4 tips för att bli mindre stressad av sociala medier Få en lugnare vardag genom att själv bestämma hur och när din mobil meddelar dig saker

stressad av sociala medier notiser slå av stör ej iphone android

Brukar du känna dig stressad av sociala medier? Utvecklingen av smartphones gör att vi alltid har en dator i fickan och ständigt är uppkopplade till allt som internet har att erbjuda. Sociala medier gör att vi kan stå in ständig kontakt med varandra och undersökningar har visat att den nya tekniken bl.a. gör det svårare att skilja på jobb och fritid [källa].

Om du känner igen dig, fortsätt läsa:

Digital stress kan göra att varje notifikation tillslut blir en plåga. Jag kommer ihåg hur otroligt bra det kändes i början att få små pling i mobilen om precis allt – mail, facebookuppdateringar, gilla-markeringar – det kändes enkelt, effektivt och smidigt. Men med tiden så har jag börjat slå av fler och fler notiser eftersom de stressar mig. Jag har nästan alltid mobilen på ljudlös och gör allt fler åtgärder för att mobilen ska störa mig så lite som möjligt i vardagen.

Här är några enkla saker du kan göra för att förhoppningsvis känna dig mindre stressad av din mobil och dina sociala medier:

1. Stäng av notiser i mobilen (iPhone)

Notiser är de här så meddelandena som ploppar upp på skärmen när du fått ett nytt meddelande, när någon gillat din bild på Instagram eller liknande. Om du inte själv reglerar vad olika appar på din mobil ska få skicka som notiser finns en risk att du blir totalt översvämmad.

Nu ska vi gå igenom hur du kan stänga och av justera vad din mobil berättar för dig:

Gå till Inställningar > Notiser

stressad av sociala medier

Kolla igenom listan och fundera på vilka notiser du verkligen vill ha eller behöver. Jag har t.ex. som ni ser alla notiser för facebook helt avstängda eftersom jag ändå kollar facebook regelbundet och det händer väldigt mycket där hela tiden.

notiser stäng av iphone stress sociala medier

Här ser vi hur inställningarna för notiser för Instagram ser ut på min mobil. Låt oss gå igenom vad de olika alternativen betyder:

  1. Tillåt notiser
    Om appen får skicka notiser överhuvudtaget. Slå av detta på alla appar som du inte vill få notiser från.
  2. Visa i notis-center
    Det är listan på händelser du får fram om du sveper med fingret uppifrån och ned på skärmen på mobilen.
  3. Ljud
    Den här har jag i princip avstängd för allt utom SMS. Gillar inte ljud på mobilen generellt.
  4. Appsymbol-bricka
    Det är den lilla röda pluppen med en siffra i som kommer upp på en mapp eller app-ikon på hemskärmen. Jättebra att stänga av om du t.ex. har många olästa mail. Har sett personer som har tre och fyrsiffriga nummer i en röd plupp på sin mail-ikon. Mardröm 😱! Lätt att slippa genom att bara slå av denna notis-funktion.
    sociala medier stress symbol röd plupp app ikon
  5. Visa vid låst skärm
    Bestämmer om notifikationer från appen ska synas även när skärmen är låst. Använd sparsamt är mitt tips för det kan vara väldigt stressande att se en massa notiser varje gång man vill kolla klockan till exempel.
    stressad av sociala medier visa notiser låst skärm iphonea

Det sista alternativen under notisinställningarna är hur du vill visa notiser på låst skärm (om du vill göra det alltså). Jag använder i princip bara banderoller. Notiser som man måste klicka på, alternativet ”notiser” alltså, är bara störigt tycker jag – det använder jag aldrig.

2. Justera notis-inställningarna inom apparna för Instagram, Twitter och gmail (iPhone/Android)

Genom att bestämma vilka händelser du vill få notiser om så kan du också sålla mer i informationsflödet och få kontroll över vad som händer på din mobil. Det här är några exempel med liknande funktioner finns för de flesta apparna. Det är såhär du främst kan ändra notisinställningar på android-mobiler.

Instagram

I Instagram-appen gå till din profil > Tryck på kugghjulet högst upp i högra hörnet > Scrolla ned till ”Inställningar för push-meddelanden > Välj vilka händelser du vill få notiser för

Twitter 

Gå till din profil (”Jag”-fliken) i appen > Tryck på det lilla kugghjulet till höger om profilbilden > Välj ”Inställningar” > Välj ditt konto > Välj ”Mobilnotiser” > Välj vilka händelser du vill få notiser om.

Gmail

Tryck på meny-strecken i vänstra hörnet > Tryck på kugghjulet > Välj vad du vill få notiser om under ”Meddelanden”. Jag har till exempel inställt så att appsymbolbrickan endast visar mail i ”Primär”-inkorgen.

3. Använd och schemalägg ”stör ej”-funktionen

De flesta smartphones, både iPhone och Android, har en ”Stör ej”-funktion. När den är aktiverad så får man inte några notiser eller samtal, förutom från prioriterade kontakter (t.ex. familjen). Du kan så på det manuellt när du behöver koncentrera dig eller inte vill bli störd.

Du kan även schemalägga funktionen att gå igång automatiskt, t.ex. mellan 22-07 varje dag. Jag tänkte nu visa hur du gör en sådan schemaläggning både på iPhone och Android.

På iPhone:

Du bestämmer hur du vill att din ”stör ej”-funktions ska fungera genom att gå till
Inställningar > Stör ej

stor ej funktionen iphone

Jag har ”Stör ej” instället såhär på min mobil. Det är schemalagt mellan 23.00 och 05.30 varje dag, det vill säga när jag sover. Eftersom jag är extremet lättväckt så vaknar jag av minsta vibration från mobilen. Jag har valt att tillåta samtal från favoriter även när ”Stör ej” är aktiverat. Jag har även aktiverat ”Upprepade samtal” så att om samma nummer ringer två gånger inom 3 minuter så kommer de fram – vilket jag tänker är bra om någon verkligen verkligen behöver få tag på en. Jag har även valt att få notiser och samtal om jag använder mobilen, så den är alltså bara tyst om den är låst.

Att aktivera ”Stör ej” manuellt vid behov är enkelt. Jag gör det t.ex. när jag behöver koncentrera mig på plugget eller ta en paus från sociala medier. Bara svep upp underifrån på skärmen och klicka på mån-symbolen ☾

anvand stor ej funktionen

På Android:

Android-telefoner kan ju ha lite variationer gällande funktioner, utseende på menyer och liknande beroende på tillverkare och modell. Men principen borde vara hyfsat den samma på de flesta telefonerna.

Gå till Inställningar Ljud & Meddelanden 

Titta under Aviseringar efter Stör ej. Här kan du aktivera Stör ej-läget manuellt om du vill. Om du trycker så får du upp alternativ där du kan ställa in vilka ljud och vibrationer som ska komma igenom, välja prioritet t.ex. om du vill att dina kontakter som är markerade som favoriter (familj, nära vänner) ska kunna komma igenom etc.

Tryck på Schema.

stör ej android

Tryck på plus-tecknet för att göra ett nytt schema.

Bestäm vilka dagar du vill schemalägga Stör ej (t.ex. alla vardagar) och vilka tider som ska gälla samt prioriteringsinställning.

stör ej android

Tryck Spara. 

Klart!

4. Inaktivera aviseringar i gruppkonversationer på Facebook Messenger

Jag vet inte hur det är för er men jag har många gruppkonversationer på Facebook Messenger som ibland blir helt galet intensiva. Särskilt när det gäller föreningsarbete och sådant kan det bli viktigt för mig att själv bestämma när jag ska delta i konversationen eller inte. Då brukar jag inaktivera aviseringar från konversationen.

Gör såhär (iPhone):

Gå in i gruppkonversationen > Tryck överst på namnet > Tryck på Aviseringar > Välj hur länge du vill inaktivera

🙊

Gör såhär (android):

Gå in i gruppkonversationen på Facebook Messenger > Tryck på info-symbolen i övre högra hörnet > Välj ”Aviseringar” > Välj hur länge du vill inaktivera aviseringar > Tryck ”Ok”

Har du några strategier eller bra tips för hur man kan minska stressen från sociala medier och mobilen?

 

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Kommentarer

7 kommentarer

  1. Bra tips! Ytterligare en strategi är att avinstallera apparna och använda webben vid behov. Det funkar men är lite krångligare, vilket gör att man drar sig lite lite för att slöglutta.

  2. Pingback: Wordpressappen - bloggarens bästa vän - Teknifik

  3. Fantastiskt bra tips! Vi behöver träna oss i att hålla uppmärksamheten och engagemanget på en sak i taget. Där stjälper oss den nya tekniken gång på gång. Att stänga av pushmeddelanden från sociala medier är en bra bit i rätt riktning!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *