Jag har ändrat mig: därför satsar jag på mail 2017 Om hur jag gick från maildissare till mailevangelist och varför du borde gå med i min nya klubb.

E-post, e-mail, mail, nyhetsbrev. Låter det hett? Låter det sexigt? Låter det framtid, 2017, innovativt? Antagligen inte. Det tyckte inte jag heller förut. När folk pratade om att ha en maillista ryckte jag på axlarna och sa: ”Pja det kanske man ska ha? Men vad ska det vara bra för? Vem orkar ens öppna mail nu förtiden?”

Ack så fel jag hade…

Nu har jag gjort en helomvändning och sällar mig till skaran som hyllar mail. Att bygga en maillista har blivit mitt viktigaste fokus för 2017 och det är det jag känner mig mest peppad på just nu.

Låt mig förklara:

Sociala medier kommer och går – mailen består

Att skapa en stor följarskara på ett socialt medium kan vara jättebra… så länge det sociala mediet finns kvar det vill säga. Tänk på Vine-stjärnorna (Vine har lagt ned) eller de som blivit stora på Snapchat som nu ser sina tittare försvinna till Instagram. Eller de som har stora Facebooksidor där räckvidden stryps mer och mer.

Sociala medier är jättebra men över tid så förändras de (och även vi) och du och dina följare är alltid utelämnade till storföretagens algoritmer, nya flöden, nya funktioner, eventuella ekonomiska problem, nya beteenden och trender.

Vem är det som står kvar? MAIL står när de andra faller!

Medan användandet av olika sociala medier går upp och ned över tid så har användandet av mail stått starkt och oförändrat de senaste 10 åren. Trots att vi fått fler kommunikationsmedel så har inget ersatt eller manövrerat ut mailen.

Därför är en maillista, med mailadresser till personer som gillar dig och vill höra vad du har att säga, en bloggares/företagares/influencers största och viktigaste tillgång. Genom mail har du alltid en direktlänk till dina följare, som du äger och kontrollerar och kan ta med var du vill.

Hänger ni med?

Ja, nyhetsbrevet är dött! (Typ)

Du som nu sitter och suckar och skakar på huvudet och säger: ”Jag hatar alla nyhetsbrev jag får, jag öppnar dem aldrig och slänger dem direkt”.

Du har helt rätt. Jag snackar inte heller om att skicka ut nyhetsbrev. (Även om det såklart GÅR att göra nyhetsbrev rätt. Vissa nyhetsbrev öppnar jag ALLTID och läser så allt handlar om relevans). Men nej, jag snackar INTE om att starta ett nyhetsbrev.

Tack vare mycket smarta bloggare som jag älskar, Louise Stigell (bakom Lugnochfin och OhSoSensitive) och även Agnes Gällhagen på Cashew-Kitchen har jag insett att det är underbart att få mail från sina favoritbloggare. (Seriöst, klicka på länkarna och läs deras briljanta inlägg!).

Mitt bästa och mesta till mina trognaste

Det handlar alltså INTE om att skicka ett mallat nyhetsbrev med länkar till bloggen och några ”hej hej”-rader. Istället handlar det om att ge ännu mer, ännu bättre material och innehåll för att skapa tajtare relationer med er som gillar det jag gör.

Jag älskar att dela med mig av min kunskap, inspirera, vägleda och hjälpa alla att få ett roligare och enklare digitalt liv. Det är såklart exakt detta jag kommer satsa på för mina klubb-medlemmar. Teknifik plusmeny!

Jag vill också lära känna er som gillar min blogg ännu bättre för att kunna skapa innehåll som verkligen landar rätt och löser riktiga problem. Det är en tvåvägskommunikation. Jag kan maila er – och ni kan maila tillbaka till mig!

Det handlar alltså om att fokusera och satsa på kärnan, mitt crowd, mina läsare – er! ❤️

Fortfarande inte övertygad?

Det är okej:

En mailadress är något man måste förtjäna

Jag fattar att jag kommer behöva förtjäna era mailadresser. Jag har gett möjligheten att skriva upp sig redan nu och de som gör det kommer få unika inblickar i arbetet med att utveckla den här lilla exklusiva Teknifik-klubben. Man kommer också få erbjudande om ALLA gratis resurser, gratis emailkurser och annat jag har på gång – först!

För planen är att jag ska skapa MASSA grymma grejer att ge er för att ni ska vilja ge mig direkttillgång till er inkorg (och era hjärtan 😉).

Hur ofta?

Jag tänker att vi får känna oss fram lite men i nuläget tror jag ett eller max två mail i månaden är vad jag kommer hinna med och som ni kommer orka läsa. Sedan kommer jag även göra vissa mail-kurser, som man kan anmäla sig till, där man kommer få flera mail i en lite intensivare följd för att t.ex. ta vara på sina digitala bilder, lansera en framgångsrik hemsida, vässa sin digitala kommunikation med mera med mera.

Jag är så peppad på detta och det är därför jag inte vill vänta med att erbjuda er att skriva upp er. Så vad tror ni – vill ni vara med i min klubb? 😊❤️

Skriv upp dig här nedanför eller klicka in på den här sidan.

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Kommentarer

36 kommentarer

  1. Yaaay SÅ pepp!!! Kul att du också hakar på det här med emailklubb! Tror det är helt rätt väg att gå 🙂 Är ORIMLIGT pepp på alla resurser du kommer skapa! (no pressure) 😉
    Tack för länken förresten <3 Blev så himla glad!

  2. Så roligt att du alltid ligger steget liite före i mina handlingar och alltid kommer med så bra och motiverande inlägg så att jag också kan få tummen ur och ta tag i saker! 😛 Haha!

    Självklart vill jag också vara med i din lista 😀

    /Anna

  3. Nu har jag sajnat mig, bara för att jag tycker du är så bra och älskar din blogg. Tänker att dina kommande mejl kanske ska få mig att bättre förstå storheten med fenomenet. Tänker så här, jag: om en är tillräckligt intressant på bloggen, så stannar följarna där ändå utan att en behöver skapa ännu ett forum med intressant innehåll. Tror du är den enda i världen som skulle kunna få mig att tänka annorlunda, men jag är beredd att bli överbevisad… Kram till dig, Elin!

    • Jag tänker lite såhär:

      En fördel med nyhetsbrev är ju också att du faktiskt får namn på din läsare, en läsare kanske i perioder inte läser din blogg av olika anledningar. Kan ju till och med vara så att de glömmer bort att läsa just din blogg om de inte har någon struktur med RSS-läsare eller liknande. Då kan det vara en jättebra påminnelse med ett nyhetsmail eller infomail lite då och då! Så har det varit för mig innan jag började fokusera på min blogg och använda RSS-läsare lite mer frekvent! 🙂

      Och om en bloggare i framtiden vill skapa e-kurser eller andra tjänster i sin verksamhet än bloggen så är mailinglista också ett perfekt sätt att nå ut till ”sina närmaste” med erbjudanden.

      Ser precis som du Maria fram emot att ta del av Elins mail eftersom jag också är ett stort fan av materialet här på bloggen 🙂

      /Anna

      • Ja men precis så är det! Det blir en mer personlig och närmare kanal. Bygger tajtare relationer. Skapande av produkter är absolut en del i det hela och för min del handlar det ju om att kunna skapa riktigt relevanta grejer som de som läser här faktiskt har nytta av.
        Ska bli jättekul att sjösätta detta nu 🙂

  4. Makes so much sense! Ångrar att jag inte gjorde nyhetsbrev för en massa år sen. Var på en föreläsning som en av mina stora idoler höll i och han sa exakt det: Mailinglista. Digitala plattformar kommer och går, men mailen består. De flesta har samma mailadress hela livet, typ. Att man inte tänkt på det?

    Jag signar gärna upp! 🙂 Bra intiativ!

  5. Har precis upptäckt din blogg och anmält mig till din mailinglista! Har precis försökt att börja göra en egen hemsida, för -hur svårt kan det vara…??!!! Jo HUR svårt som helst!!! För att jag hatar, fullständigt hatar att läsa instruktioner, jag går liksom in i vägen varje gång jag försöker förstå vad det står i en IT/digital/mm/mm instruktion. Så bland allt bläddrande för att hitta någon som kan förklara på ett sätt som man förstår, så hittade jag din sida!! Hur bra som helst!!!! Jag lägger din hemsida till min ”brahalista”!!! Och ser verkligen fram emot dina mail!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *