10 techtips för den smarta studenten Så underlättar du din studietid med hjälp av teknikens under.

tech tips student blogg

Det är höst och nu drar skolor och utbildningar igång på allvar. Själv har jag precis avslutat tre år av universitetsstudier och har under den tiden blivit lite av en expert på det här med tekniska hjälpmedel för att underlätta studietiden. Självklart tänkte jag därför dela med mig av dessa med er.

1. Surfplattan är perfekt för att läsa PDF:er och e-böcker

Under mina tre år på universitetet så var min iPad lite utav min bästa vän i många situationer. Eftersom en hel del av de artiklar och annat du läser under din utbildning finns i PDF-format så är det otroligt behändigt och mycket trevligare än att läsa på en dator. Dessutom kan du med en styluspenna på ett naturligt sätt göra markeringar, skriva till notiser m.m. Det blir även enkelt att ladda hem och läsa kurslitteratur som e-bok.

iPadPro10-ApplePencil_PR-PRINT

Jag använde även min surfplatta på föreläsningarna för att ta anteckningar där jag blandade att skriva med tangentbordet, med styluspennan, rita små bilder med mera. Bra om man är lite rastlös och behöver underhålla sig lite under föreläsningarna. Men de är fortfarande digitala och kan sparas ned, skickas och ändras.

✏️🍎📚

 

2. Skaffa en bra app eller program för PDF-läsning

Det här hör lite ihop med tipset ovan och handlar om att se till att ha ett smart och bra program i antingen surfplattan eller på datorn för att läsa och göra markeringar i PDF:er. Särskilt inför uppsatsskrivande är detta guld.

goodnotes

För iPad så har jag använt appen Good Notes, den kostar en liten slant men är värd pengarna anser jag. Där kan du både göra tomma notebooks för anteckningar som på bilden ovan, men du kan också importera PDF-er som du sedan kan göra överstrykningar, understrykningar och anteckningar i.

adobe acrobat

För datorn så tycker jag Adobe Acrobat DC funkar finemangs. Det är gratis och har jättebra och professionella funktioner för att kommentera i PDF-er. Superbra när man läser mycket artiklar. Jag har alltid Kommenterings-sidmenyn framme. Den hittar du under: Visa > Verktyg > Kommentar.

✏️🍎📚

 

3. Spara ditt schema på hemskärmen och/eller i din digitala kalender

Nu för tiden får ju alla studenter sina scheman digitalt. För att slippa logga in på din studentportal och sen klicka 2-3 gånger för att hitta fram till schemat så är det supersmart att spara schemat som en ikon på hemskärmen på mobilen.

Så här gör du på iPhone: när du är inne på ditt schema i webbläsaren tryck på “dela”-symbolen och välj “Lägg till på hemskärmen”.

laggtillhemskarm

Det är också ofta möjligt att ladda ned schemat som kalenderfil till din iCalendar eller Google Calendar. Men det kanske allra smartaste är att prenumerera på schemat i iCalendar, Outlook eller Google Calendar beroende på vad du använder. Då uppdateras schemat i din digitala kalender automatiskt när det uppdateras på webben.

Högerklicka på länken till iCal-filen och välj “kopiera länkadress”.

Följ sedan anvisningarna som finns här för Google Calendar, iCalendar och Outlook!

IMG_1275

✏️🍎📚

 

4. Använd Google Drive för skrivarbeten i grupp

Hur människor lyckats skriva uppsatser och annat tillsammans innan Google Drive kom vill jag inte ens tänka på. Så många olika versioner som ska ha behövts skickas fram och tillbaka för genomläsningar och revideringar.

Med Google Drive blir grupparbetet enkelt. Bara skapa en gruppmapp och dela ut den till alla deltagare i gruppen. Då kommer alla nya dokument ni sedan startar i gruppen delas med alla och ni kan ha anteckningsdokument, dela PDF-er och utkast.

googledrive1 googledrive2

Det är också väldigt lätt i Google Drive att skriva kommentarer på texterna som ni delar!

googledrive4googledrive3

Glöm bara inte att då och då spara ned lokala kopior av er text på hårddisken om något skulle gå knas – better safe than sorry!

✏️🍎📚

 

5. Använd Trello för att planera projekt och grupparbeten

Trello-StudentResearchProjectBoard

Trello är ett jättebra och gratis projektplaneringsverktyg som finns både som webbapp för desktop och app för mobilen. Där skapar du boards som innehåller listor. Varje lista innehåller olika kort och de olika korten kan innehålla text, checklistor m.m.

Ni kan i Trello också lägga in “due-dates” på korten för när olika delar i projektet ska vara klara. Ett tips är att aktivera kalender-pluginen som ger er en tydlig kalendervy över era duedates där ni lätt kan klicka och dra olika kort till olika dagar för att planera ert arbete. För att få fram kalendern tryck i övre högra hörnet på:

Visa meny > Powerups > Calendar

Här är Trellos egen rundtur av sin tjänst som visar hur det ser ut.

✏️🍎📚

 

6. Referera lätt och rätt med Libris och RefME

Att referera rätt i litteraturlistan kan vara ett gissel och jag lusläste olika lathundar som en galning under de första åren på uni. Efter ett tag upptäckte jag dock att det fanns lätta sätt att få referensen korrekt i litteraturlistan med lite enkel copy-paste!

Mitt första tips är att använda bibliotekskatalogen Libris. Sök reda på boken du ska referera till (kolla så det är rätt upplaga!) och tryck på “Skapa referens”. Leta upp den refereringsmetod du använder (Harvard, Oxford, APA etc), markera, copy-paste, klart!

libris libris2

Med appen RefME kan du också scanna sträckkoden på en bok för att få fram korrekt referens! Perfekt om du inte hittar boken i Libris eller är på språng utan datorn tillgänglig.

✏️🍎📚

 

7. Fixa WIFI och utskriftskonto innan det är kris

Jag har jobbat 2 av mina 3 år på universitetet i uni-bibblans infodisk och tro mig, det här tipset ligger mig varmt om hjärtat. Så många panikartade stundenter som 3 min innan inlämning kommer på att de behöver ett påladdat utskriftskonto för att skriva ut.

Min rekommendation är: så tidigt som möjligt, sätt dig i lugn och ro med en kopp gott kaffe, bankdosa och dator. Kolla upp vilken wifi-lösning ditt universitet eller högskola använder och installera det på alla dina enheter.

Vanligt är att skolorna har Eduroam vilket är en helt FANTASTISK wifi-lösning som finns överallt i hela landet och världen. Du installerar ett certifikat på din enhet, loggar in med ditt studentkonto en gång och sen kan du använda Eduroams snabba wifi på andra lärosäten såväl som många tågstationer och flygplatser. Det. Är. Guld.

Kolla i samma veva upp hur du skriver ut på ditt universitet och se till att ha ett installerat, aktiverat och påladdat konto. När det väl är dags för inlämning kommer du tacka din lyckliga stjärna att du fixat det här i god tid innan! 🌟

✏️🍎📚

 

8. Kolla om din skola erbjuder Office-paketet eller andra programvaror

När jag pluggade på Örebro universitet var det många studenter som inte visste att de kunde ladda ned Microsoft Office 365 helt gratis via skolans webbplats. Det finns många program man kan få billigare dessutom när man är student.

Kolla upp det och spara en slant! Att ha Word kan underlätta kommunikationen och inlämningarna till lärare, särskilt om du har Mac.

Om din skola INTE erbjuder Office-paketet så finnas alltid open source-varianten Open Office som är helt gratis.

✏️🍎📚

 

9. Ladda ned Mecenat-appen för ditt studentkort

app_kort_i_mobil_liten3

Genom att ha ditt studentkort tillgängligt i mobilen så riskerar du inte att missa studentrabatter, eller i värsta fall få böter i kollektivtrafiken, för att du glömt eller tappat bort ditt kort.

✏️🍎📚

 

10. Håll din dator städad, organiserad och snabb

bakgrundsbilder till mobilen bästa snygga iphone smartphone

Mitt sista tips kommer av att jag stött på så många ledsna studenter vars datorer blivit sega eller klappat ihop fullständigt. Dagens student är helt beroende av sin dator och därför vill jag verkligen uppmana dig att se till att ha bra ordning på dina filer. Gör också regelbundna säkerhetskopieringar till molnet och/eller en extern hårddisk.

Kolla igenom mina 8 tips för att göra datorn snabbare för fler sätt att se till att din dator är det smarta och hjälpsamma arbetsverktyg som det ska vara.

Vilka är dina bästa techtips för personer som studerar? Dela gärna med dig i kommentarerna 👇📚🍎✏️

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

0
(Visited 61 times, 1 visits today)

35 Kommentarer

  1. Agnes {Cashew Kitchen} 29 augusti, 2016 at 07:55

    Åh gud. Referens-tipset. Det hade sparat mig SÅ mycket tid om jag visste om det när jag pluggade >_< Massa superfina tips i övrigt! Jag tror nog jag kan få användning för dem trots att jag inte pluggar. T.ex om jag vill läsa en fackbok (vilket jag ofta gör på paddan, pga de finns ofta att låna som e-bok men är svårare att hitta som fysisk bok) och göra anteckningar, understrykningar osv i pdf:en 🙂
    Hoppas du får en fin måndag!

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 29 augusti, 2016 at 08:05

      Ja jag önskar jag upptäckt det lite tidigare också men det var SÅ hjälpsamt under c-uppsatsen. 🙏
      Vad fint att du uppskattade tipsen! Tack, detsamma. ❤️

      Svara
  2. Erica Hallström 29 augusti, 2016 at 08:35

    Jätte användbara tips! Kommer garanterat testa referens metoden! Du är en stjärna! Tycker om bloggen i sin helhet också! <3

    Svara
  3. Salle 29 augusti, 2016 at 09:22

    Sveriges bästa tech-blogg. Användbara tips. Började precis studera i högskolan och alla tips är guld. Tack!

    Svara
  4. Karro D 29 augusti, 2016 at 09:56

    SÅ himla bra inlägg! ❤️

    Svara
  5. Linn Åslund 29 augusti, 2016 at 10:32

    Alltså referenstipset. Försöker bara hantera grämelsen just nu. Har skrivit två kandidatuppsatser (statsvetenskap + engelsk litteratur) och två magisteruppsatser (statsvetenskap + engelska med inriktning översättning) och referenserna har alltid varit avgrunden. Ska tipsa ALLA studenter jag känner om detta!
    Ha en fin måndag!

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 29 augusti, 2016 at 10:47

      Åh! Ja vi får föra vidare kunskapen till nya studenter så de slipper krånglet iallafall. 👌 Tack, detsamma!

      Svara
      1. Josefin 29 augusti, 2016 at 16:46

        Alltså Endnote är ju dröm när man skriver uppsats! Man importerar sina referenser dit (genom exempelvis Libris) och det är kopplat direkt till word. Varje gång man lägger till en referens uppdateras ens referenslista på slutet enligt den stil man vill ha (ex Harvard, men det går också att skräddarsy). Man har också sina PDF:er direkt i endnote om man vill, t ex artiklar. Alltså jag hade inte klarat mig utan det!! Det går att nå online också om man sitter vid olika datorer ibland. Jag har sparat så många timmar på detta.

        Svara
  6. Fredrik Wass 29 augusti, 2016 at 13:26

    Ännu ett inlägg som placerar Teknifik i toppklassen bland svenska bloggar! Håller med om referensgrejen. Tänk om den funnits när jag pluggade på Hedenhös-tiden.

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 29 augusti, 2016 at 14:08

      Åh tack Fredrik vad glad jag blir!
      Ja, det är därför jag hoppas att många ska få med sig den vetskapen från början för allt för många sitter och tragglar med lathundar och liknande och vet inte att detta finns!!

      Svara
  7. Wilda 29 augusti, 2016 at 18:40

    Så himla många bra tips inför min kommande utbildning! Detta sparar jag med glädje. Tack!

    Svara
  8. Nenne 29 augusti, 2016 at 19:02

    Nu får jag ju lust att börja studera igen med så många matnyttiga tips!! Kan använda en hel del i mitt jobb också, så det är bra. Mycket inspirerande! Tack!

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 29 augusti, 2016 at 19:05

      Ja men det är himla kul att det finns så många bra hjälpmedel nuförtiden. 🙂 Varsågod 😘

      Svara
  9. Mattias Torstensson 29 augusti, 2016 at 20:21

    Hur är Trello vs. Slack? Där kanske du kan göra en jämförelse? 🙂

    Sen föredrar jag ju alltid Libre Office framför Open Office. Av ideologiska skäl.

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 29 augusti, 2016 at 22:05

      Libre Office? Det måste jag kolla upp. Har inte använt Slack tillräckligt för att kunna jämföra men vi ska använda det i Barcelona nästa vecka så kanske kan göra en jämförelse efter det!

      Svara
    2. Marcus 30 augusti, 2016 at 08:32

      Jag hade Libre Office ett tag (mycket mer estetiskt tilltalande än Open Office imo) men var tvungen att avinstallera eftersom det buggade ur alltför ofta. Det var dock några år sen. Kanske har ändrats nu?

      Svara
      1. Mattias Torstensson 30 augusti, 2016 at 20:15

        Har inte noterat några buggar. Använder på både Windows och Ubuntu.

        Förresten, tackar också för ref-tipsen! 🙂

        Svara
  10. Maria Björkman 29 augusti, 2016 at 20:47

    Du är så BRA, Elin! Så jäkla matiga och bra inlägg, välgrundade och initierade. Även om jag inte är student, jag jag fiska hem en del av dina tips. Tack!

    Svara
  11. Mikaela 29 augusti, 2016 at 23:52

    Jag har använt Zotero för referenser, också gratis och man kan spara artiklar i olika mappar för olika uppsatser. Det är också ett Word-plugin och det bästa är att när man skrivit klart och lagt in referenserna i texten kan man bara med ett knapptryck få in hela referenslistan i slutet, med alla referenser man lagt i texten i det formatet man valt! Bäst!
    SU har också gratis Office, medan UU inte längre har det.

    Svara
  12. Marcus 30 augusti, 2016 at 08:33

    En timerapp (“pomodoro-metoden”,finns en uppsjö olika i Google Play) är guld värd om man som mig har lite svårt med fokuset emellanåt :).

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 30 augusti, 2016 at 08:49

      Ja! Läste ditt eminenta inlägg om Pomello, lät som en toppengrej. Har inte testat 25-5 metoden men kanske borde?

      Svara
  13. Catarina 31 augusti, 2016 at 16:05

    Jag har också ett hett tips! Skriftliga arbeten som ska lämnas in. Spara alltid dem i moln t.e.x drop box. För kraschar din dator, kommer du ändå åt ditt arbete från en annan dator.

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 31 augusti, 2016 at 16:14

      Ja, det är verkligen A och O! Det är det som är så bra med att skriva arbeten i Drive också, då är det automatiskt uppbackade i molnet. Tack, Catarina!

      Svara
  14. Pingback: Effektivitetsfeber och viktiga råd till nya studenter – Nadine Svensson

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *