BBcon 2016


 I går var en lång men väldigt innehållsrik, rolig och lärorik dag på Hilton Slussen med en del av det fantastiska BetterBloggers-gänget m.fl. när årets BBcon gick av stapeln. Det var föreläsningar, paneler, utställare, mingel och en allmänt driven, inspirerande och kärleksfull stämning. Otroligt bra ordnat av BetterBloggers skapare Linda Hörnfeldt.
Det var superkul att träffa alla bloggkompisar som: Vegokäk-Annie, Slow fashion-Johanna, Lugn och fin-Louise, Bucketlife-Katta, Anna María Larsson, Reaktionista-Wilda, Emmi Snicker och många många fler!
Jag blev så himla himla glad varje gång någon kom fram och bara: ”Hej… Teknifik? Eller hur?”. Fick så otroligt mycket pepp och fina kommentarer om this here blogg så det kommer jag leva på läääääänge. ?
Här är några saker som jag tar med mig från dagen:

Bra content är bra content

Det var väldigt mycket snack under föreläsningarna om just content (alltså digitalt innehåll) och hur vi bloggare, som är innehållsskapare, sitter på stor potential nu när marknadsföringen går mer och mer ifrån de traditionella annonserna och reklamerna och mer emot relevant, innehållsrikt och engagerande content.
Det gäller också att bli bekväm med flera olika plattformar (t.ex. olika sociala medier) för att dels kunna fortsätta vara relevant och skapa innehåll även när plattformarna och medierna förändras. Som marknadsföringschefen på Nyheter24-gruppen sa i ett panelsamtal:

Är bloggen död? Nej. Men den kan dö imorgon.

Flera olika träffytor

Väldigt smarta och superproffsiga föreläsarna Annakarin Nyberg och Clara Lidström (aka Underbara Clara) pratade i sin föreläsning om vikten av att möta sin publik på många olika ställen. Att det brukar sägas att man behöver 7 timmar eller 11 kontaktpunkter med ett företag för att vilja göra en affär. Det är ytterligare en pepp för bloggare att finnas på många olika plattformar, för att ”lägga ut en bombmatta med kontaktytor” som Underbara Clara la fram det.

Lös företags problem

NordicTB (Nordic Travel Blogs Collective) pratade om hur viktigt det är när man vill sälja in content till företag att man identifierar deras problem (deras problem = din möjlighet) och sedan pitchar sitt innehåll som en lösning på problemet. T.ex. att de har ett behov med att nå ut med en viss information till en viss målgrupp och du har en bra och trovärdig kanal till just den målgruppen och kan skapa det där engagerande innehållet de behöver. Det gäller helt enkelt att tänka som en konsult!

Rörlig bild

Två av föreläsningarna var fokuserade på rörlig bild och visade hur otroligt stort och viktigt detta område är, särskilt för framtidens marknadsföring och varumärkes-byggande. Jag blev ännu mer stärkt och peppad i mina planer att komma igång bättre med recensioner och tutorials på Youtube.

Räckvidd är inte allt

Något som togs upp av flera av föreläsarna och i panelerna var också att räckvidd verkligen inte är allt när det kommer till att kunna skapa win-win samarbeten med företag eller möjligheten att driva en inkomstbringande, professionell blogg. Vad som är viktigt är inte nödvändigtvis hur många läsare man har utan vilken relation man har till dem och vilka de är. Så att bygga förtroende, vara ärlig, transparent, intressant och relevant är betydligt viktigare än att vara störst med flest klick i veckan.

Nu ska jag försöka smälta alla intryck och fantastiska möten från denna helg och se hur jag kan ta med mig alla nya lärdomar i arbetet med att göra den här bloggen ännu bättre.

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

36 reaktioner på ”BBcon 2016”

  1. Lyllos dig och alla andra som var på BBCon igår 🙂 Jag fick inte ihop det denna gången men håller alla tummar och tår för att det går fler tåg, typ nästa år? 🙂
    Linnea i Bayern

  2. Men ÅH vad jag önskar att jag hade varit där – alla var där utom jag kändes det som? Men tack för ditt inlägg och att du återberättade de viktigaste, nu känns det som att jag varit med på ett litet hörn iallafall! hihi.

  3. Tack för rapport! Vi kunde inte vara med den här gången, men hoppas kunna vara med nån gång i framtiden, och då hoppas vi förstås på att ses också! 🙂

  4. Åh, är så avis på alla er som kunde vara med på konferensen för det låter som att ni tagit med er så himla många fina insikter, lärdomar och kontakter därifrån. Lyx för mig dock att alla är så proffsiga bloggare som frikostligt delar med sig av alla era intryck för då känns det i alla fall nääästan som att jag var där 😉

  5. Låter som en fantastisk, rolig och lärorik helg!! Så kul och inspirerande, förstår att du är pep !! Jag blir också peppad när jag läser din rapport??

  6. Åh vad nice med grym sammanfattning – perfekt när huvudet är overload av alla intryck från igår! Och alltid (andra/tredje gången vi ses men whatever) lika kul att träffas!
    Svar: Okej, sen kommentar här särskilt när vi sågs igår och pratade om tusen andra saker. Men i alla fall: 1. om du tycker det är läskigt att skriva upp dig på slow fashion-uppropet har jag misslyckats, för det är ju den sista känslan jag vill att en ska ha =) Det är inte pekpinnar eller ångest utan hoppas o tror att du snarare ska hitta pepp och kanske också känna att du redan gör en drös riktigt bra grejer! <3 2. ALLA i det här kommentarsfältet använder ju de här jeansen – helt sjukt. SÅ KAN NÅGOT RIKTIGT HÅLLBART JEANSMÄRKE GÖRA EXAKT DENNA MODELL??? Företag efterlyses!

    1. Superkul att träffas!
      Åh du ska absolut inte se det som ett misslyckande!!! Snarare är det såhär: jag är påväg mot det men det har liksom väckts en himla tankeprocess i min hjärna sen jag var på din föreläsning – och den tankeprocessen behöver liksom mogna lite. För när jag bestämmer mig för något eller lovar mig själv något har jag en tendens att gå in för 100% så därför behöver jag liksom låta det växa ett litet tag först. Förstår du hur jag menar?
      Jag känner en pepp och inspiration från allt jag läser och lär mig hos dig – absolut inga pekpinnar. 🙂 Du har sått ett frö och det växer just nu. KRAM ❤️❤️❤️

      1. Åh finaste – o ja fattar precis. Tror vi är lika där. Ska en göra något måste saker falla på plats i huvudet och bli helt klart hur och varför en ska göra det. Därefter är det bara att gå all in – och ha en helt tydlig plan och motivation. Blir sjukt glad över att kunna vara med att o sätta igång allt det – precis som att du boostar mig i bloggtransparens och -professionalismtänk. Det här med att omge sig med andra alltså som sagt…. vilken jädra styrka det är!

          1. Svar: <3 Och att en blir så jädrans mycket bättre på det en gör: genom pepp, att få vända och vrida sina tankar men också faktiskt konkret få nya kunskaper av någon som har gjort det förut eller redan tänkt. Är så sjukt tacksam över alla dessa olika människor som varje dag eller bara någon gång per år (frekvens spelar ingen roll) gör mig än lite bättre och mitt liv så mycket roligare! <3

  7. Mycket bra sammanfattning! Särskilt att du tog med citatet om bloggen, jag tror att både jag och mångamånga behöver tänka över det där. Socialt liv på nätet kommer alltid finnas, men hur kommer det se ut? Sen hoppas jag att inte allt blir snabba bilder och korta texter, jag gillar verkligen den bredare/djupare bilden som dagens blogg ger.

  8. Så kul att träffa dig där på BBCON!
    Är helt lyrisk över att ha befunnit sig i ett rum med så mycket girlpower och inspirerande kvinnor 🙂

  9. Jättebra och det verkar som ni fick en väldig bra dag 🙂 Det känns lite tryggande att veta att läsarantalet och räckvidden inte behöver betyda allt, för ändå känns det lite som att det är det som företagen går efter.
    Kan ju hoppas det kan ändras, för det är ju nåt som jag har som mål att kunna få möjligheten att göra samarbeten via min nya matblogg 🙂

  10. Toppenbra sammanfattning! Jag skulle också ha varit en av de där som gick fram till dig och sa: ”Hej! Visst är du teknikfik? Jag gillar din blogg.” Men jag insåg försent att du var du. Kanske blir det fler tillfällen. 🙂

    1. Absolut hoppas vi på fler tillfällen 🙂 Det var ju rätt många bloggare där så man hann liksom inte prata med alla man ville. Det var också svårt att koppla allas ansikten till deras bloggar sådär i minglet, tyckte jag. 🙂

  11. Så fint det var att träffa dig i helgen! Är fortfarande lite ledsen över att jag inte kunde komma på själva konferensen, men det betydde mycket att få möjlighet att träffa dig och annie efteråt iaf! Ni var precis så smarta, coola och roliga som jag hade föreställt mig 😀 Och alltså all cred till dig som har byggt upp den här fantastiska platsen på så kort tid! Ska bli spännande att fortsätta följa dig och se vad som händer i ditt yrkesliv. Och liv i övrigt för den delen 🙂
    Ha en fin dag! Kram

    1. Åh men tack!!!! Och right back at ya! ❤️❤️❤️ Det var jättekul att träffa dig och få höra från någon som hållit på längre, du är så himla bra på det du gör.
      Har du vägarna förbi Örebro i sommar får du komma förbi och fika ?

  12. Pingback: Stjärnögonblick #22 | Sommarblomster, roadtrip och längtan. | REAKTIONISTA

  13. Pingback: Stjärnögonblick 27 | Sommarblomster, roadtrip och längtan. | REAKTIONISTA

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!