Hur tar man betalt som frilans? Så sätter du värde på dig själv, din tid, din kompetens och vässar ditt erbjudande för att få skäligt betalt för ditt arbete.

ta betalt frilans grafisk designer webbdesigner musiker fakturera eget företag

En av de allra största utmaningarna med att ha ett kreativt yrke och jobba som frilans är hur mycket man ska ta betalt för sitt arbete. När man är anställd så förhandlar man ju en lön och där finns det (förhoppningsvis) kollektivavtal, fackliga förhandlingar, lönestatistik och minimilön att utgå från.

När man är frilans så står man ju på egna ben och är, krasst sätt, aldrig mer värd än vad någon är villig att betala. När jag började göra lite hemsidor och grafisk design för 5 år sedan och skulle ta betalt så tyckte jag det var supersvårt. Vad är en hemsida värd? Vad är mitt arbete värd? Hur mycket ska jag be om i betalt? Jag tror jag har fallit i precis alla typer av gropar och fällor som finns för att komma dit jag är idag.

I det här inlägget tänkte jag gå igenom:

  • Hur du bör börja tänka som frilans och hur du ska värdesätta dig själv och din tid
  • Några argument för varför du antagligen ska ta lite mer betalt än du tror
  • Ett exempel på hur du kan räkna ut en budget för att få en bild av hur mycket du behöver dra in
  • Relationen mellan värde och pris
  • Några vanliga uttalanden du kan stöta på och hur du bemöter dem

Några saker att tänka på som frilans

När du jobbar som frilans inom ett kreativt yrke, som t.ex. musiker, designer, fotograf, filmare, bloggare eller kreatör av något slag, så finns det många aspekter att ha i åtanke när du ska ta betalt. Det finns också en viss tendens ibland från omvärlden att betrakta det du gör som hobby mer än jobb. Alltså att det bygger på något som du i grunden tycker är kul och därför tänker sig många att du borde vilja jobba gratis eller för väldigt lite betalt.

Är det en hobby eller ett jobb?

Ibland är det förstås lite svårt att själv orientera sig när det man frilansar inom är något man i grunden tycker är kul. Men tänk så här: en hobby är något du gör på din fritid för att det ger dig glädje, avslappning och energi. Det är något du gör för din egen skull. Så snart du börjar utföra uppdrag åt en någon annan, som vill ställa krav och där du åtar dig att leverera något – då bör du betrakta det som ett jobb. För då kommer det inte vara kul jämt, det kommer knappas vara avslappning och det kommer ta energi.

Om du är i omställningen att förvandla något som varit en hobby till ett jobb så gäller det att ha en plan och en riktning för dig själv och ditt frilansande. Annars är risken stor att du börjar lägga ned mycket tid för alldeles för lite betalt och i längden blir det varken kul eller hållbart.

Du är egen företagare och måste betala skatt, moms, försäkringar och avgifter själv

Ett vanligt ”fel” som många gör när de ska börja ta betalt som frilans är att de tänker på vad de brukar få i betalt per timme som anställd och räknar utifrån det. Om du t.ex. tjänar 110 kronor i timmen som vårdbiträde så tänker du, ja men då tar jag 200 kr i timmen som designer? Det väl en jättebra timpenning?

Nej! 

Som egen företagare så måste du först inse att av det du får in på en faktura så kommer du kunna få ut max hälften i ”lön” till dig själv. Så om du gör ett jobb och tar betalt 500 kr plus moms så kommer du kunna ta ut 250 kr till dig själv och 250 kr kommer du få betala i skatt och avgifter. Plus att du ju ska betala allt ditt material, eventuella försäkringar, utbildning, resor och mycket mer själv.

Vanligt är att egenföretagare och frilansare räknar på mellan 700 kr och 1200 kr i timmen. 

Låter det fortfarande mycket? Ja det kanske det gör men tänk då in följande punkter.

Allt annat jobb du gör ska också bekostas

När du räknar ut din timkostnad ska du också tänka på allt jobb du gör i ditt företag som INTE är relaterat till betalda uppdrag. T.ex. fortbildning, marknadsföring, nätverkande, bokföring, administration, övning (om du t.ex. är dansare/musiker), innehållskapande till sociala medier och så vidare. All arbetstid som ingår i din verksamhet måste du, i längden, bekosta med hjälp av de jobb du gör – hänger du med? Det blir tydligare lite längre ned när jag visar hur du tänker långsiktigt.

Din erfarenhet, kompetens, kunskap och utbildning ska räknas in i ditt arvode

Ju bättre du blir, ju snabbare du jobbar, ju mer utbildning och spetskompetens du bygger upp – desto mer ska du ta betalt. För säg t.ex. att du i början kan göra ett jobb på fyra timmar, men efter övning och lite utbildning kanske du kan göra samma jobb på två timmar. Då ska du ju inte få mindre betalt, för att du blivit bättre och gör jobbet snabbare. Då ska du få mer betalt. Om du dessutom bidrar med särskild kunskap som skiljer dig från konkurrenterna så ska även detta kosta lite mer eftersom ditt arbete ger högre värde.

Förstör inte för hårt kämpande kollegor genom att jobba för alldeles för lite betalt

Om du har ditt företag som en deltidssysselsättning, eller tänker att du mest gör det för att det är kul, och tar på dig jobb för alldeles för lite betalt så är du delaktig i att pressa priserna och gör det svårt för hårt kämpande kollegor att få skäligt betalt.

Så när du sätter ditt arvode, om det är möjligt, kolla om det finns en intresseorganisation eller ett fackförbund som har riktlinjer och minimiarvoden. Läs på och utgå från branschstandard när du sätter ditt arvode. Det är solidariskt och det är så du hjälper din bransch framåt!

Din kompetens och din tid har ett värde

Du har säkert hört uttrycket ”tid är pengar”. Det är sant. Din tid har ett värde. Om du lägger ned massor av tid på att göra jobb för underpriser eller i princip gratis så måste du fråga dig själv – vad tjänar jag på det här? Visst, man kan säga att man får portfoliomaterial, erfarenhet, exponering och så vidare. Det är helt sant. Men du kan inte betala räkningar, kopieringspapper, studielån, mat eller husrum med exponering eller portfoliomaterial. Förr eller senare måste du dra in riktiga pengar.

För du ger ju något till din uppdragsgivare om du inte tar betalt vad din tid egentligen borde kosta. Så fundera en gång på varför du ska ge något gratis eller väldigt billigt till uppdragsgivaren och om det du får tillbaka är värt det. Vi återkommer till det längre ned.

Tänk på att även riktiga ”skitjobb” som kräver noll erfarenhet, talang, kunskap eller utbildning ändå är betalda. Du har en helt unik kompetensprofil och besitter kunskaper som majoriteten av människorna där ute inte har. Självklart ska du ha betalt!

Om du börjar jobba alldeles för billigt kan det bli svårt att få betalt sen. Dessutom riskerar du att bli bitter i längden för att du känner att du lagt ned väldigt mycket tid och energi men i slutänden känner att du inte fått något tillbaka för det.

Tänk långsiktigt och gör en budget

Oavsett hur mycket jobb du gör som frilans så måste du tänka långsiktigt och se helheten. Tänk så här:

Hur många procent av din arbetstid lägger du ned på frilansarbete? Om vi tänker att du ser det som ett deltidsjobb och en extrainkomst vid sidan av en annan huvudsaklig inkomst. Vi säger att det motsvarar 10 timmar i veckan, alltså ett deltidsarbete på 25%.

Så om vi säger att om du haft ett heltidsjobb och en månadslön på 24 000 kronor. Då kanske du skulle fått ut runt 17 000 kronor efter skatt. 25 % av det är 4 250 kronor. Så det är en bra hållpunkt för vad du kan sätta som mål att kunna ta ut från ditt företag.

Då kan man göra en uträkning som ser ut ungefär så här:

Utgifter i ditt företag per månad

  • Materialkostnader och inköp – 1 500 kr
  • Telefon&Internet – 500 kr
  • Andra utgifter – 500 kr
  • Eget uttag – 4 250 kr
  • Skatter och avgifter – 4 250 kr

= 11 000 kronor

Du behöver alltså dra in runt 11 000 kronor exklusive moms per månad för att kunna få ut 4 250 kronor i ”lön”. (I en enskild firma har du ingen lön utan gör ”egna uttag” som du skattar på).

Om du t.ex. gör logotyper och annan grafisk design. Hur många uppdrag hinner du realistiskt sett göra på en månad? Du lägger ned ungefär 10 timmar i veckan på ditt frilansande. I den tiden ska ju också allt annat du gör som är relaterat till din verksamhet också räknas in. Som kontakt med kunder, sälj, skriva offert och alla sådana saker.

Jag tycker en sådan här uträkning kan hjälpa en att få lite perspektiv på det hela och en realistisk bild av hur man måste tänka som frilansare och egen företagare. Sen kanske man inte kommer nå det här målet till en början och man kanske kommer få slita på under lång tid innan det funkar men då har man i alla fall ett mål och en riktning!

Läs mer: Det är dags att börja betala även på Internet

✨✨✨

Så får du betalt – värde, varumärke och konkurrens

”Men om jag ber om så där mycket betalt som du säger kommer jag aldrig få några jobb. Jag har svårt att få betalt redan som det är och då begär jag mycket mindre!”

Det här är ofta nästa uttalande som brukar dyka upp när man pratar om att ta betalt som frilans. Sanningen är den att vad någon är villig att betala för en tjänst eller en produkt beror på många saker.

Framförallt handlar det om det upplevda värdet av ditt erbjudande. 

Så om du säger att du vill ha betalt 5000 kronor (ex moms) för ett jobb och möts av: kunden återkommer inte ens, ett ”herregud jag kan hitta en som gör det för 1500” eller ”vi har verkligen ingen sådan budget” och så vidare så handlar allt till syvende och sist om att kunden inte ser samma värde i din tjänst/produkt som du själv gör.

Vad är värdet av dina tjänster?

Det finns t-shirts som kostar 4000 kronor som människor ändå tycker är värda de pengarna. Materialet och produktionen har inte kostat mer än för att tillverka en tröja för 200 kronor. Tröjan värmer inte mer och är inte mer bekväm än en billigare tröja. Den är inte heller nödvändigtvis snyggare eller i bättre kvalitét än en billigare tröja – så varför kan den då ändå säljas för 4000 kronor?!

Jo, för att kunden upplever andra värden när de köper tröjan. Det är kanske en statusmarkör? En symbol för tillhörande till en viss grupp? En statement-tröja?

På samma sätt är det med dina tjänster. Värdet av ett musikframträdande kan vara att det skapar en fantastisk stämning, glädje, lyxigheten i att ha levande musik, möjligheten att få önska repertoar och så vidare. Värdet av en riktigt bra föreläsning kan vara unika kunskaper för livet, underhållning, gemenskap, investering i personalens kompetens och andra saker som i förlängningen kan bidra till t.ex. gladare och friskare medarbetare. Vilket i sin tur gör att de presterar bättre och är sjuka mer sällan – vilket minskar kostnaderna och ökar intäkterna för företaget i längden!

Hänger ni med på vad jag menar?

Nyckeln till att hitta värdet av sina tjänster/produkter är att fundera på:

  • Vilken är min målgrupp? Vem vill jag nå med mina tjänster? Ju bättre erbjudandet passar målgruppen desto lättare kommer det vara att få betalt.
  • Vad är mitt erbjudande? Vilka problem har min målgrupp och på vilket sätt löser min tjänst/produkt de problemen?
  • Vilka lösningar på problemet erbjuder mina konkurrenter och på vilket sätt skiljer sig mitt erbjudande sig från deras?

Hur får jag kunden att inse värdet?

Om du nu tänker ”jag kan aldrig ta så mycket betalt för den-och-den tjänsten/produkten”, så är det dags att fundera på vikten av att sälja. 

Det är upp till dig att förmedla och kommunicera värdet av dina tjänster till dina potentiella kunder. En riktigt bra försäljare kan sälja nästan vad som helst till vem som helst. Det den gör är att övertyga köparen om att produktens värde stämmer med priset. Så enkelt (och svårt) är det.

Nu kanske du tänker att du måste vara någon typ av manipulativ, smilande, frenetiskt nätverkande, visitkortskastande säljar-stereotyp? Lugn! Det behöver du inte.

Det du behöver är att med utgångspunkt i punkterna ovan lista ut hur du ska kommunicera ditt värde till just dina potentiella kunder. Det kanske innebär att träffas över en kaffe? Att göra en portfoliohemsida? Delta på en särskild mässa? Engagera dig i en Facebookgrupp?

Hur starkt är ditt varumärke?

En viktig del i hur mycket värde dina kunder kommer se i ditt erbjudande beror också på styrkan i ditt varumärke. Om någon kunden litar på har rekommenderat dig personligen så stärker ju det ditt varumärke. Är du en framstående person inom din yrkeskategori så kommer det stärka ditt varumärke och öka värdet på ditt erbjudande.

Att bygga ett starkt varumärke är ett långsiktigt arbete och jag tänker inte gå närmare in på det nu. Men har du ett starkare varumärke än dina konkurrenter så kommer du ha lättare att få skäligt betalt.

Hur ser marknaden och konkurrensen ut?

För att lyckas sälja sitt erbjudande så är det viktigt att ha koll på marknaden och konkurrensen. Finns det redan en väletablerade webbdesigner i din stad som alla anlitar för sina hemsidor? Ja då måste du som ny frilansande designer tänka på hur du kan skilja dig från denne.

Kanske kan du rikta in dig på en målgrupp som din konkurrent inte når idag? Kanske kan du vara lite snabbare, lite billigare, lite mer personlig? Har du möjlighet att erbjuda ett mervärde, t.ex. copy-texter eller snygga foton, som din konkurrent inte gör?

Är din målgrupp priskänslig?

Om du har identifierat din målgrupps problem, hittat fram till ditt erbjudande och dess värde men fortfarande har svårt att matcha priset så kanske du får tänka om igen.

Då gäller det istället att anpassa erbjudandet efter priset på ett sätt så det blir hållbart för dig i förhållande till arbetstid och allt det som vi pratade om innan. Är det ett priskänsligt läge så gäller det att försöka hitta arbetssätt, mallar och effektiva metoder för att kunna producera för det priset. För då kommer du behöva producera mer för att jobbet du lägger ned ska löna sig för dig.

Om du t.ex. är frilansjournalist och tidningar du skriver för har mer eller mindre fasta frilansarvoden, och det är svårt att förhandla upp dem, så får du anpassa din egen insatts efter betalningen. Då kanske du får skippa den där idén på att resa till platsen och göra intervjun på telefon istället, till exempel.

✨✨✨

Så bemöter du de som helst vill ha gratis

Som frilansare kommer du, särskilt som ny, stöta på många som vill ha dina tjänster helt, eller så gott som, gratis. Så hur ska man hantera detta? Här är några tips!

”Du får erfarenhet!”

Ja, erfarenhet är jättebra. När någon vill ”betala” i erfarenhet får du tänka dig uppdraget som en praktik. Hela poängen med en praktik är att du ska få handledning av någon i branschen, lära dig nya saker, få kontakter och erfarenhet att lägga i portfolion/på CV:t.

Så innan du tackar ja till ett sådant här uppdrag bör du fundera på vad erfarenheten är värd för dig – som du sett ovan så är ju din tid och ditt arbete värt rena pengar. I det här fallet ska du välja att investera de här pengarna i erfarenhet, alltså investera dem i dig själv. Är det värt det? Har du råd just nu?

”Du får exponering/gratis reklam!”

Ett sådant här uppdrag betyder ju i själva verket att uppdragsgivaren inte vill betala själv men menar att någon annan säkert kommer vilja betala längre fram. I ett sådant här fall är det viktigt att fundera på: vilken typ av exponering gäller det och vad är den värd för dig? Passar exponeringen/reklamen in i hur du jobbar med marknadsföring? Når den en relevant målgrupp för dig? Vilka garantier och referenser kan uppdragsgivaren ge för att visa på värdet av exponeringen/reklamen?

”Du får en produkt!”

För det första, om någon vill betala dig för ett jobb genom att ge dig en produkt så behöver du redovisa moms för produkten. Motsvarar produktens värde vad du egentligen borde få betalt för uppdraget? Är det en produkt du faktiskt vill ha/behöver?

Om produkten har ett värde som motsvarar priset för din tjänst och det är något du ändå tänk eller velat köpa så kan det ju funka. I andra fall – nej! Då är det ju i så fall bättre att du får betalt för jobbet, tar ut din ”lön” och köper produkten själv om du verkligen vill ha den.

”Vi har tyvärr ingen budget!”

Det är möjligt att man har dåligt med budget eller valt att lägga budgeten på andra saker. Tyvärr är det så att många hoppas att just kreativa frilansare ska vilja jobba gratis eftersom de gör något som är kul! Men när det är ditt jobb så ska du såklart få betalt. Det är inte konstigare än så. Personen som kontaktat dig jobbar antagligen inte gratis. Om det inte gäller något ideellt där personen valt att engagera sig pga en hjärtefråga eller liknande. Men är det din hjärtefråga? Har du råd och tid att ta ideella uppdrag just nu?

Se det som ett tillfälle att pitcha dig själv och dina tjänster

Även om någon kontaktar dig och vill att du ska göra ett jobb för lite eller inga pengar alls så kan du se det som ett tillfälle att testa dina försäljningsskills och din pitch! Övning ger färdighet! Uppdragsgivaren som hört av sig har ju ofta sökt upp just dig och då är steget inte heller långt till ett sälj. Något värde har ju kunden redan sett i dig och dina tjänster. Försök vända det till ett betalt uppdrag!

Förklara vänligt men bestämt att du inte har möjlighet att ta på dig uppdrag som inte är betalda. Men passa samtidigt på att berätta om fördelarna med dina tjänster, visa på hur just ditt erbjudande löser kundens problem och erbjuder ett verkligt och relevant värde. Även om det inte blir ett sälj den här gången så har du förhoppningsvis lämnat ett professionellt och bra intryck som kanske leder till betalda uppdrag längre fram?

✨✨✨

Hoppas det här inlägget kan ge lite nya tankar och insikter till dig som håller på att börja ta betalt som kreativ frilansare! Har du några egna tips att dela med dig av? Eller fler frågor? Dela med dig! 👇🌟👇

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Kommentarer

50 kommentarer

  1. Oj vilket bra inlägg! Så många bra poänger som känns både spot on och självklara, men som är lätta att glömma bort. Ska spara detta inlägg och ta fram det när jag behöver hjälp och pepp att bloggförhandla nästa gång! 😉

  2. Så jädrans bra: matnyttigt och tydligt för de som precis startat företag eller på annat sätt kanske inte tänkt så mycket på det här med prissättning, sälj och skatter o avgifter. Älskar hur du förklarar saker! Och en kan aldrig få för mycket pepp och fakta i det här superviktiga ämnet! (kul ju, som vi redan konstaterat att jag skrev ett inlägg, dock mer känslor än fakta jämfört med det här, på just det här ämnet igår: http://www.slowfashion.nu/blogg/om-att-vaga-tro-pa-sig-sjalv-eller-hur-jag-borjade-tjana-pengar

  3. Alltså, det här inlägget är perfekt! Jag har precis startat eget som frilanskribent och har nu fastnat lite på den där punkten att faktiskt kontakta företag och försöka sälja in mina tjänster för allra första gången. Men då måste jag ju ha funderat ut mitt arvode och eftersom jag är så osäker på det har jag skjutit upp det, vilket innebär att jag ännu inte fått några intäkter…

    Som nybörjare är det svårt att veta vad man är ”värd”, och eftersom jag inte har några speciella kostnader än så ”behöver” jag kanske inte så mycket betalt. Men som du skriver; det är en bransch och alla påverkas av mitt pris. Så jag kommer verkligen ta med mig det där om att visa värdet för kunden – att få dem att inse vad de får för mitt pris och att det faktiskt är värt det. Tack för ytterligare ett bra inlägg!

  4. Grymt bra inlägg – precis det här behöver alla frilansare höra! Bra checklistor som är enkla att använda, hejja dig! Är lite nyfiken på hur många timmar du lägger på att göra en logga/grafisk profil (logga, färger, typsnitt, brevpapper, visitkort) åt ett mindre företag? Förstår att du har ett spann – men pratar vi 2 eller 20 timmar? Och hur du tänker kring garanti för webbsidor du bygger, tar du på dig ansvar och fixar gratis om något skulle hända med sidan 3 månader efter lansering? Alltid intressant att höra hur andra tänker och resonerar!

    • Tack! 🙂
      Det är ju såklart otroligt olika och beror på jättemånga saker: hur medvetna är företaget om vad de vill kommunicera? Hur mycket har de tänkt i förväg? Hur mycket krav/önskemål har de?
      En riktigt bra och genomarbetad logga och grafisk profil kan ju ta minst 20 timmar att jobba fram medan en enkel och snabb kan ta mellan 8-10 timmar. Jättemycket ligger ju i tankearbetet inte bara i produktionen liksom. Vad ska loggan kommunicera, vilka signaler skickar den till målgruppen, hur kan den användas och varieras, hur kan den stärka varumärket osv?
      Angående hemsidor så brukar jag ha med i kontraktet/offerten att jag löser problem/buggar som upptäcks inom en viss tid (1 månad eller så) kostnadsfritt. Alla andra mindre ändringar och fix görs för fast timpris eller på offert om det är flera grejer. Typ så.

  5. Superbra och tidlösa tips!!

    Speciellt det där med stt många förväntar sig att man ska jobba gratis. En annan risk är ju att man lätt bara drar till sig mer lågbetalda/gratisförfrågningar längre fram eftersom man riskerar att få ett sånt rykte för sig. Synd att man inte kan säga nej till sånt tidigt i karriären, undrar om der finns smarta sätt att undvika det från början?

    • Tack!
      Ja det är jättesvårt men jag tror man kan försöka inta en ”professionell attityd” redan från början. Och liksom redan från början inte ta jobb där man inte får betalt och jobba på sitt varumärke och sitt sälj. Alternativt bara göra dåligt betalda jobb som man verkligen brinner för/kan stå för. Som kan ge bra och viktiga kontakter för framtiden typ. Men det är jättesvårt.

  6. Pingback: Bloggsvepet - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  7. SÅ HIMLA BRA!! fastän jag har gjort det här ett litet tag nu så är det alltid lika svårt att ta betalt och motivera varför. Det här inlägget gav mig supermånga bra tips. Tack!! Sparar för (många) framtida omläsningar <3

    • ÅH! Men tack Fredrik vad glad jag blir!!!
      Hur jag orkar? Haha ja du… 🙂 Det här var ett sådant där inlägg jag gått och grunnat på jättelänge och plötsligt kom inspirationen som behövdes för att jag skulle sätta mig och skriva det. Efter det tog jag dock lite ”semester” några dagar 🙂

  8. Pingback: 10 anledningar varför företagande är det bästa jag vet ⋆

  9. Hej Elin!
    Jag funderar lite, hur gör du när du kontaktar sidor/företag för ett samarbete för bloggen? Är det dem som kontaktar dig eller kontaktar du dem? Och vad säger man isf?! ”Hej, jag skulle vilja ha ett litet samarbete med er och jag vill gärna ha betalt för det också!” 😉 haha skämt å sido, hur tänker du och hur gör du där? 🙂

    • Hej Elina!
      Ja denna fråga handlar ju till syvende och sist om sälj. När du skickar ett sådant mail så är det ju det du vill göra: sälj.
      Det bästa man kan göra är ju att berätta varför ett samarbete med just dig har stora fördelar för företaget, visa ett tydligt och paketerat exempel på hur samarbetet kan se har och visa hur ditt erbjudande löser ett behov för företaget.
      Ibland kanske man får bearbeta kunden ett tag, t ex försöka få till ett personligt möte och så vidare.

      Jag ska i ärlighetens namn säga att de samarbeten jag gjort har kommit av att företagen hört av sig till mig, eller att vi blivit introducerade för varandra genom vårt nätverk. Det här med att själv sälja in är något jag behöver bli bättre på!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *