på, så funkar det helt enkelt längre att ha det så. Vi missar för mycket av det innehåll vi (antagligen) är intresserad av att ta del av.
Hence: algoritmer. 
Men det som försvann med algoritmerna var möjligheten att följa ett skeende. Att dela med oss av små bitar som bildar en helhet. I dag finns det ingen poäng i att dela 4 korta facebookstatusar som ska hänga ihop för de flesta kommer bara sen en av dem.
På samma sätt är det ingen idé att ladda upp 5-6 oengagerade Instagrambilder om din mathandling för det kommer uppfattas som spam och de flesta kommer inte få bilderna i rätt följd. Hela kontexten försvinner.
Därför är Stories en jättebra utveckling. 
Dessutom, när konkurrensen om utrymmet och uppmärksamheten blivit så hård så ställs det högre krav på kvalité. Annars blir uppdateringarna poänglösa. Därför är det så skönt med ”disposable media”, alltså snabba uppdateringar som sen försvinner. Då behöver man inte skapa något superhögkvalitativt. Det kan vara i stunden, snabbt, spontant och på så vis också mer personligt, närmare och mer ärligt.

Snapchat var först – men kommer Snapchat fortsätta vara störst?

Jag tyckte det var jätteintressant att läsa den här artikeln i TechCrunch angående att Instagram Stories snor användare från Snapchat. (Sidenote: enligt URL-en var den ursprungliga titeln på artikeln ”Attack of the clone”, Star Wars-fanet i mig applåderar den titeln men fattar att de bytte till något mer sökbart).
Sedan Instagram lanserade Stories har många stora Snapchattare sett nedgångar i engagemang och visningar. Sen, som artikeln också pekar ut, så gäller ju det här innehållsstjärnor och Snap-stjärnor, inte ”vanliga tonåringar” som använder Snap som privat chatapp.
Men jag tror ändå att den här trenden visar att även fast Snapchat var störst så kan lanseringen av Instagram Stories ändå varit början på slutet. Det tog bort incitamentet för nya användare att börja med Snap, när de kan göra nästan samma sak på Instagram där de redan har alla sina vänner.
Det här gör att Snap antagligen inte kommer växa så mycket som man skulle behöva för att kunna tjäna pengar och jag skulle inte bli förvånad om Facebook äter upp även Snapchat i slutänden (se på Vine.. och Periscope lär ju dö snart också).

Men hallå vad hände med de stängda, privata chattarna som blir allt större?

Ja jo, de yngre nu förtiden vill ju mest prata i slutna rum. Problemet med de här slutna rummen är ju att det blir svårt att föra in annonsörer på ett naturligt sätt. Nu ska Facebook börja med annonser inne på Facebook Messenger (yay…) till exempel.
För hela poängen med att ha jääääättemånga användare är ju för företagen att sälja användarna till företag på något sätt för att tjäna pengar. Och om Snap inte kan få sina användare att titta på annonser på något sätt så kommer de inte kunna tjäna pengar. Därför är det betydligt lättare för t.ex. Facebook/Instagram att ta in de delar av Snap som de ser att vi idag vill ha och behöver, eftersom de redan har massa andra funktioner på plats som genererar pengar.

Okej slut på utläggning om Stories och Facebook/Insta vs Snapchat. Läs TechCrunch-artikeln serr den var väldig intressant.

⚡️

Hitta mina Aipods, please!


Okej, du har antagligen inte ett par Aidpods. Det har inte jag heller. Men innan jag ens skulle komma på tanken att skaffa ett par hörlurar för 1700 kronor skulle jag vilja veta hur jag ska hålla reda på dem?!?!
Apple har nu presenterat en liten typ av lösning för det hela. I nästa iOs uppdatering kommer man nämligen kunna använda ”Hitta min iPhone” för att lokalisera sitt Aipods-case. Du kommer då kunna se den senaste platsen som dina lurar kopplade upp sig via Bluetooth. BRA!
Du ska även kunna spela upp ett ljud ur hörlurarna för att lokalisera dem när du är i närheten. Detta gillar jag! En sådan funktion finns mellan min Apple watch och telefonen. Det finns en knapp på klockan som spelar upp ett högt pling på mobilen när du förlagt den hemma. Använder den pinsamt ofta.

APPLÅD för dig som läst hela vägen hit. ? Så, hur går dina tankar kring allt detta? Unna dig själv att lägga ut texten… i kommentarerna ??

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!