Hur jag använder sociala medier Så här tänker jag kring mitt användande av olika plattformar för mig själv, bloggen och yrkeslivet.

sociala medier bloggare strategi teknifik Elin Häggberg

Sociala medier har blivit en så naturlig del av vår vardag att många använder det utan att någonsin reflektera över på vilket sätt eller varför. Personligen är jag ju lite av en kommunikationsnörd och älskar statistik och strategier så självklart har jag tänkt över detta en hel del för egen del. Gällande mig själv privat, mitt personliga varumärke och den här bloggen.

Därför tänkte jag att det kunde vara kul att gå igenom lite om hur jag tänkt kring de olika sociala medierna och hur jag använder dem.

Facebook

sociala medier bloggare strategi teknifik Elin Häggberg

Rent privat så använder jag främst Facebook för att kommunicera i föreningar och andra grupper, hålla koll på evenemang, dela sidor/länkar (och se vad andra delar), dela kul grejor från livet som jag vill att många ska veta och så förstås sköta min Teknifik-sida. Jag försöker att främst bli vän med personer på Facebook som jag har någon typ av privat relation till – så inte så mycket businessnätverkande och liknande där för mig del.

Driver mycket trafik

När jag startade den här bloggen så gjorde jag i exakt samma veva en Facebook-sida som redan från första dagen drivit en mycket stor del av trafiken hit till bloggen (runt 25 % av visningarna per månad). En del inlägg jag gjort på min sida där har fått riktigt stor spridning vilket varit väldigt bidragande till några av mina större besökstoppar.

Jag gjorde en del insatser i början för att få följare till sidan, t.ex. genom att bjuda in många av mina vänner m.m. Genom att sponsra en del av mina inlägg där så har jag nått ut lite utanför mina cirklar och fått lite fler följare.

Kanal för att följa bloggen

Min tanke gällande Facebook-sidan är att den ska funka som en kanal man kan följa för att hålla koll på bloggen. Så jag lägger upp ett inlägg varje dag som jag lagt upp ett inlägg på bloggen. Jag försöker att optimera tiderna jag publicerar på, vilket ofta är antingen morgon (runt 8) eller eftermiddag (runt 16-17). Tidsinställda inlägg på Facebook brukar generellt ge mig färre visningar har jag märkt så jag försöker undvika det.

Autpostningar och posta privat

Jag autopostar inte inlägg från WordPress till Facebook förutom om jag ska vara bortrest eller liknande. Detta är främst för att jag dels vill skriva egna texter till inläggen och dels för att jag ofta brukar tidsinställa inlägg på bloggen till 7 på morgonen, vilket inte är en optimal tid för att publicera på Facebook.

Jag delar rätt sällan mina Teknifik-inlägg på min privata Facebook. Mest för att jag inte vill spamma alla mina vänner utan tänker att de som är intresserade av Teknifik får följa sidan. Sen när jag väl delar något på min privata så är det oftast för att det är ett inlägg som jag tror att fler vill se eller kan ha nytta av.

Twitter

sociala medier bloggare strategi teknifik Elin Häggberg

Jag har aktivt valt bort att ha en ”Teknifik”-twitter. Twitter är ett forum som kräver mycket engagemang för att ge något och jag har beslutat mig för att lägga det engagemanget på att bygga ett nätverk runt mig själv som person där istället för runt bloggen. Så jag twittrar under namnet @elinhaggberg. Det är strategiskt då jag vill kunna använda och ha nytta av Twitter oavsett om det är för bloggen eller något annat jag gör.

Personlig och snäll

På Twitter så är jag rätt personlig och twittrar om allt från mitt dagliga liv, små betraktelser, åsikter och allt möjligt. Det som är så fantastiskt med Twitter är att det är så flyktigt och att det därför inte behöver vara så himla kvalitativt alltid. Självklart är jag väldigt noga med vad jag uttrycker och försöker i största möjliga mån undvika att hamna i knasiga diskussioner och konflikter (som är rätt lätt hänt annars). Det kanske låter lite töntigt men jag tänker mycket på att försöka ha en vänlig och positiv ton för det allra mesta. Samt att reda ut eventuella missförstånd direkt.

Jag försöker också prata så mycket som möjligt med andra. Det är betydligt enklare att bygga upp långvariga relationer på twitter om man lyssnar på och engagerar sig mycket i andra istället för att bara prata själv (precis som i verkliga livet alltså!).

Du styr flödet

Jag har aktivt jobbat för att hitta och följa många intressanta personer inom tech, särskilt mycket personer som inte är vita, medelålders män. Det breddar mina horisonter och ger ett mycket mer intressant flöde. Hur man upplever Twitter handlar ju otroligt mycket om vilka man följer liksom.

Det har tagit flera år att bygga upp ett nätverk på Twitter och länge kändes det som att allt jag skrev bara gled ut och försvann i cyberspace. Nu är Twitter ett av mina absoluta favorit-sociala medier som ger mig otroligt mycket.

Autopostar från bloggen

Jag har lagt in autposter till Twitter via Jetpack så att inläggen jag publicerar automatiskt dyker upp i mitt flöde på Twitter. Det gör jag för att jag upplever att eftersom fler är aktiva på Twitter i sitt yrke så är folk lite mer med där tidigare på morgonen vilket gör att en post som dyker upp kl 7 i flödet kan passa perfekt till frukostkaffet.

Twitter är inte en jätteviktig kanal för mig för att driva trafik till bloggen, därför vill jag inte lägga lika mycket tid på att promota mina inlägg där. Tycker dock att det är bra att mina nya inlägg dyker upp i flödet om någon går in på min profil och scrollar lite genom tweetsen – då får man en bild av vad jag gör och så där. På Twitter riktar jag mig inte så mycket till potentiella bloggläsare utan mer till personer i ”branschen” (tech/kommunikation/media), samhällspåverkare, PR/reklam-folk, journalister, företag och så vidare. Samt såklart andra deltagare i Twitter-communityt som kan vara förskolelärare, komiker, forskare eller topp-politiker.

Instagram

sociala medier bloggare strategi teknifik Elin Häggberg

På Instagram velade jag mycket fram och tillbaka när jag startade bloggen om jag skulle byta namn till ”teknifik” eller ”elinhggberg” (elinhaggberg är tyvärr upptaget). Å ena sidan kunde jag tänka på samma sätt som med Twitter, att jag kan bygga mer runt mig själv som person och inte göra det lika tydligt kopplat till bloggen.

Nu föll valet på @teknifik och jag tycker det känns bra. Fortfarande är det så att de allra flesta som följer mig på Instagram är vänner till mig. Så övergången från ett privat Instagram-konto till ett semi-professionellt inriktat går långsamt och pågår fortfarande.

Vissa bloggare är ju enormt framgångsrika på Instagram, en fördel kan vara om man har en blogg som fokuserar mycket på bilder (t.ex. mode, mat, livsstil eller inredning). Jag har inte riktigt hittat någon tydlig stil på mitt konto utan det blir en salig blandning – vilket också gör det mer personligt. Min Instagram får fungera som ”bakom kulisserna” där man kan få en inblick i min vardag.

Jag tänker att målgruppen för min Instagram är bloggläsare, vänner, bransch-kollegor, andra bloggare och kreativa företag/organisationer inom tech/media/sociala medier osv.

LinkedIn

sociala medier bloggare strategi teknifik Elin Häggberg

Jag drog mig väldigt länge för att skaffa LinkedIn – mest kanske för att jag inte riktigt såg relevansen eller kände mig lockad av plattformen. När jag i februari fick lite jobbpanik eftersom jag går ut skolan nu så bestämde jag mig för att göra ett ryck och gå med.

Så jag har en personlig sida där med min erfarenhet och lite så där. Jag har också försökt knyta så mycket kontakter som möjligt med alla olika personer jag stött på hittills i mitt yrkesliv.

Helt ärligt kan jag dock säga att jag är långt ifrån aktiv på LinkedIn – allt som oftast glömmer jag att gå in regelbundet. Det är något med att hela användargränssnittet känns så rörigt och att jag inte tycker att det ger mig så mycket ”nytt” att vara där. Jag postar aldrig mina blogginlägg till LinkedIn för det känns inte riktigt relevant i nuläget.

Vi får se om jag kanske gör ett litet ”ryck” gällande LinkedIn någon gång framöver, t.ex. till hösten, och blir lite mer aktiv där. För jag vet att många tycker det är en superbra och viktig plattform. Har du några superbra LinkedIn-tips så tar jag gärna emot dem!

Snapchat

sociala medier bloggare strategi teknifik Elin Häggberg

Som jag skrev häromdagen så har jag precis gett mig själv en liten nystart på Snapchat – under namnet elin.haggberg! Innan så har jag mest känt mig förvirrad av det och inte riktigt fattat ”grejen”. Men nu har jag börjat engagera mig lite mer och försöker vara mer aktiv för att kunna bygga upp någon typ av plattform där.

Den största anledningen till varför jag vill bli bättre på Snapchat är att jag vill ha koll på hur det funkar för att kunna visa hur andra ska kunna använda det för marknadsföring med mera. Förstå principerna helt enkelt. Snapchat är ett snabbt växande socialt medie, särskilt bland tonåringar/unga, så jag har inte råd att vara allt för sist på bollen.

Snapchat är lite likt Twitter på så vis att det är flyktigt vilket gör att innehållet inte behöver vara superkvalitativt. Som namnet antyder så är det ju till för att ge ”snapshots” ur ens liv. Precis som på Twitter så är det viktigt att inte bara prata själv utan även att lyssna (titta på) andra! Därför försöker jag följa många andra och kolla på deras Snapstories och skicka personliga snaps och chatmeddelanden.

Vad det kommer kunna ge i längden, förutom kunskap till mig själv om mediet, vet jag inte riktigt än. Det återstår att se!

Har ni någon tanke eller strategi kring hur ni använder olika sociala medier? Har ni liknande tankar som jag eller har ni tänkt helt annorlunda? Berätta hemskt gärna i kommentarerna 👇

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Kommentarer

22 kommentarer

  1. Jag blir ärligt talat ganska stressad att det finns så många kanaler att hålla koll på! Bloggen, fb och instagram äter väldigt mycket tid som det är. Egentligen vill jag lägga mer energi twitter (men det pga mina andra karriärmål inom politik/hållbarhet/samhällsekonomi) och sen känner jag att jag ”borde” hänga mer på snap, bara pga att det är där kidzen är. Don’t even get me started on youtube! Försöker att tänka lite slow blogging här, att jag styr upp en kanal i taget. Bloggen är viktigast, men sen kan jag pendla mellan att göra lite större satsningar på insta/snap/youtube/fb. Som du säger kommer mycket trafik från fb, så det rimliga borde vara att satsa mer där, men jag ledsnar när det är så pass svårt att nå ut pga deras algoritmer. Men kommer nog landa i sponsrade inlägg då och då ändå, jag kan inte se hur jag ska kunna växa annars.

    • Jag förstår dig – verkligen! Känner ofta samma sak. Youtube är typiskt en sådan grej där jag har testat mig fram lite hittills men inte tänker jobba för att etablera mig där i nuläget pga har verkligen inte tid.
      Tycker du har helt rätt approach – att det är bra att bygga upp en kanal i taget. Gör man väl genomtänkta val och har någon typ av strategi kring de kanaler man väljer och de man väljer bort så tror jag det blir ra oavsett. Man behöver verkligen inte finnas överallt bara för att. För min egen del känner jag ju ett behov rent yrkesmässigt att ha någon typ av övergripande koll på hur alla olika plattformar funkar så jag kan ha dem i min ”verktygslåda”, sen har jag inte tid och ork att vara superaktiv och jättebra överallt för egen del.

      Så summa summarum: don’t stress! Slow blogging = superbra tänk.

  2. Tack för att du delar med dig! Alltid intressant och lärorikt att läsa om andras strategier. Jag har själv en bakgrund inom kommunikation men har än så länge bara en löst utarbetad plan för mina sociala medier. Min blogg barnslig.nu är ganska nystartad och jag har för första gången skiljt på mig som privatperson och bloggen. Så nu håller jag på bygger upp mina sociala medier enligt taktiken Instagram och Pinterest först. Min blogg är ju mer en livsstilsblogg och har mycket visuellt innehåll. Sen är Facebook på tur när jag har mycket innehåll att dela med mig av. Och Snapchat känns relevant men jag är lite rädd för att ta tag i det eftersom jag inte har så bra koll än… Twitter prioriterar jag inte alls i dagsläget.

  3. Pinterest, Instagram och Twitter är de ställena jag är mest aktiv på:) Har två bloggar nu och den nya är en matblogg och då är Pinterest och Instagram de två ultimata platformer att använda.

    • Helt klart! Det är en sak som är lite mer utmaning när det kommer till att driva techblogg – vi är ju så otroligt visuellt orienterade i sociala medier idag! Jag är inte toppenbra på att styla och ta snygga och inspirerande techbilder liksom men det är ett område jag vill utveckla mer, hämtar mycket inspiration från matfotografering.

  4. Intressant att höra hur du tänker kring alla olika kanaler. Själv gick jag ur twitter för någon månad sen eftersom jag aldrig hinner vara där och läsa själv. Jag bara auto-postade från bloggen och instagram och vet inte om det egentligen gav något, det blev bara ännu ett media som skulle underhållas. Jag är mer av en visuell person så Instagram är något jag älskar. Där använder jag mitt eget namn @ulricakrii för jag känner att det inte bara är bloggrelaterade saker som hamnar där utan även lite annat smått och gott. Pinterest finns jag också på i egenskap av privatperson. Facebook använder jag privat och tänker väl mer att ”vill jag bjuda in denna människan i mitt vardagsrum?” när jag tackar ja till vänförfrågningar. Jag spammar inte heller min privata FB med inlägg från bloggen utan jag gör inlägg på min sida i samband med att ett blogginlägg kommer ut. Precis som du säger, mina vänner som är intresserade följer även min sida. Snapchat skaffade jag mig ett konto till ”bara för att”, men jag erkänner att jag inte fattade ett skit av hur det fungerade så jag har gett upp om det. Hade även ett Google+ ett tag i egenskap av min blogg men det kändes också helt obegripligt och ingen annan fanns där så det stängde jag också ner. LinkedIn är viktig för mig i yrkeslivet men jag är inte jätteofta där och skriver eller delar saker och absolut inte något bloggrelaterat. Jobbar i reklambranschen och där känner jag inte att min matblogg hör hemma. 😉
    /Ulrica

    • Kul att höra!
      Ja det är väldigt lätt att bara skaffa konton på vissa sociala medier – lite så hade jag med Snapchat förut (och fortfarande lite med LinkedIn) men tänker att jag får hugga tag i olika kanaler under olika perioder. Brukar kunna motivera mig själv genom att läsa lite artiklar och verkligen lägga upp en liten plan eller strategi.
      Jösses alltså Google+.. sorry Google men vilken flopp alltså. :/

  5. Jag använder LinkedIn en hel del för jobbsök och karriärbyggande (och har även blivit kontaktad av rekryterare där). Jag tycker det är bra om man vill komma i kontakt med någon som har en specifik roll på ett specifikt företag, t.ex. rekryterare på Tetrapak eller designchef på Marimekko. Jag brukar också surfa in på intressanta personers profiler så att det syns och hoppas att de kollar in min sida eftersom de är nyfikna på vem som kollar. Själva flödet är rätt oinspirerande dock…

  6. Blir så himla impad över att du faktiskt orkar använda alla medier så proffesionellt. Jag pallar ju knappt ens gå in på instagram för att posta en bild på Gösta, som det ju ändå inte är så svårt att få ihop material på 😉

  7. Vilket bra inlägg! Ja, det är svårt med de olika kanalerna… Inser dock att jag absolut bör autoposta inlägg på Twitter, som inte får någon kärlek i nuläget och där mina inlägg med är för mina privata intressen än bloggen – men jag har många bransch- (resor) följare.

  8. Sociala medier är kul… men tar tid! Jag sköter bloggen (som jag alltid tycker är prio nummer ett!) samt vårt Facebook-konto. Peter (min man) sköter vårt Instagram-konto samt vårt Pinterest-konto. (Allt knutet till bloggen alltså.) Övriga sociala medier har vi valt bort, antingen av någon klok anledning, eller också bara för att vi inte hinner/orkar 😉

  9. Bra tänkt, jag försöker nog göra ganska lika. Dock är jag lite tveksam till Twitter, eller inte tveksam men som du skriver så måste man lägga ner väldigt mycket kärlek för att få ut något…

    Angående Facebook och att dela inlägg på sin privata sida: jag gör detta ibland om jag exempelvis varit med kompisar och fotat och bloggat om det, då länkar jag det inlägget och taggar personerna som varit med. Då blir det kul för dem att se vad det blev av fotona plus att man når ut till många fler än om man bara delar det på sin wall 🙂

  10. Har du tips på en bra helgtid att posta på Facebook?

    Jag har märkt att bilder ger vanligtvis typ tio gånger mer trafik än länkar och events. Det är ett tips på något du kan utforska närmare.

    • Jag tycker runt 10-11 brukar vara rätt bra. Då äter många frukost eller sådär. På eftermiddagen/kvällen kan det vara svårare, iallafall på lördagar. Söndagar borde gå rätt bra på kvällstid också. Finns ingen exakt science eftersom det är lite olika beroende på ens följare. Ett tips är att kolla sina grafer i statistiken på sidan (om det är för en sida alltså) vilka tider ens användare är aktiva oftast och prova sig fram.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *