Bot or not? Botar ska underlätta kundtjänst, försäljning och vardagen - men behöver vi verkligen mänskligare maskiner?

bottar bot Siri illustration graphics

Just nu pratas det om botar [båttar] i hela techbranschen. Från hjälpredor som Siri, Alexa och Cortana till botar på Skype och Facebook Messenger som ska berätta vädret, nyheter, hjälpa dig beställa blommor och boka hotellrum. Alla verkar helt överens om att detta är vägen att gå. Istället för att klicka på knappar ska vi konversera och föra dialog med vår teknik. Men innebär det att tekniken kommer bli mer mänsklig eller kan det vara så att vi egentligen längtar efter fler möten med människor? 

När jag gick på låg- och mellanstadiet (slutet på 90-talet och början på 2000) så hade vi ett dataprogram i skolan som hette Lexia och där fanns en väldigt rolig och dum chat-bot som hette Doktorn. Han var kul att driva med för han fattade ju ingenting. Dagens botar däremot förstår mer komplexa frågor och ger mer korrekta svar, de har även en helt annan typ av intelligens där de kan lära sig från oss. T.ex. kan du säga till Siri ”Min man heter Max” och då kommer hon komma ihåg det. Så då kan jag säga: ”Ring min man” istället för ”Ring Max” och hon kommer förstå vem jag pratar om.

Nu pratas det mycket om botar även på kommunikationsplattformar. Där tredjepartsutvecklare ska kunna göra botar som ska svara på frågor och fixa grejor åt dig i till exempel Facebook Messenger. Den här videon från The Verge visar ganska tydligt hur detta kan bli ett väldigt tidskrävande och osmidigt sätt att interagera med ett företag:

I den digitala framtiden så kommer robotar kunna ta över många jobb som idag görs av människor. Då är det ju bäst om de tar över de jobben som vi som människor är dåligt anpassade för där det brukar pratas om de tre d:na: dull, dirty and dangerous. Men jobben som handlar om kontakt, kommunikation och dialog? Är det inte just de jobben som vi människor är så mycket bättre än maskinerna på?

”Vi vill ha mänsklig kontakt
och skapa relationer”

Redan nu blir jag hemskt irriterad när jag ska få ”chat-support” och inte kan avgöra om det är en människa eller bara automatiserade svar jag får. När experter och forskare pratar om kommunikation och sociala medier brukar man trycka på hur viktigt det är med människan bakom. Vi vill ha mänsklig kontakt och skapa relationer. Botarna som det pratas och hajpas så mycket om inom tech går tvärt emot detta.

Siri, Cortana och Alexa är digitala betjänter, inte helt olika ”Computer” i Star Trek som man kan fråga om vad som helst och få svar från en mekanisk men varm kvinnoröst. (Intressant att så många av dessa hjälpredor är kvinnor btw, varför är det så tror ni? Jag skulle inte ha något emot en manlig röst med klassisk butler-dialekt. Tänk Carson i Downton Abbey!). De kan absolut ha en funktion utifrån att vi kan röststyra mer och med tiden, när de blir bättre, kan de säkert vara väldigt hjälpsamma i skötseln av det digitala hemmet.

Men jag tror att vi behöver involvera mer människor i tech! Fler relationer, mer riktig service, mer dialog, mer genuin kommunikation. Botarna kan få sköta det tråkiga, det monotona, det komplicerade så behåller vi det andra själva, för det kommer behövas massor av människojobb i framtiden.

🤖 💖 👥 💬

#49

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Kommentarer

3 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *