Månadsrapport: Oktober 2016

månadsrapport oktober 2016 statistik
Ja med är ju hög tid att hugga in på siffrorna från oktober månad! Oktober känns som en månad som bara rusat på? Jag har kommit in i mina nya rutiner (försökt iallafall) med jobb på SR tre dagar i veckan och två frilansdagar.
Jag har varit med som teknikexpert tre gånger i Aftonbladet TV och har kämpat på med mina youtube-videos. Ny video varje måndag är mitt mål och än så länge har det funkat.
Nu tar vi en titt på siffrorna för de är riktigt fina, tycker jag.
Statistiken baserar sig på Google Analytics samt Facebooks och Youtubes egna analysverktyg.

Bloggen

graf-besok-okt
Grafen visar unika besökare per dag under oktober 2016

Unika besökare: 14 000
Sidvidsningar: 20 552
Vad som är kul är att besökstrenden vänt upp igen efter att den gått ned något sen sommaren. Kolla in!
manadsutv
Fler nya besökare än återkommande denna månad jämfört med förra månaden. Vilket ju inte är så konstigt eftersom merparten av besöken kommer via Google. Fler nya hittar till bloggen!
 
diagram-besok-okt

Mest lästa inläggen:

  1. Så här använder du de nya funktionerna i iMessage på iOS 10
  2. Pokémon Go – allt du behöver veta!
  3. Stor guide: Tips när du ska köpa ny dator
  4. Säkerhetskopiera och synka kontakter på iPhone
  5. Lyssna på podcasts: en introduktion
  6. 8 tips för att göra datorn snabbare
  7. Hur tjänar man pengar på att blogga?

Den här månaden har alltså mitt inlägg om de nya funktionera i iMessage gått förbi Pokémon GO som mitt mest lästa inlägg. Det är kul för när jag skrev iMessage-inlägget tänkte jag inte ens särskilt mycket på det som ett SEO-optimerat inlägg.
Sen kan man se att det är många som är på jakt efter ny dator i oktober, tydligen. Borde nog uppdatera det inlägget snart så det blir lite mer aktuellt.
I övrigt väldigt mycket samma SEO-favoriter.

Hur SEO och Google-trafik påverkat mina besökssiffror

Förra månaden pratade jag i månadsrapporten en del om det här med att läsa statistik om läsare. Tänkte nu bara säga något om det här med hur SEO och trafik från Google påverkat mina besökssiffror.
Jag har ju haft ett fokus på SEO-optimerade inlägg som en del i min bloggstrategi från dag 1. Mina två första blogginlägg på bloggen ligger på topplistan varje månad på mest lästa. Men om vi tittar på hur det såg ut i början, t.ex. i mars och april (bloggen startade i januari) så låg procenten av besöken som kom via sökmotorer på 17% och 26%.
I dagsläget kommer 75%-80% av trafiken in via Googles sökmotorer. Så det är ju där den stora ökningen i mina besöksiffror ligger.
Vad man däremot kan se är ju att i mars hade jag 902 återkommande läsare medan jag i dag har 3 220 återkommande läsare. Så även om ökningen på ”trogna” läsare inte går lika snabbt som ökningen på sökmotors-besök så ökar det såklart också.

Länk-kärlek ❤️

  1. Underbara Clara – så glad att Clara lyfte min recension av hennes nya podd En Underbar Podd. Clara är ju en stor idol och jag har läst hennes blogg i nästan 10 år. Så att se henne länka till mig och säga att recensionen var ”himla fin och rolig” var tillräckligt för att få mig att sväva lite på moln faktiskt. ☺️
  2. Träningsglädje – en annan superbloggare, Sara Rönne, lyfte mig som ett exempel på en bloggare som har en plan och som tagit på sig ledartröjan (älskar sportspråket!) inom sin nisch. Alltså ❤️❤️
  3. Lugn och fin – Bästa Louise, känns som att hon är med på den här kärlekslistan varje månad? Denna gång var det listan om bloggare som genererade massa kärlek för Teknifik.

Verkligen episkt mycket länkkärlek som betyder så mycket för mig!

Facebook

Ingen supermånad på Facebook sett till visningar. Runt 379 visningar/dag. 
Två inlägg som jag sponsrade som också gick bra och genererade en del engagemang var:

och

Ett inlägg som fick stor organisk spridning, alltså helt utan spons, var detta:

Att vara på TV är en så konkret grej som liksom fungerar som någon typ av ”bevis” på att man är framgångsrik. Så jättestor like-fest på det på alla plattformar. Vilket är kul. Mamma blev förövrigt mycket upprörd att jag glömde sms:a henne om andra gången jag var med. ? Tänkte att det kanske inte var så intressant andra gången? Fel. ☺️
Gilla-markeringar: 371 ( + 26 )
Wiiii äntligen ett litet lyft på gilla-fronten. Snart ska jag fasen ta mig över 400!! Eller som Facebook så okänsligt skriver: ”Du har snart nått 500 gilla”… well… snart och snart… Jag jobbar ju på att de som gillar min sida verkligen ska gilla min sida så vill inte blåsa upp den med en massa likes utan jag vill verkligen förtjäna dem.

Nytt! Youtube

Jag har bestämt mig för att skippa på Twitter-statsen om det inte är något väldigt speciellt eftersom Twitter inte är lika blogg-relaterat för mig. Istället tänkte jag börja kolla på statistiken för min nystartade Youtubekanal. Eller ja den har ju funnits ett tag men det nya är ju att jag börjat publicera en video i veckan.
Visningstid: 3075 minuter sammanlagt
Visningar: 957
Genomsnittlig visningslängd: 3:12 minuter
Prenumeranter: 56 ( + 19 )
[includeme file=”prenumererayoutube.php”]
Att börja publicera video mer regelbundet har gett direkta resultat och i princip alla parametrar har ökat under oktober månad. KUL! Sen gäller det som alltid att ha tålamod när man bygger upp en ny kanal. Än så länge kommer ca 70% av visningarna från bloggen (där jag ju bäddar in klippen). Så min kanal har inte riktigt etablerat sig som fristående kanal.
Ska skriva ett eget inlägg om min Youtube-satsning framöver. Så mer om allt detta då.

Mest visade videoklippen:

  1. Nya funktioner i iOS 10 till iPhone
  2. Min nuvarande teknik-setup!
  3. Tutorial: Paper App by 53 på iPad (in swedish)

 

Det var oktober det! En bra månad för Teknik måste jag säga. ? Vad tycker ni om att lägga till Youtube istället för Twitter? ? /??

Side note: Tiden som det tar för mig att skriva de här inläggen (flera timmar med analys, göra grafer etc) är inte på något sätt ”berättigad” utifrån antalet läsningar MEN det är ju mer än ett inlägg. Genom att skriva inlägget gör jag ju också analysen, något som hade varit nyttigt även om jag inte publicerat den som ett inlägg. Det får mig att reflektera över mitt arbete, påminner mig om vad som går bra och framåt (för det är tyvärr så lätt att glömma) och ger mig en tydlig bild av min utveckling. Att ni får läsa det hela om ni vill blir liksom mer som en bonus. 

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

10 reaktioner på ”Månadsrapport: Oktober 2016”

  1. Vad roligt att det går så bra! Och jag förstår att det gör det, du skriver personligt och lättfattligt om sån som många vill veta mer om. Själva har vi haft en liten dipp just nu. Tror att det beror på att vi får mest besök från folk som söker om resor till Kroatien, Polen, Albanien och liknande resmål, och det söks mindre på de resmålen den här tiden på året.

  2. Vad roligt att läsa att statistiken går upp! Och personligen tycker jag bytet mellan twitter och youtube endast är positivt då filmer är något du börjat lägga mer krut på, känns mer relevant liksom. Och möjligtvis för att twitter är en plattform jag aldrig fastnat för och därför inte direkt bryr mig om, haha.
    Alltså jag gillar de här inläggen orimligt mycket. Förstår egentligen inte hur det kan vara så intressant att läsa ett långt inlägg med statistik om någon annans blogg, men det är det! Så jag är himla glad att du tar dig tiden till analys och även delar med dig av det, även om du inte ”tjänar” på det besöksmässigt! 😀

    1. Grymt att du är peppad på Youtube-statistiken! Det är jag med 🙂
      Hahah jag förstår dig 100% eftersom jag älskar att läsa liknande statistik och analys-inlägg hos andra. Blir så glad för alla er som tycker det är kul arr läsa. ☺️?

  3. Så himla kul att få se siffror! Det känns så hemligt i andra fall av nån anledning. Kul att det går så bra för dig!! Den enda väsentliga frågan är ju dock: vad hände mellan juni och juli? Haha!

    1. Ja men eller hur?!! Jag tycker det är skitkul att se andras så jag visar gärna upp mina egna också. 🙂 Älskar statistik och siffror.
      Det går tydligt att se juli-månads rapport men jag kan säga vad det var: Pokémon Go. Skrev ett inlägg två dagar innan spelet släpptes i Sverige som fick jättebra ranking på Google 😀

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!